حذف آزمایشی سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم شروع شد

به گزارش سافاری رو، دولت و مجلس بارها اعلام کردند که قرار نیست فعلا قیمت بنزین تغییری کند اما زمزمه های تغییر سهمیه بندی بنزین بارها شنیده شده بود. حالا قرار است شیوه سهمیه بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد. این طرح از کیش و قشم شروع می گردد.

حذف آزمایشی سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم شروع شد

قرار است طرحی شبیه به طرح وان در جزیره کیش و قشم شروع گردد. طرحی که بر اساس آن سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم حذف می گردد و سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تعلق می گیرد.

فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس با تایید این خبر گفت: قرار شده که شیوه سهمیه بندی بنزین تغییر کند. برای شروع دو جزیره کیش و قشم را انتخاب نموده اند و این طرح از این دو منطقه شروع می گردد.

او علت انتخاب این دو جزیره را این گونه توجیه می نماید: این جزیره ها منطقه ها آزاد هستند و به همین علت هم می توان به صورت اولیه در این مکان ها طرح ساماندهی حامل های انرژی و تغییر شیوه سهمیه بندی بنزین را انجام داد.

او تاکید می نماید: هر طرح پس از آنالیز های کارشناسی باید به صورت آزمایشی اجرایی گردد.

قیمت بنزین تغییری می نماید؟

با تغییر شیوه سهمیه بندی بنزین، آیا قیمت بنزین هم تغییر می نماید؟ عباسی دوانی می گوید: هنوز مشخص نیست این سهمیه قرار است چگونه به مردم داده گردد. ملاک مصرف بهینه و بعد از آن رفاه مردم در حد معقول است. این یعنی هیچ کس برای گذران زندگی معمول خود در بحث حامل های انرژی کم نیاورد.

عباسی دوانی درباره جزئیات تخصیص سهمیه بنزین و قیمت آن اظهار بی اطلاعی می نماید و می گوید: اگر لازم باشد قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند، دستمزد مردم هم باید عادلانه توزیع گردد.

هنوز مشخص نیست که طرح تغییر قیمت بنزین در مجلس در چه مرحله ای است و آیا این همان طرح دولت سایه است یا فرق دارد. اما تا چندی پیش دولت و مجلس گفته بودند که قرار نیست قیمت بنزین گران شوند.

اما حالا و با توجه به این که بودجه تحویل مجلس داده شده، این طرح چگونه به طور گسترده اجرایی می گردد؟ عباسی دوانی یادآوری می نماید: احتمالا پس از آنالیز بودجه یا در هنگام آنالیز بودجه به صورت تبصره ها و بندهایی درباره حامل های انرژی نوشته شده باشد. باید منتظر آنالیز بودجه در مجلس ماند.

دولت در سایه سهمیه بنزین را حذف می نماید؟

طرح آزمایشی سهمیه بندی بنزین، شباهت زیادی به طرح وان دارد. طرح وان، از سال 98 که بنزین سهمیه بندی و گران شد، سر از بهارستان در آورد.

طبق این طرح، قرار بود سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد هر خانواده تعلق بگیرد و افراد خودشان تصمیم بگیرند سهمیه شان را بفروشند یا نگه دارند. نمایندگان مجلس در آن موقع معتقد بودند که این گونه، بنزین عادلانه تر توزیع می گردد. حالا هم قرار است سهمیه بنزین در جزیره قشم و کیش به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد.

آنگونه که دولت و مجلس گفته قرار نیست قیمت بنزین سال جاری تغییر کند. به همین علت هم به نظر می رسد تاکید اصلی بر اجرای طرح جدیدی برای یارانه بنزین است. طرحی مانند طرح وان که هم در مجلس مطرح بود و هم در برنامه سعید جلیلی، کاندیدای ریاست جمهوری بارها به آن پرداخته شده بود.

حالا طرح جلیلی و پیشنهاد اعضای کمیسیون در سال 98، پایان به بهارستان هم رسیده است. سعید جلیلی در زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود، گفته بود هشت سال به عنوان دولت سایه مشغول آنالیز مسائل کشور بوده و یکی از طرح هایی که می خواهد اجرا کند طرح وان است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2101

به "حذف آزمایشی سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف آزمایشی سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید