حقایقی حیرت انگیز درباره نروژ، شمالی ترین کشور اروپا

به گزارش سافاری رو، حقایقی از کشور نروژ

کشور نروژ یا اگر به طور رسمی بگوییم پادشاهی نروژ، کشور در شمال اروپا بوده که غربی ترین و شمالی ترین نواحی شبه جزیره اسکاندیناوی را به خود اختصاص داده است. جزیره دور افتاده یان ماین (Jan Mayen) و مجمع الجزایر اسوالبارد (Svalbard) نیز بخشی از پادشاهی نروژ به شما می رود. همچنین جزیره های قطب جنوبی پیتر یک و جزیره بووت (Bouvet) بخشی از سرزمین های وابسته بوده و بخشی از پادشاهی نروژ به شمار نمی رود. کشور نروژ از طرف دیگر ادعا می نماید که بخشی از قاره قطب جنوب به عنوان زمین ملکه مود بوده است. کشور نروژ در مجموع دارای مساحت بیش از 385 هزار کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بیش از 5 میلیون نفر دارند. این کشور یک مرز شرقی بلند با کشور سوئد داشته و از جنوب با دانمارک هم مرز می باشد. کشور نروژ از سوی غرب و شمال دارای یک خط ساحلی گسترده بوده و رو به اقیانوس اطلس شمالی و دریای بارنت می باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا حقایقی از کشور نروژ را با یکدیگر بخوانیم.

حقایقی حیرت انگیز درباره نروژ، شمالی ترین کشور اروپا

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

حقایقی از کشور نروژ و نواحی جغرافیایی آن

  1. نروژ در ابتدا نوردوگ (Nordweg) نامیده می شده که به معنی راه شمالی است.
  2. شیر به عنوان نماد ملی نروژ می باشد.
  3. پرچم نروژ قرمز بوده و با ستون های آبی و سفید رنگ تا بخش انتهای پرچم گسترش یافته است. این رنگ ها از اتحادیه های سیاسی گذشته نروژ با دانمارک در رنگ قرمز و سفید و اتحاد نروژ و سوئد در رنگ آبی می باشد.
  4. تنها آتشفشان فعال نروژ، بیرنبرگ (Beerenberg) بوده که 2227 متر الرتفاع داشته و در جزیره یان ماین واقع شده است.
  5. برش دهنده پنیر در سال 1925 در کشور نروژ توسط ثور بیورکلوند (Thor Bjørklund) اختراع شد.

حقایقی از کشور نروژ درباره طبیعت این منطقه سردسیری

  1. تونل لیردال (Lærdal)، طولانی ترین تونل جاده ای دنیا بوده که 24.5 کیلومتر طول دارد.
  2. درخت کریسمسی که در میدان ترافالگار لندن هر ساله از سال 1946 قرار می گیرد از نروژ آورده می شود.
  3. در صورتی که شما در نروژ یک تلویزیون خریداری می نمایید می بایست هزینه صدور مجوز سالانه آن را به ازای 480 دلار آمریکا پرداخت نمایید.
  4. ایالت مینه سوتا پاستخت غیر رسمی نروژی های ایالات متحده می باشد. بیشتر نروژی ها نسبت به سایر ایالت ها در این منطقه زندگی می نمایند.
  5. اسکی مدرن از قرن نوزدهم در منطقه تلمارک (Telemark) شروع شده است. اما فسیل های باستانی در Rødøy و در منطقه نوردلند (Nordland) نشان می دهد که نروژی ها از 4 هزار سال پیش اسکی می نموده اند. قدیمی ترین ساختارهای اسکی بازان کشف شده متعلق به 2300 سال پیش بوده و در فینمارک (Finnmark) در شمال نروژ واقع شده است.

حقایقی از کشور نروژ در خصوص آنچه فقط در اینجا است

  1. نروژ بزرگترین صادرنماینده ماهی سالمون در دنیا می باشد.
  2. پیتزای یخ زده گراندیوزا (Grandiosa) نام غیر رسمی غذای ملی نروژ می باشد.
  3. کشور نروژ عضو رسمی اتحادیه اروپا نمی باشد و این تصمیم در سال 1994 به وسیله رفراندوم گرفته شده است.
  4. گریمستاد (Grimstad) نام شهر هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) نمایشنامه نویس و نابغه نروژی می باشد.
  5. تروندهایم یکی از اولین شهرهای دنیا بود که سیستم رادیویی در آن راه اندازی شد.

حقایقی از کشور نروژ و شمال ترین شهر

  1. شهر کرکینز نروژ حتی از شرقی ترین شهر فنلاند به مرز روسیه نزدیک تر می باشد. این فاصله نزدیک به 15 کیلومتر می باشد.
  2. ساگنیوردن (Sognefjorden) بزرگترین فلات یخی در نروژ و سومین فلات از نوع خود در سراسر دنیا می باشد. این فلات یخی طولانی ترین بوده و 205 کیلومتر از نروژ به درون اقیانوس کشیده شده است.
  3. همرفست (Hammerfest) خود را به عنوان شمالی ترین شهر اعلام نموده اما با این حال روستای نوردکاپ (Nordkapp) ادعا می نماید که شمال ترین نقطه در اروپا است. در مدار جغرافیایی که این شهر واقع شده است خورشید از اواسط ماه می تا انتها ماه جولای هرگز به زیر خط افق نمی رود. اگرچه نوردکاپ ادعای تمایز می نماید اما شمالی ترین نقطه در اروپا در واقع نیوسکلودن (Knivskjelodden) است. این شهر در ناحیه 3 کیلومتری غرب نوردکاپ واقع شده اما 1457 متر شمالی تر از این روستا می باشد.

حقایقی از کشور نروژ درباره جزایر و فلات ها

  1. اگرچه اولین اشاره به جزیره اسلاوبارد (Svalbard) در حماسه ایسلندی در سال 1194 میلادی بوده است اما کشف رسمی این جزیره متعلق به ویلیام بارنتز (William Barents) کاشف هلندی بوده که دریای بارنتز نیز به اسم او نامگذاری شده است. نام نروژی اسلاوبارد از زبان Old Norse برای سواحل سرد آمده است. پیمان اسلاوبارد در سال 1902 حاکمیت این جزیره را به نروژ اعطا کرد.
  2. کشور نروژ به شدت تحت تاثیر تمدن غربی در طی دوره وایکینگ ها نهاده شد. این دوره ای است که معمولا دزدان دریایی نوردیک در سال 793 میلادی به غارت صومعه انگلیسی لیندزفار (Lindisfarne) اقدام می کردند.
  3. فلات نروژی هاردانیرویدا (Hardangervidda) بزرگترین فلات کوهستانی در اروپا بوده و می توان بزرگترین گله های گوزن های شمالی را در اینجا مشاهده کرد.
  4. نروژی ها در سال 836 میلادی دوبلین در ایرلند را تاسیس کردند.

حقایقی از کشور نروژ در خصوص تاریخچه حکومت

  1. اریک رد (Erik the Red) در سال 985 میلادی با 25 کشتی، قاتلان را از نروژ و سپس ایسلند به مدت 3 سال تبعید می کردند. 14 عدد از این کشتی ها به گرینلند وارد شده و دو جامعه را تاسیس کردند.
  2. نروژ دارای بالاترین قیمت بنزین در دنیا با 9.79 دلار در هر لیتر می باشد. این در حالی است که نروژ از جمله بزرگترین صادرنمایندگان نفت به شما می رود.
  3. اولاو هرالدسون (Olav Haraldsson) اولین پادشاه مسیحی نروژ بود که توسط اتحادی از کشاورزان و زمین داران در استیکلاستاد (Stiklestad) کشته شد. این اولین نبرد بزرگ در نروژ به شمار می رفت. در دسامبر 1935، پسر اولاو به نام سوین (Sweyn) پادشاه شد و اولاو به عنوان جایگاهی مقدس به نام سنت اولاف (St. Olaf) و از جمله افراد ارزشمند نروژ نهاده شد. سنت اولاف در نیداروس (Nidaros) واقع شده که همان تروندهایم (Trondheim) امروزی می باشد.
  4. در دوران سلطنت اولاو کایر (Olav Kyrre) صلح طلبی برقرار بوده و در این زمان نروژ کلیساهای چوبی خود را ساخت که همانند یک کوه رو به بالا بودند. این کلیساها با سرهایی از اژدها و اساطیر دیگر تزیین شده اند.

حقایقی از کشور نروز در خصوص شاخص های دنیای

  1. یک سرشماری در ایالات متحده در سال 1910 نشان داد که 800 هزار نفر از آمریکایی ها، نروژی بوده و یا بومیانی هستند که والدینی نروژی داشتند.
  2. ادوارد مانچ (Edvard Munch) یک نقاش و تصویرگر نروژی بود که برای نقاشی معروف او به نام جیغ در سال 1893 معروف شد.
  3. بر اساس شاخص صلح دنیای در سال 2013، نروژ یکی از مسالمت آمیزترین کشورهای دنیا بوده که رتبه یازدهم از مجموع 162 کشور را داشته است.
  4. ستودنی ترین اقدام نروژی ها در طول جنگ دنیای دوم خرابکاری های اعضای مقاومت نظامی نروژی آموزش دیده اسکاتلند بود. آن ها با ایجاد خرابکاری در فراوری آب سنگین در یوکان (Rjukan) در تلمارک (Telemark) و در فوریه 1943 توانستند این کار را انجام دهند. در صورتی که فراوری آب سنگین متوقف نمی شد ممکن بود هیتلر بتواند به بمب اتمی دست پیدا کند.

حقایقی از کشور نروژ درباره زبان و اقوام بومی

  1. نروژ یکی از بنیانگذاران سازمان ملل در سال 1945 و اولین کشور عضو آن بود. در آن موقع دبیر کل وزارت امور خارجه این کشور تریگولی (Trygve Lie) نام داشت.
  2. نروژ دارای دو زبان رسمی ریکسمال (Riksmål) و بوکمال (Bokmål) یا زبان کتابی می باشد. ریکسمال یک اصلاح از زبان قدیم نروژی بوده که به سلطه دانمارک و ناینورسک (Nynorsk) باز می شود. این زبان در قرن نوزدهم توسعه یافته و بر پایه گویش های قدیمی اسکاندیناوی می باشد. بوکمال که زبان کتاب های نروژ است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. قوم سامی (Sami) در حدود یک درصد از جمعیت کشور نروژ را تشکیل می دهند. این ها قومی باستانی با زبان و فرهنگ مخصوص به خود بوده و 7 درصد از آن ها در دامداری های گوزن های شمالی مشغول به کار هستند. نیمی از جمعیت سامی های دنیا که 70 هزار نفر می باشند در کشور نروژ زندگی می نمایند.
  1. ترولدهاگن (Troldhaugen) محل زندگی آهنگساز نروژی به نام ادوارد گریگ (Edvard Grieg) و همچنین دارای آکواریومی با بزرگترین مجموعه ماهیان دریایی در اروپا می باشد.
  2. در طول جنگ دنیای دوم، شهر معدنی نروژ به نام کرکنز (Kirkenes) بیشتر میزان حملات بمباران های هوایی را غیر از مالتا نسبت به سایر نقاط اروپا داشت.

منبع: www.factretriever.com

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 355

به "حقایقی حیرت انگیز درباره نروژ، شمالی ترین کشور اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی حیرت انگیز درباره نروژ، شمالی ترین کشور اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید