حیات وحش حتا، از جاذبه های کمتر شناخته شده دبی

به گزارش سافاری رو، با اینکه دبی امروزی را بیشتر به آسمان خراش های معروف و مراکز خرید و هتل های لوکسش می شناسند، اما هنوز هم جاذبه های طبیعی معرکه ای نظیر منطقه حفاظت شده کوهستان حتا در آن خودنمایی می نماید.

حیات وحش حتا، از جاذبه های کمتر شناخته شده دبی

یکی از ویژگی های همیشگی دبی را می توان سرعت تغییر در این شهر دانست. نیم قرن تغییر و تحول باعث شده است که دبی از مکانی دورافتاده و بیابانی به شهری جهانی تبدیل گردد که در آن جزیره های نوی به وسیله لایروبی اقیانوس ساخته شده اند؛ برج های نو، خط افق دبی را بلندتر نموده اند و جمعیت زیادی از گردشگران بین المللی روانه آن می شوند. هرچند گوشه ای از امارات بدون تغییر مانده و از همین رو بسیار با ارزش است. با ادامه این مقاله از خبرنگاران همراه باشید تا از این منطقه بیشتر به شما بگوییم.

اگر شما هم مشتاق سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی دبی هستید، می توانید به یاری خبرنگاران قیمت تور دبی آژانس های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین ترین قیمت از آژانس های همکار خبرنگاران خریداری کنید.

منطقه حفاظت شده کوهستان حتا (Hatta Mountain Conservation Reserve) در کوه هاجر قرار گرفته است و از ساحل شرقی عمان تا شمال امارات متحده عربی امتداد یافته است. این منطقه که محدوده بسیار کوچکی از دبی را در بر می گیرد، به وسیله امارات های رأس الخیمه و عجمان و کشور عمان احاطه شده است. با توجه به محیط خشک حتا و دمای هوا که به 55 درجه سانتی گراد هم می رسد، شاید مناسب گردشگری نباشد؛ اما این منطقه به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از معروف ترین جاذبه های دبی است.

برنامه توسعه امکانات در منطقه حفاظت شده حتا در دستور کار است تا امکان تجربه کمپینگ لوکس، استفاده از مسیرهای کوهنوردی و تماشای حیات وحش غنی و شگفت انگیز برای گردشگران فراهم گردد. برجیت هاوارت (Brigitte Howarth)، بوم شناس دانشگاه زاید که برای مدتی طولانی در حال پژوهش روی این منطقه بوده است، می گوید:

تعداد بندپایان امارات متحد عربی به حدود 4000 مورد می رسد، از جمله زنبور و عنکبوت. احتمالاً 30 تا 40 درصد از آن ها را در کوه های هاجر پیدا خواهیم کرد. از زمان آغاز پژوهش ها در سال 2008، ده ها گونه نو در این منطقه کشف شده است. گونه های بزرگ تر نظیر پستانداران نیز در این منطقه وجود دارند. موش خاردار عربی در بعضی ارتفاعات دیده شده است. همین طور موش صحرایی واگنر و گاهی اوقات جغدهای خاصی را نیز مشاهده نموده ایم. گونه ای بز وحشی موسوم به تار عربی (Arabian Tar) نیز با دامنه های شیب دار و قله های مرتفع این کوهستان خو گرفته است.

گیاهان سرسخت و بادوام نیز می توانند در این منطقه رشد نمایند. هاوارت دراین باره شرح می دهد:

ما گل های کوچک زنبق را درست در بالای کوهستان دیده ایم.

یکی از گیاهان بومی این منطقه به نام کُنار یا سِدر که به آن درخت خاردار مسیح نیز گفته می گردد، داستان تاریخی جالبی دارد؛ در واقع به اعتقاد بعضی افراد، تاجی از خار که بر سر حضرت مسیح (ع) قرار داده شد از شاخه های درخت کنار ساخته شده بود.

اکتشافات نو باعث افزایش علاقه به این منطقه شده است. هاوارت می گوید که برای تحقیق روی گونه های موجود در کوهستان هاجر، با مؤسسات برجسته ای نظیر موزه تاریخ طبیعی لندن همکاری می نماید. با این حال، محبوبیت روزافزون حتا، چالش ها و مزایای خود را به همراه دارد و می تواند زنگ خطری برای طبیعت باشد.

هاوارت می گوید:

در صورتی که اکوتوریسم (طبیعت گردی) به درستی انجام گردد، بسیار ارزشمند خواهد بود. همواره مردم باید فرصتی برای یادگیری داشته باشند تا بتوانند تنوع زیستی مناطقی مانند کوه هاجر را درک نمایند و به ارزش آن پی ببرند. متأسفانه، در بعضی از این اکوتوریسم ها اصلاً توجه نمی گردد که انسان ها نباید روی تنوع زیستی تأثیر بگذارند و گاهی اوقات همین موضوع اثرات منفی در پی دارد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2148

به "حیات وحش حتا، از جاذبه های کمتر شناخته شده دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش حتا، از جاذبه های کمتر شناخته شده دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید