خبرنگاران امضای سند همکاری با چین ما را نسبت به تامین منافع ملی امیدوارتر می نماید

به گزارش سافاری رو، تهران- خبرنگاران- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امضای سند همکاری با چین، اقدام صحیحی بوده و می تواند ما را نسبت به تامین منافع ملی امیدوارتر کند.

خبرنگاران امضای سند همکاری با چین ما را نسبت به تامین منافع ملی امیدوارتر می نماید

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، امضای سند همکاری ایران و چین را گام خوبی برای همکاری با شرق مطرح نمود و گفت: غربی ها نشان دادند که تعهد چندانی به توافقات و قراردادهای خود ندارند و این موضوع در مسائل زیربنایی و موضوعات مهم دوجانبه یا چند جانبه مشهود است. بنابراین ما باید نگاهمان کشورهایی باشد که توان همکاری و ظرفیت همکاری های فنی، صنعتی، مالی و تجاری دارند و سابقه بدعهدی هم ندارند.

نوش آبادی با بیان اینکه چین دومین قدرت مالی جهان است و در آینده نزدیک به عنوان بزرگترین قدرت مالی جهان مطرح خواهد شد، توضیح داد: ما می توانیم در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و با رعایت تمام شرایطی که به استقلال و اقتدار ملی کشور لطمه نزند با کشورهایی مانند چین همکاری کنیم.

وی با اشاره به روابط تاریخی ایران و چین گفت: ما همیشه در حوزه های مالی - تجاری با چین همکاری داشته ایم و این سند نقشه راهی برای دو کشور است تا 25 سال متناسب با شرایط اعلام شده همکاری های خود را قانونمند و در چارچوب های خاص پیگیری نمایند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جزییات همکاری دو کشور در این سند عنوان نشده و فعلا کلیات و چشم انداز همکاری های 25 ساله عنوان شده است و ما باید قوانین خود را در هر محور و هر موضوعی که در سند آمده دنبال کنیم. دستگاه های ذیربط هم باید با طرف مقابل یک سند قابل قبول و موافقتنامه و توافقنامه در خور شأن که پیشرفت و گسترش همکاری ها را به دنبال داشته باشد، تنظیم نمایند.

نوش آبادی اعلام نمود: براساس قانون اساسی، موافقت نامه های بین المللی باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسند، لذا، این اسناد سیری را طی خواهند کرد که فرایند آن در نهایت در مجلس هم دنبال خواهد شد و مجلس نسبت به این موضوع هم حساسیت دارد و در زمان تشریفات قانونی هم نظر خود را اعلام خواهد نمود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران درباره تاثیر امضای سند همکاری ایران و چین بر خنثی سازی تحریم ها توضیح داد: امضای این سند تاثیر خود را بر تحریم ها ظالمانه و یک جانبه آمریکا علیه ایران خواهد گذاشت کما اینکه آمریکا و بعضی از کشورهای غربی از امضای این سند نگران هستند و این نشان می دهد که امضای این سند همکاری، اقدام صحیحی بوده و می تواند ما را نسبت به تامین منافع مان بیشتر امیدوار کند.

نوش آبادی با بیان اینکه غربی ها چین را رقیب خود می دانند، گفت: آنها اکنون می بینند جمهوری اسلامی روابط خود را با چین تقویت می نماید و هر دو کشور مورد بغض آمریکا هستند و آن را دشمن خود می دانند و نزدیکی دو کشور، ضریب قدرتشان را افزایش می دهد و تأثیرگذاری آنها را در منطقه و جهان بالا می برد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اعلام نمود: اولویت و توسعه همکاری های ما آسیاست و اگر بتوانیم روابط خودمان را طوری با کشورهای آسیایی و شرقی تنظیم کنیم که نیازمند غرب و آمریکا نباشیم، به نفع کشور است.

وی یادآورشد: البته ما با همه جهان مراودات خودمان را داریم با این حال عهدشکنی اروپایی ها موجب بدبینی ما نسبت به آنها شده است ولی ما از این جهت آسیب کمتری از شرق دیده ایم.

نوش آبادی هجمه ها و نقدها به امضای سند همکاری ایران و چین و تاثیر منفی آن بر استقلال کشور را پیشداوری توصیف کرد و گفت: به هر حال بعضی از اینکه ما یک سند راهبردی 25 ساله برای کشور می نویسیم، ناراحتند. در عین حال که این حرکت، می تواند اقدام خوب و چشم انداز مثبتی به همراه داشته باشد اما حفظ استقلال کشور و در نظر دریافت قوانین و مقرراتی که ما در چارچوب استقلال کشور داریم باید حتماً رعایت گردد و مجلس هم نسبت به این موضوع حساسیت خواهد داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1697

به "خبرنگاران امضای سند همکاری با چین ما را نسبت به تامین منافع ملی امیدوارتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امضای سند همکاری با چین ما را نسبت به تامین منافع ملی امیدوارتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید