خبرنگاران خانه ای که خانه نیست

به گزارش سافاری رو، یاسوج- خبرنگاران- مهلت اعلام نامزدی در انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد در حالی تمام شد که از میان تایید صلاحیت شده ها، تعداد کسانی که واجد شرایط برای نمایندگی صنف هستند به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

خبرنگاران خانه ای که خانه نیست

به گزارش خبرنگاران، خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد 145 عضو فعال و 10 عضو افتخاری دارد که این اعضا در انتخاباتی که روز 28 آبان ماه به صورت مجازی برگزار می گردد،3 نفر از رسته خبرنگاران، یک نفر از نمایندگی رسانه های کشور،2 نفر از مدیران مسئول و یک نفر از خبرگزاری ها را انتخاب می نمایند تا به مدت سه سال به عنوان اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات، نماینده صنف باشند.

با وجود اینکه در عرصه رسانه استان، خبرگزاری ها بیشترین سهم را در فراوری خبر و محتوا دارند اما در تشکیل خانه مطبوعات که تشکل صنفی خبرنگاران است کمترین تعداد را دارند.

سایت ها و پایگاه های خبری محلی نیز بیشترین سهم را در خانه مطبوعات دارند چرا که هم تعدادشان به نسبت سایر رسانه ها بیشتر است و هم اعضای بیشتری معرفی نموده اند.

از سویی چون در این استان افراد برای تامین منافع سیاسی و مالی خود یک سایت راه اندازی می نمایند، در نتیجه اغلب اعضایی که به خانه مطبوعات معرفی می نمایند، در رسته مدیران مسئول قرار می گیرند.

پس از ان نیز روزنامه و هفته نامه های استانی بیشترین فراوانی را دارند که این رسانه ها بیشترین سهم خبرنگار بیمه شده استان را دارند با این حال بنا به دلایلی از جمله فعالیت خانوادگی، چندان کمکی به فضای رسانه استان و تامین امنیت شغلی خبرنگاران نداشته اند.

با این مقدمه نگاهی به شرایط لازم برای نامزدی هیات مدیره خانه مطبوعات و همچنین افراد تایید صلاحیت شده در استان می اندازیم.

از تعداد 27 نامزد انتخابات 10 نفر خبرنگار هستند. از آنجایی که رسته خبرگزاری ها در استان عضو و نامزدی ندارد پس چهار نفر به عنوان خبرنگار اصلی و سه نفر به عنوان علی البدل انتخاب می شوند.

شرایط اختصاصی برای نامزدی در انتخابات نیز برای خبرنگاران رسانه های آنلاین استمرار 6 ماهه در انتشار و برای رسانه های کاغذی نیز نظم انتشار 50 درصدی است ضمن انکه خبرنگاران باید از بیمه رسانه ای برخوردار باشند و تمامی خبرنگاران باید حداقل 5 سال سابقه فعالیت رسانه ای داشته باشند و در صورت نداشتن بیمه رسانه ای تنها می توانند به عنوان بازرس در انتخابات شرکت نمایند.

با این حال از 10 خبرنگار تایید شده در لیست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تاریخ 25 آبان ماه، 6 نفر به وسیله رسانه های لغو امتیاز شده، یا رسانه های با نظم انتشار کمتر از 50 درصد تایید شده اند.عمر بعضی از رسانه های تایید شده حتی به نیم سال هم نمی رسد.

این بدان معناست که بیشتر داوطلبان این رسته فقط نام خبرنگار را دارند اما با معیارهای مبهم توسط کارشناسان معاونت مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تایید شده اند.

از سویی در اساسنامه خانه مطبوعات عنوان شده که تعداد نامزدهای هر رسته باید دست کم 2 برابر تعداد منتخبان باشد که با این حساب در رسته خبرنگاران تعداد به حد نصاب اولیه نرسیده است.

نکته دیگر اینکه در اساسنامه ذکر شده که در هر رسته ای که داوطلب واجد شرایط وجود نداشته باشد خبرنگاران می توانند بدون در نظر دریافت جایگاهی که در خانه مطبوعات عضو شده اند در آن حضور یابند.

حال این سوال مطرح است که چگونه در خانه مطبوعاتی که 145 عضو دارد تعداد مدیران مسئول متقاضی حضور در هیئت مدیره خانه مطبوعات که تشکلی صنفی است پر رنگ تر از خبرنگاران است؟

موضوعی که خبرنگاران آن را به انفعال ارشاد در چند سال گذشته نسبت به اعتبارسنجی خبرنگاران نسبت می دهند.

به عنوان مثال بعضی از کسانی که با عنوان خبرنگار در سامانه خانه مطبوعات تایید شده اند کسانی هستند که به لطف رسانه های خانوادگی از بیمه و مزایای رسانه ای برخوردار شده اند و بعضی از این افراد حتی الفبای خبر را هم نمی دانند.

در رسته مدیران مسئول که باید دو نفر انتخاب شوند نیز 9 نفر ثبت نام نموده اند. در این رسته نیز نام رسانه هایی دیده می گردد که بیش از یک سال از اخرین انتشار آنها می گذرد و بعضی حتی لغو امتیاز شده و یا اصلا وجود ندارند.

با این حال مدیران مسئولشان نامزد حضور در انتخابات شده اند و معاونت مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همانگونه که بدون هیچ پایش و اعتبارسنجی مجوز این رسانه ها را اعطا نموده، حالا نیز اقدام به تایید این افراد نموده تا امور صنف را در آینده به آنها بسپارد.

افرادی که نه تنها صلاحیت لازم برای داشتن مجوز که حتی صلاحیت حضور در صنف را ندارند و تنها باعث ایجاد خبرهای حاشیه ای و منفی برای استان می شوند آنچنان که معاون مطبوعاتی بارها هشدار داده است که اخبار منفی کهگیلویه و بویراحمد 10 برابر میانگین کشوری است و از آن به عنوان آفتی برای استان نام برده است.

در این میان نام اعضای هیات مدیره فعلی و سابق نیز دیده می گردد این در حالی است که نه بازرسان و نه معاونت مطبوعاتی ارشاد تا به امروز گزارشی از عملکرد این افراد ارایه نداده است که اعضا بر اساس آن بتوانند تصمیم بگیرند ضمن آنکه شائبه هایی مبنی بر تخلف و یا سو استفاده بعضی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات در بعضی ادوار وجود داشته اما همیشه بازرسان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سادگی از کنار موضوع گذشته اند تا در این راستا خاطری را آزرده ننمایند.

با همه این اتفاقات معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در واکنش به پرسش خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه شاخص تایید صلاحیت افراد در لیست ارشاد چیست ؟ می گوید: تایید صلاحیت ها از نظر فنی توسط کارشناسان اجرا شده است و وی قصد ورود به موضوع را ندارد.

ممکن است این سوال پیش بیاید که انتخابات خانه مطبوعات چه اهمیتی دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی، حمایت و حل مسائل خبرنگاران، کوشش خود را روی ایجاد خانه های توانمند گذاشته است تا این تشکل مطالبات و دغدغه های خبرنگاران را پیگیری کند .

اما آنچه در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان خانه مطبوعات ایجاد شده تا به امروز نتوانسته کمکی به صنف کند و تنها فضایی برای رسمیت بخشیدن به فعالیت رسانه های بی کیفیتی است که قارچ گونه ایجاد شده اندکه این اجحاف بزرگی در حق خبرنگارانی است که سعی می نمایند همه چیز را از راستا اخلاق و قانون پیش ببرند.

و حالا دوباره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تمام کوشش خود را روی برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور نامزدهایی که اغلبشان تا به امروز یک سطر خبر نخوانده و ننوشته اند گذاشته است.

در نهایت باید گفت این خانه مطبوعات برای خبرنگاران خانه نمی گردد زیرا مسائل خبرنگاران از جمله بیمه و امنیت شغلی هنوز به قوت خود باقیست و افرادی که در مرحله نامزدی انتخابات تایید صلاحیتشان از راستا قانون و اساسنانه ای که خود صنف نگاشته، نگذشته است، بی شک در آینده هم نمی توانند کمکی به صنفشان نمایند.

و چنین به نظر می رسد که برگزاری این انتخابات صرفا اقدامی نمادین و نمایشی برای قانع کردن خبرنگارانی است که این روزها کرونا مسائلشان را دوچندان نموده است.

و در شرایط کنونی بهترین و بزرگترین کمکی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می تواند به رسانه های این استان بکند توقف انتخابات و آنالیز دوباره تایید صلاحیت ها آن هم با ساز و کار قانونی و نه با مقیاس سلیقه است.

انتخابات خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سه استان همدان، کردستان و قم 28 آبان ماه به صورت آنلاین برگزار می گردد و در آن هفت نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره برای مدت 3 سال و 2 نفر بازرس برای یک سال انتخاب می شوند.

*تصاویر از سامانه جامع رسانه های کشور برداشته شده است

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1439

به "خبرنگاران خانه ای که خانه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خانه ای که خانه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید