خبرنگاران مراقب کرونا باش

به گزارش سافاری رو، کرج - خبرنگاران- بیش از یک ماه از تعطیلی بسیاری از مشاغل در کشور می گذرد اما به اقتضای نیازها از امروز بخشی از صنوف از جمله در استان البرز فعالیت خود را از سرگرفتند.

خبرنگاران مراقب کرونا باش

فعالیت دوباره مراکز کم خطر اگرچه به صدا درآمدن زنگ دوباره زندگی است اما نباید کوچکترین روزنه ای برای نفوذ ویروس کرونا باز کرد، ویروسی که سرعت انتشار آن فوق العاده است.

شاید تصور بعضی براین باشد که دراین روزها گردش ویروس کرونا کمتر شده یا افرادی که به مغازه ها و مراکز مختلف مراجعه می نمایند علائم ظاهری ندارند و می توان همچون روزهای عادی جانب احتیاط را کنار گذاشت، غافل از اینکه کرونا ، این روزها همه جا دام پهن نموده تا از روزنه غفلت و بی احتیاطی وارد حلقوم انسان ها گردد، ریه و تمام بدن را درگیر خود کند.

این ویروس روی اسکناس ها ، سکه ها ، کارت های بانکی و اجناس و کالاها دست به دست می گردد،کافی است، دست آلوده به ویروس کرونا یک بار چشم ها یا صورت را لمس کند و میهمان ناخوانده با سرفه ها و سوز گلو اعلام حضورکند.

دست های هر انسان ناخودآگاه یا بنا به علت خارش روزانه چندین بار با صورت و چشم ها تماس برقرار می نمایند و اگرویروس کرونا در مکانی خاص سوار بردستان گردد، جهت نهایی خود را بازیافته است.مشاغلی مانند فعالیت های بانکی ، تعمیرات خودرو، فروشگاه ها ، سوپرمارکت ها وده ها شغل دیگر جولانگاهی برای کرونا هستند پس باید مراقب بود که این بار طعمه های جدید نصیب این ویروس وحشی نگردد.

پیمایش میلیونی کرونا در دنیا

بیماری کرونا یا کویدوو 19 که برای نخستین بار در زمستان سال گذشته در ووهان چین ظهور پیدا کرد ، تصورش نمی رفت که به این سادگی تمام دنیا را فرا گیرد و بیش از 210 کشور و سرزمین را درگیر خود کند.

این بیماری اگرچه با سختکوشی و رفتارهای محتاطانه در سرزمین اولیه خود تا حدود زیادی متوقف شده اما در دیگر نقاط دنیا به سرعت پیمایش می نماید و قربانی می گیرد.

حال اگر مراقبت ها و خودمراقبتی ها نبود امروز در ایران شمار مبتلایان از آنچه که هست فراتر می رفت اما به لطف خداوند و کوشش مدافعان سلامت و همراهی مردم این ویروس در کشورمان فرایند نزولی دارد و اگر رفتارهای محتاطانه بیشتر گردد در روزهای آینده زوال آن خواهد رسید.

نگرانی مدافعان سلامت از بی احتیاطی ها

ایثار ، جهاد و مجاهدت زنان و مردان سرزمین شهیدان دفاع مقدس این روزها به اوج خود رسیده و بسیاری در کسوت مدافع سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا و شمار زیادی به عنوان پشتیبان جهادی به این جبهه پیوسته تا امنیت جسمی و روحی به مردم بازگردانند.

مدافعان سلامت که از اوایل اسفند 98 شبانه روزی درگیر درمان مبتلایان به کرونا هستند و عمق فاجعه را درک نموده در این روزها آنچه بر نگرانی آنها اضافه نموده احتمال افزایش بی احتیاطی هاست ، موضوعی که می تواند بر ابعاد گسترش شیوع کروناتاثیر بگذارد.

بنا به گفته دکتر حسن ایلانلو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اگر چه در روزهای اخیر شاهد کاهش مبتلایان به کرونا در استان هستیم و به میزان قابل توجهی از مرگ ومیرها کاسته شده اما فعالیت بعضی اصناف و افزایش رفت و آمد کارکنان ادارات و کارگران کارخانه ها در برافروختن آتش دوباره کرونا تاثیر دارد.

او گفت : با اینکه فعالیت کاری بسیاری از مشاغل متوقف شده و از حیث اقتصادی و درآمدی برای مردم مشکل ساز است اما نباید نسبت به امنیت جانی و سلامتی مردم بی تفاوت باشیم .

همچنین کارشناسان بهداشتی و درمانی توصیه می نمایند که در صورت فعالیت اقتصادی و کاری باید فاصله اجتماعی و پروتکل ها رعایت گردد تا بتوان هرچه زودتر کرونا را متوقف کرد.

بالا رفتن بعضی کرکره ها

این روزها اگر چه مدارس ، دانشگاه ها و مراکز تجمعی کشور و البرز تعطیل است و بسیاری مشاغل پشت قفل کرونا بسته شده اند اما بنا به ضرورت بعضی مشاغل از جمله در شهرستان های کرج وفردیس از امروز مجوز فعالیت دریافت کردند، مشاغلی که اگر چه کم خطر هستند اما از تیررس کرونا دورنیستند.

براین اساس متولیان امور اگرچه مجوز فعالیت این اصناف را صادر نموده اما به همگان توصیه نموده اند که دستانشان روی ماشه احتیاط باشد و از کوچکترین روزنه نفوذ ویروس کرونا غفلت ننمایند.

رییس اتاق اصناف البرز می گوید : : فقط صنوف کم خطر از امروز اجازه فعالیت در استان دارند اما همین افراد هم باید بسیار احتیاط نمایند و از الزامات بهداشتی حتی برای یک لحظه غفلت ننمایند.

بهروز حصاری گفت: به استناد مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان البرز واحدهای صنفی مصوب با رعایت پروتکل های بهداشتی و الزام به ثبت نام در درگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و نصب بارکد مربوطه در محل کسب اجازه فعالیت خواهند داشت.

وی اضافه نمود: واحدهای خدمات خودرویی، رستوران های بیرون بر و غذاهای آماده (صرفا بیرون بر)، خدمات و تعمیرات لوازم خانگی ، تاسیسات و تهویه مطبوع، فروشگاه ها و لوازم کشاورزی، قطعات یدکی خودرو ، ایمنی و آتش نشانی ، تعمیرگاه های خودروهای سبک و سنگین و ظروف یکبار مصرف می توانند فعالیت نمایند.

حصاری گفت:سایر صنوف با رعایت اولویت صنوف کم خطر به ترتیب طی روزهای آینده به وسیله رسانه های رسمی و اتاق اصناف اطلاع رسانی خواهد شد .

استان البرز بیش از 120 هزار واحد صنفی تولیدی، توضیعی و خدماتی دارد.

سخنگوی ستاد مدیریت ستاد مبارزه با کرونا البرز گفت: صنوف کم خطر و کم ریسک شهرستان های اشتهارد، نظرآباد، ساوجبلاغ و طالقان به جز کرج و فردیس با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی از روز شنبه (23 فروردین ماه) فعال می گردد.

نور محمد فردی اضافه نمود: این صنوف پس از ثبت نام در سامانه سلامت از روز شنبه مورخ 23 فروردین ماه فعالیت خود را آغاز می نمایند.

وی ادامه داد: گام دوم طرح فاصله گذاری هوشمند در البرز اجرا شده و آغاز به کار اصناف مشروط به ثبت نام، اخذ تعهد و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف و بازاریان است.

فردی گفت: در مورد شهرستان های کرج و فردیس علاوه بر مراکز تامین مایحتاج عمومی مردم، خدمات منازل خانگی،خدمات خودرو، رستوران های بیرون بر غذا، تاسیسات و فروشگاههای لوازم کشاورزی، قطعات یدکی خودرو، ایمنی و آتش نشانی، تعمیرگاه های خودروهای سنگین، ظروف یکبار مصرف با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می توانند فعالیت نمایند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در استان البرز اضافه نمود: برای سایر صنوف شهرستان های کرج و فردیس نیز کارگروهی با موضوع معاون امور اقتصادی استانداری ،اتاق اصناف و ادارات ذیربط تشکیل تا به قید فوریت از فردا (روز شنبه 23 فروردین ماه)اولویت ها را به صورت پلکانی، تدریجی ، معین و ابلاغ نمایند.

وی اضافه نمود: با توجه به اهمیت موضوع به صورت مستمر بازرسی بهداشت محیط و دانشگاه علوم پزشکی با مشارکت نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، بازرسین صمت واتحادیه ها به محل واحدهای صنفی مراجعه و در صورت عدم ثبت نام در سایت ابلاغی وزارت بهداشت و درمان محل کار آنان متوقف و تعطیل خواهد شد.

فردی گفت: فعالیت های صنفی که از بدو آغاز بحران بیماری کرونا به دلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت در آن واحدها و فعالیتهای پرخطر اعلام و تعطیل شده اند تا اعلام عادی شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل خواهند بود.

وی ضمن قدردانی از تدابیر استاندار البرز در مدیریت بیماری ویروسی کرونا و همراهی مردم اعلام نمود: برابر مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا از روز شنبه مورخ 23 فروردین ماه تمام ادارات با حضور دو سوم کارکنان فعالیت خود را از ساعت 7 صبح لغایت 14 انجام خواهند داد.

نکته پایانی

اکنون که بعضی مشاغل فرصت فعالیت دوباره یافته ، تاکید کارشناسان بر رعایت حفظ فاصله اجتماعی و بهداشت فردی به ویژه ضدعفونی و شستشوی مرتب دست ها است چرا که همانطور اشاره شد کرونا بیشتر به وسیله دست ها به انسان منتقل می گردد .

توجه به نظافت دست ها حین مراوده اقتصادی مهمترین موضوعی است که کارشناسان بر رعایت آن تاکید دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1042

به "خبرنگاران مراقب کرونا باش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مراقب کرونا باش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید