دنا پلاس موتور نو شش دنده دستی آنالیز شد ، تنفس طبیعی اما چابک!

به گزارش سافاری رو، دنا پلاس موتور نو با پیشرانه EF7 پلاس تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعته دستی در گرمای شدید اهواز و تحت فشار شدید آنالیز شد. عملکرد این خودرو در شرایط بحرانی دور از انتظار بود. تفاوت این خودرو با دنا پلاس معمولی چیست؟

دنا پلاس موتور نو شش دنده دستی آنالیز شد ، تنفس طبیعی اما چابک!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: اگر سابقه راندن دنا تنفس طبیعی را داشته باشید و برای اولین بار پشت فرمان دنا پلاس موتور تازه قرار بگیرید، متوجه می شوید که دنا پلاس های فعلی سو تفاهم هستند!

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

هر چند پیشرانه EF7 پلاس اتمسفر تازه، توانی معادل پیشرانه های فعلی فراوری می نماید اما تغییرات نیمه بالایی موتور و اضافه شدن فناوری های تازه روی آن، باعث بهبود احتراق و در نتیجه افزایش راندمان می گردد. از آن گذشته عملکرد این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی واقعا فرق دارد.

اما مشخصات فنی دنا پلاس موتور تازه چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اوج راندمان با VVTi دوبل

شاید پیشرانه دنا پلاس موتور تازه تنها در نام با پیشرانه قبلی تشابه دارد. چرا که نیمه بالایی موتور یعنی سر سیلندر، واشر سر سیلندر، میل سوپاپ ها و… کاملا تغییر کردند. اما از همه مهم تر اضافه شدن سیستم VVTi روی سوپاپ دود است تا حالا یک پیشرانه VVTi دوبل داشته باشیم. در واقع این پیشرانه همان نسخه تنفس طبیعی موتور EFP توربو (دنا جوانان) است. این موتور مانند نسخه قبلی 115 اسب بخار قدرت و 155 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید. اما دوبل شدن VVTi این امکان را فراهم می نماید تا در آغاز حرکت و دورهای بالا کشش بهتری را نسبت به نسخه فعلی تجربه کنیم.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

شتاب خودرو راضی کننده، روان و خطی است و کات آف موتور روی دور 6400 دور در دقیقه واقع شده است. با این شرایط سرعت خودرو در دنده یک به 48 کیلومتر، دنده دو به 90 کیلومتر و دنده سه به 130 کیلومتر بر ساعت می رسد. جالب است بدانید دنده چهار این خودرو در دمای 50 درجه اهواز به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت هم رسید. رسیدن به سرعت بالای 200 کیلومتر با این خودرو کاملا قابل تصور است. البته اصلا توصیه نمی گردد. شاید بتوان گفت عملکرد این خودرو در گرمای شدید، چیزی مانند دنا پلاس توربو دستی پنج دنده قدیمی است با این تفاوت که از دردسرهای توربو خبری نیست! بعلاوه آمپر آب این خودرو در بحرانی ترین حالت هم بالاتر از محدوده مجاز نرفت.

هماهنگی بهتر موتور با گیربکس شش سرعته دستی

دنا پلاس موتور تازه به گیربکس شش سرعته دستی مجهز است. این گیربکس در حال نصب روی بیشتر محصولات ایران خودرو است و اکنون روی رانا پلاس سقف شیشه ای، تارا V1 پلاس، دنا توربو هم نصب است. پژو 207 هم به زودی با این گیربکس وارد بازار می گردد. نصب این گیربکس روی دنا پلاس تازه عملکرد خودرو را بهبود داده است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

از کُپ بین تعویض دنده ها خبری نیست. البته این مورد تا حد زیادی مدیون نگاشت تازه ECU است. دنده شش خودرو نیز به شما اجازه می دهد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برانید در حالی که دور موتور روی 2 هزار دور در دقیقه است. این دور در گیربکس های پنج دنده بالای 3 هزار دور در دقیقه است.

در مجموع باید گفت شتاب، کشش، لذت رانندگی و قابلیت تعویض دنده خودرو واقعا بهتر از نسخه قبلی است. از طرف دیگر مصرف سوخت خودرو نیز کاهش داشته است.

همچنان نا پایدار در سرعت بالا!

بیشتر محصولات تازه ایران خودرو از جمله دنا پلاس موتور تازه، دنا جوانان توربو و… کشش و شتاب خوبی دارند. اما همچنان در سرعت های بالا ناپایدار هستند. البته با الزامی شدن نصب سامانه کنترل پایداری، جلوی خطر انحراف خودرو و واژگون شدن در سرعت های بالا، تا حد زیادی گرفته می گردد. اما سرنشینان همچنان در مانورهای سنگین، استرس زیادی را تجربه خواهند کرد. موردی که فقط در تارا شرایط خوبی دارد.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 26 آذر 1402 بروزرسانی: 26 آذر 1402 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2418

به "دنا پلاس موتور نو شش دنده دستی آنالیز شد ، تنفس طبیعی اما چابک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنا پلاس موتور نو شش دنده دستی آنالیز شد ، تنفس طبیعی اما چابک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید