رشد مالی بدون نفت 9 ماهه به 0.9 درصد رسید

به گزارش سافاری رو، رئیس مرکز آمار ایران رشد مالی 9 ماه سال 1398 و فصل پاییز امسال را اعلام نمود.

رشد مالی بدون نفت 9 ماهه به 0.9 درصد رسید

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ درجدول از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

جواد حسین زاده، بابیان اینکه میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه سال 1398، به حدود 500 هزار میلیارد تومان (با نفت) و 430 هزار میلیارد تومان (بدون نفت) رسیده است، گفت: رشد مالی 9 ماهه امسال (بدون نفت) نسبت به دو فصل قبل بهبودیافته و به عدد صفر درصد و در فصل پاییز سال 1398 به عدد مثبت 0.9 درصد رسیده است. همچنین رشد مالی در 9 ماهه سال 1398، در گروه کشاورزی، مثبت 3.2 درصد، در گروه صنایع و معادن (بدون نفت) مثبت 2 درصد، خدمات منفی 0.2 درصد و بخش ساختمان مثبت 9.6 درصد بوده است.

حسین زاده در گفت وگوی با روابط عمومی مرکز آمار ایران با اشاره به عواملی که در محاسبه رشد مالی با نفت و بدون نفت مدنظر قرار می گیرد، اضافه نمود: در محاسبات رشد مالی با نفت، استخراج نفت خام و گاز طبیعی به عنوان یکی از زیر بخش های مالی منظور می گردد و باید به این نکته نیز اشاره کنم که در فصل پاییز 1398، رشد مالی با نفت با بهبود قابل توجهی نسبت به فصول قبل از خود، به عدد منفی 1, 7 در صد رسیده است.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه، با اشاره به این که در زمینه نرخ رشد بخش کشاورزی در فصل پاییز، در 2 فصل بهار و تابستان با رشدهای مثبت نسبتاً بالایی روبرو بوده ایم، گفت: در فصل پاییز امسال به دلیل خسارت های حاصل از سیل و تأثیر آن بر بخش کشاورزی، این بخش با رشد منفی روبرو بوده است اما درمجموع در 9 ماهه سال 1398، نرخ رشد گروه کشاورزی رشد مثبت 3, 2 درصدی داشته است.

او درباره فرایند رشد بخش صنایع و معادن (بدون نفت) گفته: در کلیه فصل های سال 1397 و دو فصل اول سال 1398، رشد این بخش بی سابقه بوده و درنهایت، رشد مالی بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از گذشت بیش از 6 فصل، به عدد مثبت 7, 5 درصد رسیده است که این رشد عمدتاً از زیر بخش ساختمان، و بخش تأمین آب، برق و گاز طبیعی حاصل شده است. همچنین رشد مالی گروه خدمات در فصل بهار منفی 0.1 درصد، در فصل تابستان 0.1 درصد و در فصل پاییز منفی 0.7 درصد بوده که برآیند آن به رشد منفی 0.2 درصد در 9 ماهه سال منجر شده است.

حسین زاده ضمن تشریح شرایط رشد مالی کشور (با نفت) گفت: رشد مالی با نفت به عدد منفی 1, 7 رسیده است که نسبت به چهارفصل اخیر از شرایط بهتری برخوردار بوده است.

او در پاسخ به اینکه کدام یک از زیر بخش های مالی سهم بیشتری در رشد مالی کشور داشته اند، گفت: گروه صنایع و معادن (بدون نفت)، بخش ساختمان، بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و بخش کشاورزی بیشترین سهم را در ایجاد رشد مالی کشور داشته اند.

رئیس مرکز آمار ایران اضافه نمود: در 9 ماهه امسال مهم ترین عامل کاهنده رشد مالی کشور نیز بخش نفت بوده است.

حسین زاده درباره شرایط سرمایه گذاری در امسال گفت: سرمایه گذاری، متشکل از تشکیل سرمایه در ماشین آلات و تشکیل سرمایه در ساختمان است و در فصل پاییز امسال پس از گذشت بیش از 6 فصل به رشد مثبت 0, 9 درصد رسیده است که عمدتاً ناشی از تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 871

به "رشد مالی بدون نفت 9 ماهه به 0.9 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی بدون نفت 9 ماهه به 0.9 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید