شیوه های مدیریت درگیری برای ارتباط موثر در محل کار
به گزارش سافاری رو، آدم ها هر جای جهان که باشند درگیری بخش جدایی ناپذیر زندگی آن هاست. درگیری در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد از جمله در سازمان ها، جمع های محبت آمیز، خانواده و یا در محل کار.

خبر خوب این است که درگیری یکی از عوامل رشد، پیشرفت و پیروزیت است اما خبر بد این است که به ندرت ممکن است درگیری در لحظه حس خوبی به شما بدهد.
شیوه های مدیریت درگیری زیادی وجود دارد که باعث ارتباط موثر در محل کار و در خانه می گردد. برای سازنده بودن درگیری ها باید به اندازه کافی خود هوشیاری داشته باشید.
همه ما یک کودک درون و یا یک شخصیت رشد نیافته داریم و گاهی اوقات این کودک درون با کودک درون دیگران در حال درگیری است.
آدم هایی که به زندگی ما می آیند چه در محل کار، چه در خانه و چه در سازمان های اجتماعی برای آموزش دادن چیزهایی آمده اند که برای رشد کردن به آن ها احتیاج داریم.
شیوه های مدیریت درگیری برای ارتباط موثر در محل کار
برای ارتباط موثر در محل کار پیشنهاد می کنم شیوه های مدیریت درگیری زیر را به کار ببرید.
پیشگیرانه عمل کنید
در ارتباطات بحرانی باید قبل از این که موقعیت تبدیل به یک بحران کامل گردد ابتدا با مشتری ها و همکاران مشورت کرد.
برای حل درگیری در محل کار باید مدیر و کارمندان تا جایی که می توانند پیشگیرانه عمل نمایند. لحظه ای که احساس کردید اتفاقی غیرعادی افتاده است آغاز به آنالیز کنید.
از سوی دیگر اگر احساس کردید مسئله ای در کمین است به منظور پیشگیری آن را مورد خطاب قرار دهید. روش را تغییر دهید و جهت دیگری را انتخاب کنید. بدترین کاری که می توان انجام داد این است که وانمود کنید این مشکل در واقع مشکل نیست و یا نمی تواند بزرگ تر از آن چیزی که هست بگردد.
شفاف باشید
اگر در محل کار یک درگیری بوجود آمد باید آن را به طور مستقیم و محبت آمیز حل کنید. منتظر نمانید که مشکل به خودی خود حل گردد زیرا ممکن است نتیجه بالعکس داده و منجر به نا امیدی و عصبانیت شما گردد. این اشتباه را خیلی ها بارها و بارها مرتکب می شوند.
خیلی ها به خاطر احساسات دیگران سکوت می نمایند تا زمانی که به بالاترین نقطه نا امیدی و خشم می رسند و در نتیجه رفتار مخربی از خود نشان می دهند و درگیری نه تنها حل نشده بلکه پیچیده تر می گردد. در نهایت با خودشان فکر می نمایند که آیا بهتر نبود مشکل را از ابتدا در میان می گذاشتم؟ یا این که می توانستم به روش بهتری مسئله را در میان بگذارم.
هر چیزی که تجربه می کنید و تاثیر آن روی خودتان، گروه و سازمان را توضیح دهید. در این صورت هیچ نکته مبهمی باقی نخواهد ماند. اگر در محلی زندگی می کنید که برای شفاف بودن ارزش قائل نمی شوند باید ببینید چه چیزی مهم تر است: پیروی از قوانین یا موثر بودن.
درخواست کنید یا پیشنهاد بدهید
وقتی در محل کار درگیری را تجربه کردید رفتارهای خاصی که دوست دارید تغییر داده شوند را درخواست کنید. با این کار هم رفتار او روی شما تاثیر مثبت می گذارد و هم خود فرد پیشرفت بیشتری در محل کار خواهد داشت. اگر آغاز و خاتمه بحث تان درباره اشتباه فرد باشد او نه تنها تغییری در رفتار خود ایجاد نمی نماید بلکه شما را نادیده می گیرد و مخالف پیشنهاد شما عمل می نماید.
تاثیر منفی که رفتار فرد روی شما می گذارد را بیان نموده و از او به این شکل تغییر رفتارش را درخواست کنید:
این سبک صحبت کردن شما من را آزار می دهد از شما می خواهم کلمات غیرمحترمانه به کار نبرید.
تشخیص دهید که چه زمانی سازگار شوید و چه زمانی پافشاری کنید
اجتناب کردن زمانی است که نمی خواهید با چالش روبرو شوید. تطبیق دادن زمانی است که می خواهید خودتان را با امیال و آرزوهای دیگران وفق دهید حتی اگر احتیاج باشد احتیاجها و اولویت های خودتان را نادیده بگیرید. سازگاری زمانی است که هر دو طرف امتیازات مشترکی را پذیرفته اند و همکاری هم زمانی اتفاق می افتد که هر دو طرف استراتژی برد برد را در پیش بگیرند.
بستگی به نوع درگیری در محل کار یکی از این شیوه های مدیریت درگیری را انتخاب خواهید کرد. اگر خطای اخلاقی و یا توهین و ناسزا رخ داده است نباید شیوه سازش را در پیش بگیرید. بلکه بالعکس باید پافشاری کنید و با یک عکس العمل مناسب محیط کار امنی را بوجود بیاورید.
نکته اینجاست که باید سطح هوشیاری خود را بالا ببرید تا بتوانید تشخیص دهید که کدام استراتژی برای کدام موقعیت مناسبت تر است.
مدیریت درگیری یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفه ای کاربرد دارد. کسانی که می توانند بدون ایجاد هیچ مسئله ای با درگیری ها روبرو شوند از روابط مثبت لذت برده و در زمینه شغلی پیروز خواهند بود.
استفاده از مطالب خبرنگاران فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع ، بلا مانع است.
منبع: بدونیم