فلاح: خادم فکر می کرد برای کشتی سوپرمن است!

به گزارش سافاری رو، فلاح حرف های زیادی برای گفتن داشت و از ناملایمات، حق کشی ها و بی مهری ها در کشتی سخن گفت.

فلاح: خادم فکر می کرد برای کشتی سوپرمن است!

به گزارش خبرنگاران ، ناصر انصافی مقدم ، نتایج ضعیفی که کشتی ایران در پیکارهای دنیای 2018 بوداپست مجارستان گرفت و در نهایت منجر و منتج به استعفای رسول خادم و سپس همکاران و همراهان او در ارکان اجرایی و فنی فدراسیون کشتی شد و از سوی دیگر قبول مسوولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد ایران از سوی غلامرضا محمدی کافی بود تا به سراغ اکبر فلاح مربی سختکوش، توانا و صاحب نظر و از منتقدان سرسخت و همیشگی رسول خادم برویم و با او گفت و گویی داشته باشیم. فلاح دارنده مدال های طلا و نقره دنیا در سال های 1993 تورنتو کانادا و 1995 آتلانتا آمریکا که در دوران قهرمانی خود الگویی شایسته و تمام عیار در ابعاد اخلاقی، رفتاری و فنی برای همه نوجوانان و جوانان کشتی ایران بود، حرف های زیادی برای گفتن داشت و از ناملایمات، حق کشی ها و بی مهری ها در کشتی سخن گفت.

نظر شما در باره انتخاب غلامرضا محمدی که دو روز پیش به جای رسول خادم به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران انتخاب شد، چیست؟

غلامرضا محمدی تجربه خوب و موفقی در زمینه مربیگری دارد. او در سال های اخیر در کادر فنی تیم های ملی کشتی آزاد ایران در هر سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حضور داشته و علاوه بر اینکه در دو سال اخیر سرمربی تیم نوجوانان بوده، قبل از رسول خادم هم تیم ملی بزرگسالان ایران را به عنوان سرمربی هدایت و رهبری نموده و در چند سال گذشته، تجربه مربیگری تیم های باشگاهی در رقابت های لیگ برتر کشتی را هم داشته است. بنابراین انتخاب محمدی، انتخاب به جایی بوده است.

خیلی ها اعتقاد دارند، علاوه بر غلامرضا محمدی، مربیان دیگری چون محمدحسن محبی، محسن کاوه و خود شما شایستگی و لیاقت مسوولیت هدایت و رهبری تیم ملی بزرگسالان ایران را داشتند.

صدالبته، محمدحسن محبی و محسن کاوه هم شایسته سرمربیگری تیم ملی ایران بودند و می توانستند کشتی ایران را ازاین وضعیتی که رسول خادم و شورای فنی کشتی آزاد بوجود آورد، نجات دهند. ولی از آنجاییکه متاسفانه مساله نوبت و احترام به کسوت در حرفه مربیگری و توجه به مربیان زحمت کش و سازنده هیچوقت رعایت نمی گردد، در این سال ها نام محمدحسن محبی و بعد از او محسن کاوه و بعد از کاوه، نام من همیشه از قلم افتاد. حسن محبی و محسن کاوه از این نظر جلوتر از من هستند، گرچه خود من به دلایل گوناگون هیچ علاقه ای برای سرمربی شدن در تیم ملی بزرگسالان ایران ندارم.

ریشه این مشکل از کجا ناشی می گردد؟

متاسفانه در همه این سال ها، هیچوقت کمیته ای فعال به نام کمیته مربیان نه در فدراسیون کشتی و نه در هیات های کشتی استان های کشور نداشته ایم تا مربیان سازنده و زحمت کش که در صف نوبت ورود به کادر فنی تیم ملی بزرگسالان قرار گرفته اند، مورد توجه و تحت حمایت باشند. در واقع کمیته مربیان در فدراسیون کشتی و هیات های استان ها وجود خارجی ندارد و بهتر بگویم کمیته مربیان در فدراسیون کشتی و در همه هیات ها کمیته ای مرده است. اگر این کمیته وجود داشت، مربیان سازنده و قهرمانان دیروز کشتی می توانستند براساس توانایی هایشان به حق خود برسند و به عنوان مربی و سرمربی وارد کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد شوند.

متاسفانه در این سال ها مربیان و سرمربی تیم ملی فقط از سوی رییس فدراسیون کشتی و یا شورای فنی انتخاب می شدند و برای همین حق مربیان و قهرمانانی چون محمدحسن محبی و محسن کاوه و من پایمال شد. محمدحسن محبی پس از خاتمه دوره قهرمانی خود به حرفه مربیگری روی آورد و نزدیک به 30 سال است که در کرمانشاه مربیگری می نماید، او فقط یک بار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران شد و توانست تیم ملی را در مسابقه های دنیای سال 2002 تهران به مقام قهرمانی برساند، حسن محبی حالا 62 سال دارد و با توجه به این سن و سال کی باید دوباره سرمربی تیم ملی گردد؟ محسن کاوه و من اکبر فلاح هم در صف نوبت بودیم اما هیچوقت نوبت به ما نرسید که نرسید.

سیستم نوبت دهی برای مربیان می تواند سیستم جالبی در کشتی باشد، در این خصوص شرح بیشتری می دهی؟

شما به آن سیستم نوبت دهی می گویی اما من اسم آن را صف نوبت زحمت و مشقت و صف توانایی قهرمانان دیروز و مربیان سازنده و زحمت کش گذاشته ام. اکنون که با شما صحبت می کنم، مربیان بسیاری در صف نوبت ایستاده اند و کمیته ای به نام کمیته واقعی مربیان باید این مربیان در صف نوبت ایستاده را شناسایی کند. نوبت مربیان در صف ایستاده هرگز رعایت نشده برای اینکه بی قانونی و بی نظمی همه جا حاکم بود و حق مربیان در صف نوبت ایستاده را به مربیان بیرون از صف می دادند و چنین مربیانی، مربیان سازنده و زحمت کش را همیشه دور می زدند و به صورت هلی کوپتری وارد کادر فنی تیم ملی می شدند.

باید همه مربیان سازنده و زحمت کش در سراسر کشور در ابتدا شناسایی و به نوبت به عنوان مربی وارد کادر فنی تیم ملی شوند. مثلا همت مسلمی مربی سازنده و شخصی حسن یزدانی چرا نباید در کادر فنی تیم ملی باشد. او باید بیاید تا همه، طرز کار مربیگری و کوچ کردن و حرف زدن و حتی فریاد زدن او را در کنار تشک از نزدیک ببینند و بشنوند. باید حق مربیان زحمت کش و سازنده را داد. نه فقط مربی شخصی حسن یزدانی که مربی شخصی سایر کشتی گیرانی که در تیم ملی حضور دارند، باید به نوبت مثلا هر بار دو تن از این مربیان در کنار سایر مربیان تیم ملی باشند.

در صحبت های خود اشاره کردی علاقه ای به مربیگری و سرمربیگری در تیم ملی کشتی آزاد ایران نداری، چرا؟

من با هیچ رییس فدراسیونی همکاری نمی کنم و برای این مساله دلایلی دارم. اما همیشه گفته ام به صورت های مختلف به کشتی یاری می کنم. به اصطلاح، من به عنوان یک مربی سازنده در پشت جبهه، برای تیم ملی کشتی گیر می سازم. مشورت و نظر و همفکری هم می دهم. در کشتی متاسفانه اصول در کارها نیست و همه چیز به صورت دیمی، سلیقه ای و باندی است و من برای همین وارد کادر فنی تیم ملی نمی شوم. من در سال های گذشته در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران حضور داشتم و چند سال هم سرمربی تیم جوانان ایران بودم. در دوران ریاست محمدرضا یزدانی خرم برخورد بسیار بدی با من شد و در حالیکه یزدانی خرم هیچ شناختی از کشتی و من اکبر فلاح نداشت، هیچ کس از من حمایت نکرد. برخی از افراد کشتی به یزدانی خرم خط می دادند و همان ها برای من به اصطلاح زدند تا من کنار بروم. در حالیکه تیم جوانان ایران را از نظر فنی و اخلاقی کاملا آماده و ساخته و پرداخته نموده بودم و این تیم هر سال روی یکی از سکوهای دنیای بود. در دوران یزدانی خرم حتی اجازه مربیگری در لیگ برتر را هم نداشتم، یزدانی خرم گفته بود، اکبر فلاح حتی نباید برای هیچ تیم باشگاهی مربیگری کند!

به عنوان یک مربی سرشناس و با تجربه چه انتظاری از غلامرضا محمدی سرمربی جدید تیم ملی کشتی آزاد ایران داری؟

غلامرضا محمدی همین دو، سه روز پیش با من تماس گرفت و از من به عنوان یک بزرگتر برای سرمربی شدن خود رخصت و اجازه خواست که کار قشنگی بود. او قبلا از این کارها بلد نبود ولی حالا خوشبختانه با بزرگترهای خود تماس می گیرد و رخصت می خواهد و این نشان می دهد که محمدی سنش بالاتر رفته و با تجربه تر و فهیم تر شده است. او همین روزها قطعا برای هدایت و نظرخواهی نزد من خواهد آمد و من هر یاری و همفکری که بتوانم به او خواهم کرد. از محمدی انتظار دارم مثل رسول خادم سلیقه ای عمل نکند و به حرف دیگران و به خصوص بزرگترهای کشتی گوش کند. اگر محمدی مثل رسول خادم حرف گوش نکند، اولین کسی خواهم بود که به شدت از او انتقاد خواهم کرد. رسول خادم انتقاد پذیر نبود و حرف هیچ کس را گوش نمی کرد. عاقبت چوب کارهای خود را خورد و تیمش در مسابقه های دنیای نتیجه نگرفت و به این روز افتاد که در شان یک رییس فدراسیون کشتی نبود. رسول خادم فکر می کرد، یک سوپر من برای کشتی است.

چه صحبتی در باره شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و اعضای آن داری؟

به نظر من شورای فنی به کشتی خیانت کرد. روی این حرف خود همچنان ایستاده ام. به این خاطر که اعضای این شورا، رسول خادم را که رییس فدراسیون کشتی بود به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد انتخاب کردند و می دانستند او نمی تواند با یک دست، دو هندوانه را بلند کند و با این کار این بلا را سر کشتی آوردند.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 14 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 156

به "فلاح: خادم فکر می کرد برای کشتی سوپرمن است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلاح: خادم فکر می کرد برای کشتی سوپرمن است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید