ممنوعیت واردات بعضی از گوشی های شیائومی، ریملی و نوکیا به علت عدم تماس با شماره های اضطراری کشور

به گزارش سافاری رو، به دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ورود بعضی از مدل های گوشی های برندهای شیائومی، نوکیا و ریملی به داخل کشور ممنوع شده است. علت این ممنوعیت، عدم امکان تماس با شماره های ضروری کشور اعلام شده است.

ممنوعیت واردات بعضی از گوشی های شیائومی، ریملی و نوکیا به علت عدم تماس با شماره های اضطراری کشور

مطابق لیستی که در بعضی از رسانه ها منتشر شده است؛ فعلا ورود گوشی های مطرحی مانند شیائومی ردمی نوت 10، ردمی 9 سی، ردمی نوت 7، ردمی نوت 7 پرو، ردمی نوت 9، ردمی نوت 9 پرو، ردمی 9AT، شیائومی پوکو ایکس 3 به ایران ممنوع است.

از برند ریملی هم ورود گوشی های Realme 6 Pro ،Realme 7 ،Realme 7i ،Realme 7 Pro ،Realme 8 Pro و Realme C21 و در برند نوکیا مدل های Nokia 3.4 ،Nokia 5.4 و Nokia C20 ممنوع شده است.

گفته می گردد در روزهای آینده مدل های بیشتری به این لیست افزوده می گردد. در این گوشی ها سرشماره های اضطراری 110، 115 و 125 به درستی مسیریابی نشده و به شماره 112 راهنمایی می شوند که در نتیجه کاربران نمی توانند با این گوشی ها به سامانه های یاری فوری و اضطراری تماس بگیرند.

در نیمه دوم سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نامه ای به شرکت های واردنماینده عمده گوشی ارسال و اعلام می نماید استاندارد شماره های اضطراری ایران باید به وسیله شرکت های سازنده رعایت گردد. هر کشور یک لیست از شماره های اضطراری دارد که باید به وسیله شرکت های سازنده گوشی برای آن کشور رعایت و مسیریابی گردد.

گفته می گردد چون برندهایی مانند نوکیا، شیائومی و ریملی به طور رسمی در ایران نماینده ندارند؛ بنابراین هیچ گونه کوشش یا دستورالعملی برای پوشش شماره های اضطراری کشور ایران را نداشته و همین امر باعث بروز مشکل اخیر شده است.

شروع اضطراب و آشفتگی قیمت ها در بازار

بعضی از این گوشی ها مانند شیائومی پوکو X3 یا مدل NFC آن جزو پرفروش ترین گوشی های بازار هستند و خبر توقف واردات آن ها برای بازار کافی است تا به چند برابر فروخته شوند یا باعث افزایش قیمت سایر گوشی های هم رده گردد. گوشی های موبایل شیائومی حدود 25 تا 30 درصد بازار ایران را در اختیار دارند و ممنوعیت چندین مدل پرفروش آن می تواند شوک بزرگی برای بازار باشد.

انجمن واردنمایندگان موبایل روز 22 تیرماه نامه ای به رییس سازمان رگولاتوری ارسال و درخواست تجدیدنظر فوری نموده است. این انجمن در نامه خود تاکید می نماید این تصمیم باعث ایجاد التهاب بازار و نارضایتی مصرف نمایندگان و فعالین صنفی شده است. در این نامه، چندین پیشنهاد جایگزین مممنوعیت واردات این مدل گوشی ها به رگولاتوری ارائه شده است.

انجمن واردنمایندگان موبایل می گوید به خاطر تحریم ها و قطع ارتباط مستقیم با برندهای اصلی بازار، عملا امکان درخواست تغییرات نرم افزاری در این گوشی ها به طور رسمی به وسیله ایران وجود ندارد. بازرگانان و واردنمایندگان گوشی ها به روش های بسیار سخت و پیچیده، سعی می نمایند تحریم ها را دور زده و گوشی های میان رده و خوش قیمتی برای عرضه به بازار وارد نمایند.

این گوشی های برای مردم صرفه خرید دارند و با استقبال روبرو شدند و اینک ممنوعیت ورود آن ها به وسیله ارگان هایی مانند نیروی انتظامی و ستاد مدیریت بحران کشور باعث برهم خوردن تعادل بازار می گردد و جز آشفتگی و سردرگمی و افزایش قیمت ها را در پی نخواهد داشت.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ این است که در سال های اخیر، بعضی از سازندگان گوشی های موبایل به علت نگرانی از تحریم ها نمی خواهند هیچ ارتباطی با ایران داشته باشند و در نتیجه نمی پذیرند که شماره های اضطراری ایران را در گوشی ها قرار دهند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1846

به "ممنوعیت واردات بعضی از گوشی های شیائومی، ریملی و نوکیا به علت عدم تماس با شماره های اضطراری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات بعضی از گوشی های شیائومی، ریملی و نوکیا به علت عدم تماس با شماره های اضطراری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید