هر 2 دقیقه یک بستری کرونا در ایران

به گزارش سافاری رو، مرداد 1400 درحالی شروع شد که در اولین ماه فعالیت ویروس دلتا در سراسر کشور 4846 نفر در پیک پنجم قربانی این ویروس شده اند.

هر 2 دقیقه یک بستری کرونا در ایران

به گزارش تسنیم، آنالیز های آماری در یک ماه گذشته نشان می دهد از زمان تایید رسمی فعالیت ویروس دلتا در جنوب شرقی کشور تا امروز که تقریباً در سراسر ایران فعال شده است نشان می دهد نزدیک به 5000 نفر قربانی این ویروس شده اند و کارشناسان براین باورند که این اتفاق به علت کم توجهی مسئولان مربوطه در مهار ویروس بوده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید دارند با درنظر گرفتن اینکه ویروس دلتا تقریباً از اوایل بهار 1400 در هندوستان شناسایی شده بود و مسائل ناشی از آن کاملاً معین بود مسئولان مربوطه می توانستند برای جلوگیری از ورود آن سیاست های مناسب تری را اتخاذ نمایند درحالی که همه آن ها به این موضوع اشراف داشتند که اندازه مبادلات مرزی ایران با هندوستان، پاکستان و افغانستان بسیار بالاست و احتمال ورود ویروس وجود دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند کم توجهی و البته عادی انگاری شرایط باعث شد تا دوباره غافلگیر شده و نهایتاً از ابتدای تیرماه 1400 ورود رسمی این نوع از ویروس جهش یافته که می تواند خسارات بالایی تحمیل کند، تایید شد.

این درحالی است که ویروس دلتا با قدرت سرایت پذیری بسیار بالا تنها 15 روز زمان لازم داشت که در سراسر کشور پخش گردد و رکورد های تازه ای از همه گیری را در ایران ثبت کند که یکی از آن ها 4846 مرگ تنها در یک ماه است که اگر این عدد را تقسیم به 31 روز تیر 1400 کنیم می بینیم در این دوره زمانی روزانه 156.3 نفر از هموطنان معیناً به علت بیماری کرونا فوت شده اند.

این گروه تاکید دارند اتفاقی که کارشناسان براین باورند با توجه به رفتار ویروس دلتا تازه شروع ماجراست و درصورت ادامه سیاست های اشتباه و کوتاهی در امر واکسیناسیون و غربالگری هوشمند تابستان 1400 دوره ای تاریخی از همه گیری کرونا در ایران ثبت خواهد شد.

70000 مورد تست در یک روز!

در این زمینه البته واقعیت امر اینجاست که سیاست های اتخاذ شده برای مقابله کم هزینه با ویروس دلتا در پیک پنجم آنطور که وزیر بهداشت قبلاً اعلام نموده تدوین نشده است و تصمیم گیری های غیرمنطقی باعث شده تا نه در بخش واکسیناسیون عمومی و نه در زمینه انجام تست های هوشمند آنطور که شایسته شرایط باشد کار ها انجام نشده باشد.

آنالیز دقیق جداول آماری نشان می دهد در 24 ساعت گذشته تنها 69731 مورد تست کرونا در سراسر مراکز درمانی ایران اجرا شده که واقعاً براساس شرایط موجود و بحرانی که تهدید نماینده سلامت جامعه است تناسب نداشته و این فرایند می تواند منجر به تردد ناقلان در سطح جامعه باشد که هر کدام از آن ها حداقل می توانند 10 نفر را آلوده نمایند.

به گفته کارشناسان مسائل مربوط به انجام واکسیناسیون عمومی و البته بی توجهی به اهمیت غربالگری هوشمندانه و هدفمند در شرایطی که ویروس دلتا در سراسر ایران فعالیت گسترده ای دارد می تواند زنجیره ای از مسائل را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل کند که نتیجه آن نگران نماینده است، چون نهایتاً به افزایش قابل توجه موارد فوتی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از کرونا خواهد شد.

این گروه تاکید دارند دومینوی مسائل از اینجا شروع می گردد که قدرت سرایت پذیری بالای دلتا یکباره باعث می گردد حجم بالایی از بیماران به مراکز درمانی برای دریافت خدمات مراجعه نمایندکه براساس آخرین آمار های رسمی منتشر شده هر 2 دقیقه یک بیمار در مراکز درمانی بستری شده است و هر 6 دقیقه یک نفر به علت بیماری کرونا جان خود را از دست داده که در واقع رشد 6.1 درصدی تعداد موارد فوتی در 24 آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت است.

تحلیل آمار های منتشر شده کاملاً این فرایند به گونه ای شکل گرفته که حجم بالای بیماران و کمبود امکانات درمانی در بعضی نقاط حتی کلانشهر ها اندازه مرگ و میر را افزایش خواهد داد که شاهد مثال این فرایند هم تکمیل ظرفیت بعضی از مراکز درمانی در مرکز و بعضی از کلانشهر های دیگر کشورمان است.

کارشناسان بهداشت و درمان برای اثبات نظریه خود با اشاره به فرایند افزایشی تعداد موارد بستری در مراقبت های ویژه طی دو روز گذشته می گویند: براساس شواهد علمی بیمارانی که به علت بدحالی در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند احتمال فوتشان بیشتر است و آنالیز آماری نشان می دهد در این دوره زمانی شاهد رشد 2.4 درصدی موارد بستری در بخش مراقبت های ویژه بوده ایم و نهایتاً این اتفاق در اندازه آمار مرگ در ابتدای هفته آینده اثرگذاری بالایی دارد.

به گفته این گروه سه راه کار اساسی برای جلوگیری از بروز بحران اکنون وجود دارد که اولین آن انجام گسترده واکسیناسیون است و دومین موضوع غربالگیری هدفمند برای جلوگیری از تردد بیماران احتمالی در سطح جامعه و توسعه چرخه بیماری در سایر نقاط است، اما کم هزینه ترین راه حل این است که هموطنان براساس قوانین با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و شرایط در شرایطی تردد و جابه جایی خود را به حداقل برسانند که ویروس منحوس کمترین زمینه انتقال را داشته باشد.

این درحالی است که شواهد نشان می دهد اکنون در هر سه بخش آنطور که شایسته بوده فعالیت نشده و همین امر می تواند مسائل بیشتری را به نظام بهداشت و درمان ایران تحمیل کند که می توان از آن به اسم آتش زیرخاکستر واقعیت دلتا یاد کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1855

به "هر 2 دقیقه یک بستری کرونا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر 2 دقیقه یک بستری کرونا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید