چرا اوضاع خلیج فارس برای چین خطرناک است؟

به گزارش سافاری رو، کارشناس مسائل خاورمیان اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان را تحلیل نموده است و معتقد است متضرر اصلی تنش ها در خلیج فارس چین است.

چرا اوضاع خلیج فارس برای چین خطرناک است؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، قاسم محبعلی درباره اهداف آمریکا در اعزام نیرو به عربستان گفت: آمریکا درصدد این است تا حضور نظامی اش را در منطقه گسترش دهد. آنها این اقدام را بازدارندگی در قبال سیاست های ایران می دانند. آنها در این راستا با توسل به ایران هراسی به دنبال بازگشت به خاورمیانه هستند.

این کارشناس درباره ارتباط مسائل داخلی عربستان با اعزام نیروهای آمریکایی می گوید: به نظر من این موضوع جز فرعیات است و آن چه که حضور آمریکایی ها را در منطقه توجیه می نماید مسائلی چون فشار و تحریم علیه ایران و همچنین به گفته خودشان بازدارندگی است. عربستان نیز ممکن است دچار بحران های داخلی گردد که جزئی از مسائل خاورمیانه به شمار می رود که هر کدام به طور مجزا قابل بحث است.

محبعلی درباره اینکه تعداد 500 نیرو آیا می تواند برای آمریکا بازدارندگی ایجاد کند می گوید: این تعداد از نیروها را افراد متخصص تشکیل می دهند که لزوما برای انجام عملیات های زمینی به کار گرفته نخواهند شد و ممکن است وظایفی چون مدیریت و کنترل پایگاه ها، پروازها و غیره را بر عهده داشته باشند. ضمن اینکه ما باید به صورت کلی تر پایگاه ها، جنگنده ها و تجهیزات نظامی آمریکا در منطقه را که عواملی بهم پیوسته هستند در نظر بگیریم.

وی درباره اقدام آمریکا و تشدید تنش ها در خلیج فارس نیز گفت: آمریکا از وجود تنش در خلیج فارس همیشه سود برده است. پرواضح است که فروش اسلحه یکی از آن موارد است. به طور طبیعی با افزایش سطح تنش ها در منطقه کشورهای نفت خیز مانند عربستان،امارات و قطر آغاز به خرید اسلحه می نمایند و قراردادهای بزرگی با آمریکا می بندند. موضوع مهم دیگر آمریکاست که در حال تبدیل شدن به بزرگترین فراورینماینده نفت است. خب برای صادرات آنها نیازمند هستند هزینه را کاهش دهند تا فراوری نفت شل به صرفه باشد. از همین روی تشنج سبب می گردد تا قیمت نفت نیز بالا رود. در همین حال بعضی از فراورینمایندگان نیز باید از بازار بروند تا جا برای آمریکا به منظور صادر کردن نفت باز گردد. از همین رو اگر کشورهایی چون ایران، ونزوئلا و غیره از این بازار خارج شوند آمریکا و متحدانش می توانند بازار را کنترل نمایند. موضوع بعدی که مطرح است بحث مدیریت رقبای آمریکا است که مهمترین آنان چین، ژاپن، هند و اتحادیه اروپا به شمار می روند که به نفت خلیج فارس وابسته اند. این در حالی است که آمریکا به نفت خلیج فارس وابستگی ندارد. بنابراین اگر صادرات نفت در خلیج فارس با مشکل روبرو گردد هم قیمت آن بالا می رود و هم باعث ایجاد مشکلاتی برای رقیب اصلی آمریکا یعنی چین می گردد.

مشروح این گفت و گو را اینجـا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 328

به "چرا اوضاع خلیج فارس برای چین خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اوضاع خلیج فارس برای چین خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید