کرونا زمینه ساز توسعه سیستم های ابری

به گزارش سافاری رو، با شیوع کرونا و افزایش محدودیت های سفر، هرچند میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سفرهای زمینی و هوایی به حداقل رسید ولی میزان آلودگی کره زمین به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی کننده، رهاشدن ماسک ها، دستکش های پلاستیکی و... افزایش یافت. ازسوی دیگر افزایش میزان تقاضا برای سرویس های آنلاین به منظور آموزش و کار، تماس های تصویری، افزایش تعداد گیمرها و درنتیجه بالا رفتن میزان مصرف انرژی توسط دیتاسنترهای جهان، سبب شد تا نگاه فعالان حوزه فناوری به سمت ضرورت توسعه فضاهای ابری برود.

کرونا زمینه ساز توسعه سیستم های ابری

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

مؤسسات پژوهشی مختلف سیستم های ابری را مورد بررسی قرار دادند و یکی از این پژوهش ها نشان می دهد که این سیستم ها می توانند در 4سال آینده حداقل یک میلیارد متریک تن دی اکسیدکربن یا مقادیر بیشتر را از اتمسفر کره زمین حذف کنند.

یک گزارش جامع

درچند سال گذشته صنعت فناوری به محیط زیست توجه زیادی نشان داده و کمپانی های این حوزه تلاش کرده اند تا در گام های کوچک و بزرگ، محافظت از محیط زیست و کاهش گرمایش کره زمین را در دستور کار قرار دهند، از تلاش کمپانی HP برای استفاده مجدد از پلاستیک های یافت شده در اقیانوس ها در تولید قاب لپ تاپ و جوهر کارتریج گرفته تا تصمیم اپل برای بهره دریافت از مواد اولیه بازیافتی در تولید همه محصولات تا سال 2030 و... هریک طرح هایی بزرگ به نفع زمین بوده اند. اما شاید بتوان گفت سیستم های ابری می توانند بهترین پاسخ صنعت فناوری به دوستداران محیط زیست باشند.

ایده آی تی سبز مدت زیادی است که ذهن بسکمک را مشغول کرده، چراکه می تواند در چندسال آینده شرایط گرمایش کره زمین را تغییر دهد. این موضوع مورد توجه مؤسسه پژوهشیIDC با بیش از هزار و 100 تحلیلگر در بیش از 110کشور جهان نیز قرار گرفته است. این مؤسسه در گزارشی با عنوان کاهش انتشار دی اکسید کربن در جهان با سیستم های ابری 2021 تا 2024، زوایای مختلف این موضوع را زیر ذره بین برده و یادآور شده است با توجه به فرایند روزافزون تولید دیتا در جهان، تنها راه نجات زمین توسعه سیستم های ابری است.

اندرسون یکی از مشاوران ارشد در مؤسسه پژوهشی امریکاییIDC با تأکید بر این موضوع یادآور شده است این شرایط در چند سال آینده کاملاً بستگی به روشی دارد که سازمان ها و کمپانی های کوچک و بزرگ برای ساخت و ایجاد دیتاسنترهای خود به کار می گیرند، چراکه دیتاسنترها با مصرف انرژی بالا مسئول انتشار درصد بالایی از گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین هستند.

به گفته وی، همچنین رفتار و عملکرد قانونگذاران و سرمایه گذاران با تصمیم به ورود به دیتاسنترهای ابری نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. اندرسون ادامه داد: برخی کمپانی ها و غول های فناوری، به صفر رساندن میزان دی اکسید کربن منتشر شده در اتمسفر را در دستور کار خود قرار داده اند که برای این منظور مجبورند از انرژی های پاک بهره بگیرند و البته دیتاسنترهای ابری بهترین گزینه برای آنها به شمار می رود.

کاهش انتشار دی اکسیدکربن در جهان

طبق نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی IDC، بزرگ ترین تأمین کنندگان سیستم های ابری جهان قول داده اند که به کمپین و جنبش آی تی سبز بپیوندند. این گزارش نشان می دهد که این موضوع فرصتی بزرگ برای جلوگیری از افزایش انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر به شمار می رود، چراکه کمپانی ها می توانند با پذیرش سیستم های ابری تا حدود زیادی از گرمایش کره زمین جلوگیری کنند. البته تأثیر این جنبش تا حدود زیادی به این بستگی دارد که دیتاسنترها در سال های آینده چگونه ساخته می شوند.

محققان مؤسسه IDC در این گزارش به میزان احتمالی انتشار دی اکسیدکربن اشاره داشته و یادآور شده اند اگر درصد دیتاسنترهای ابری و سبز امروز در همین تعداد باقی بمانند در 4سال آینده، تنها با مهاجرت کمپانی ها و سازمان ها به همین فضاهای ابری به منظور نگهداری و ذخیره اطلاعات و دیتا، شاهد کاهش انتشار 629میلیون متریک تن دی اکسید کربن خواهیم بود.

اما ازسوی دیگر پیش بینی شده است درصورتی که همه دیتاسنترهای مورد استفاده در سال 2024 به صورت پایدار طراحی شده باشند می توان امیدوار بود که میزان کاهش انتشار دی اکسید کربن به 1.6میلیارد متریک تن برسد. پیش بینی کاهش بیش از یک میلیارد متریک تن دی اکسید کربن توسط مؤسسه پژوهشی IDCنیز بر اساس این فرضیه شکل گرفته که حدود 60درصد از دیتاسنترها تا سال 2024 تکنولوژی های مرتبط با ابر را انتخاب کنند و درواقع شاهد ایجاد دیتاسنترهای سبز، پایدار و هوشمندتر خواهیم بود.

آسیا اقیانوسیه، برنده توسعه سیستم های ابری

درگزارش مؤسسه پژوهشیIDC آمده است که میزان تغییرات در انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن با کمک سیستم های ابری از یک منطقه به منطقه دیگر و از یک کشور به کشور دیگر تفاوت هایی با یکدیگر دارد. بنابراین عجیب نیست که بزرگ ترین فرصت برای حذف دی اکسید کربن با مهاجرت به سیستم های ابری، به مناطقی با انتشار دی اکسیدکربن بیشتر در تولید هر کیلووات ساعت انرژی بازشود.

طبق این گزارش، انتظار می رود منطقه آسیا - اقیانوسیه که برای بیشتر انرژی های مورد نیاز خود از سوخت زغال سنگ استفاده می کند با این روش در 4سال آینده حداقل بیش از نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد که رقم قابل توجهی است. همچنین در این گزارش آمده است در منطقهEMEA(اروپا، خاورمیانه و آفریقا) نیز با مهاجرت مؤسسات و کمپانی ها به سیستم های ابری به منظور ذخیره اطلاعات و نگهداری از آنها، میزان کاهش انتشار دی اکسیدکربن در 4سال آینده به 10درصد میزان کنونی خواهد رسید. کشورهای این منطقه نسبت به آسیا- اقیانوسیه، کمتر به منابع انرژی همچون زغال سنگ وابسته هستند و برای تولید هر کیلووات ساعت انرژی، میزان کمتری دی اکسید کربن تولید می کنند.

ازآنجا که تغییر گرایش به منابع انرژی پاکتر برای کاهش گازهای گلخانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است، کاهش هدررفت انرژی نیز می تواند در این زمینه نقشی حیاتی ایفا کند. دیتاسنترهای ابری با کاهش میزان مصرف انرژی برای خنک کردن محیط دیتاسنترها در این راستا گام گذاشته اند. هدف از دیتاسنترهای سبز این است که درواقع انرژی، بیشتر صرف کمک به فعالیت تجهیزات آی تی شود تا اینکه این انرژی را برای خنک کردن فضای دیتاسنترها به کار بگیرند.

توانمندی دیگر سیستم های ابری در زمینه کاهش انتشار دی اکسیدکربن، توانایی در تغییر بار کاری در هر منطقه از جهان است به این ترتیب در هر نقطه جهان که نیاز به توسعه سرویس های آی تی باشد می توان براحتی این کار را انجام داد.

این کمپانی های فناوری پرکار

گفتنی است که بیشتر شرکت های بزرگ تعهد داده اند که به نوبه خود برای کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای تلاش کنند. در اوایل سال جاری، کمپانی بزرگ فناوری IBM برنامه خود را برای دستیابی به میزان صفر انتشار دی اکسیدکربن تا سال 2030 مشخص کرد. مایکروسافت هم گزارش داده است که میزان انتشار خالص کربن در این کمپانی و زنجیره تأمین آن تا سال 2030 منفی خواهد بود. فیس بوک می گوید تا سال 2030 به رقم صفر انتشار دی اکسید کربن(CO2) خواهد رسید و آمازون می گوید قصد دارد که تا سال 2040 میزان انتشار CO2 این کمپانی و زیرمجموعه هایش را به صفر برساند. البته برخی کمپانی ها هم زودتر دست به این اقدامات زده اند. به عنوان مثال، گوگل از سال 2007 به دنبال این موضوع بوده و هدف این غول جهانی فناوری، این بوده است که تا سال 2030 کل کمپانی خود و زیرمجموعه هایش را بدون انتشار هیچ کربنی در جهان اداره کند. اپل نیز قصد دارد تا سال 2030 زنجیره تأمین خود را عاری از کربن کند.

گفته می شود آمازون و مایکروسافت درمجموع برای ایجاد نیمی از زیرساخت های ابری جهان هزینه کرده اند و بیشتر دیتاسنترهای آنها در حال حاضر همان فضاهای ابری هستند که نیازی به خنک کردن و... ندارند. ازسوی دیگر این دو کمپانی تلاش کرده اند تا دیتاسنترهای فیزیکی خود را نیز در مناطقی با آب و هوای بسیار سرد و برفی ایجاد کنند یا برای خنک کردن آنها از انرژی و سوخت پاک استفاده شود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1654

به "کرونا زمینه ساز توسعه سیستم های ابری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا زمینه ساز توسعه سیستم های ابری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید