30 اثر از دزفول در سال 1400 نشان ملی مرغوبیت و اصالت را دریافت کردند

به گزارش سافاری رو، خبرگزاری مهر/ براساس سخنان سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول، 30 اثر از دزفول در سال 1400 نشان ملی مرغوبیت و اصالت را دریافت کردند.

30 اثر از دزفول در سال 1400 نشان ملی مرغوبیت و اصالت را دریافت کردند

عباس چراغ چشم در جلسه شورای اداری شهرستان دزفول اظهار کرد: در دزفول قدیم حدود 70 صنعت وجود داشته که با برنامه ریزی اداره میراث فرهنگی، تا به امروز 50 صنعت شناسایی شده و اقداماتی در راستای احیای این صنایع از قبیل آموزش و برپایی کارگاه نیز در حال اجراست.

وی اضافه نمود: هرساله در سطح کشور صنایع دستی مورد ارزیابی قرار می گیرند، در امسال استان خوزستان دارای 53 اثر برگزیده ملی شده که 60 درصد از این تعداد شامل 30 اثر از صنایع دستی دزفول دارای نشان اصالت و مهر ملی مرغوبیت و اصالت شدند؛ ضمن اینکه در ثبت ملی آثار ملموس و ناملموس نیز دزفول بیشترین سهم را در خوزستان داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از راه اندازی شهرک صنایع دستی دزفول در سال آینده اطلاع داد و اعلام کرد: با پیگیری ها و هماهنگی انجام شده با شهرکهای صنعتی، زمینی به متراژ 5 هزار متر در اختیار ما قرار گرفته و این شهرک اکنون در مرحله طراحی است که در این شهرک حداقل 50 صنعت فراموش شده دزفول احیا خواهند شد؛ بعلاوه این شهرک میزبان گردشگر های زیادی خواهد بود و در رونق اشتغال تأثیر زیادی خواهد داشت.

چراغ چشم با اشاره به اهتمام اداره میراث فرهنگی دزفول به ایجاد اشتغال عنوان نمود: این اداره ظرفیت زیادی در زمینه ایجاد اشتغال های خانگی و کوچک دارد، بعلاوه در مدت اخیر 3 هزار خانوار در زمینه فراوری کپو ساماندهی شده اند و برنامه ما این است که در سال نو این تعداد به 6 هزار خانوار برسد.

وی با بیان اینکه برنامه ها و اقدامات لازم برای ثبت دزفول به عنوان شهر دنیای کپو با دقت و نظم در حال اجراست از کوشش برای ثبت دنیای پل ساسانی اطلاع داد و اضافه نمود: مراحل اولیه ثبت این پل به عنوان تنها پل آجری پابرجای دنیا در سازمان یونسکو در حال اجرا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه با اشاره به تشکیل 11 کمیته تخصصی در ستاد سفرهای نوروزی این شهرستان یادآور شد: این ستاد تا به امروز دو جلسه عمومی داشته و وظایف تشریح شده و همه ادارات شهرستان ملزم به همکاری با ستاد نوروزی هستند.

چراغ چشم با بیان اینکه کمپ های نوروزی در شهرهای 10 گانه دزفول به وسیله شهرداری ها و مدارس به وسیله آموزش و پرورش در حال آماده سازی است، اضافه نمود: به منظور افزایش کیفیت خدمات رسانی ضروری است که ادارات برنامه ها و نماینده های خود را در اسرع وقت به دبیرخانه ستاد که بر عهده میراث فرهنگی است، ارائه داده و معرفی نمایند.

وی با تاکید بر لزوم آماده سازی اماکن مذهبی و بقاع به وسیله اداره اوقاف به منظور میزبانی از مسافران نوروزی گفت: با توجه به استقبال مسافران از بقعه منصوب به یعقوب لیث صفاری، بخشداری چغامیش نیز برنامه ریزی و تدابیر لازم را برای پذیرایی از مسافران اتخاذ کند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2150

به "30 اثر از دزفول در سال 1400 نشان ملی مرغوبیت و اصالت را دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 اثر از دزفول در سال 1400 نشان ملی مرغوبیت و اصالت را دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید