آیا واردات خودروهای خارجی دوباره ممنوع شد؟ ، احتمال فساد در ثبت سفارش خودروهای خارجی!

به گزارش سافاری رو، به گزارش خبرنگاران، طرح ساماندهی خودرو از سوی شورای نگهبان رد شد. دلیل رد شدن این طرح هم کاملا واضح است واردات خودروهای بنزینی با بندهای اقتصاد مقاومتی همسویی ندارد!

آیا واردات خودروهای خارجی دوباره ممنوع شد؟ ، احتمال فساد در ثبت سفارش خودروهای خارجی!

البته سخنگوی کمیسیون صنعت و مجلس علاوه بر نکات بالا به ایلنا گفته است: طرح ساماندهی خودرو مطابق با قانون اساسی نیست. با این حال اما طرح به کمیسیون صنایع ارجاع داده شد تا اصلاحاتی در آن انجام گردد. اما با این شرایط پیش آمده امیدی به مقرون به صرفه شدن خودروهای خارجی وجود دارد؟

یک کارشناس بازار خودرو پاسخ داد واردات خودرو هیچ گاه ممنوعیت قانونی نداشته که حالا مجلس بخواهد قانونی برای آزادسازی آن تصویب کند. آزادسازی واردات خودرو در دست دولت است. اینکه دولت در این سال ها واردات را ممنوع نموده خلف اختیاراتش عمل نموده است.

فربد زاوه به خبرنگاران گفت: با این طرح های مطرح شده فساد در بازار خودرو بیشتر می گردد. یعنی خرید و فروش برگه های ثبت سفارش خودرو همچون دوره های گذشته رونق می گیرد که این مساله نه تنها خودرو را مقرون به صرفه نمی کند بلکه قیمت خودرو به شکل سرسام آوری گران می گردد.

او اعلام کرد: با واردات خودروهای دست دوم دوباره تنها عده ای محدود توان ثبت سفارش خودرو را دارند. البته در گذشته هم چنین بود به اسم مثال 300 تا 400 هزار نفر برای ثبت سفارش خودرو اقدام می کردند اما دسترسی تنها برای 50 هزار نفر باز می شد که این افزایش فساد در بازار خودرو را به همراه داشت.

سوال این است با اعمال قوانین محدود کننده آیا تا به امروز فرایند بازارها بهبود یافته است؟ قطعا هر کجا که مصوبات بیشتر گردد فساد هم افزایش می یابد و بهای کالاها بالا خواهد رفت.

واردات خودرو دوباره ممنوع شد!

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم در واکنش به تصمیمات تازه شورای نگهبان در توییتر خود نوشت: متاسفانه بنا بر اظهارات سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تبصره پنج حذف و واردات خودروهای بنزینی هم از ماده چهار حذف شده بنابراین فقط واردات خودروهای برقی و هیبریدی به جای مانده است. چندی پیش او به ایسنا گفته بود: با طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو احتمال کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد.

آنالیز ها نشان می دهد خودروهای خارجی با آن که در صف فروش قرار گرفتند اما مقرون به صرفه نشدند و حتی با قیمت های قبلی هم مشتری برای خرید آنها وجود ندارد!

برای مطالعه بیشتر خبر کدام خودروهای خارجی مجوز واردات می گیرند؟ را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1907

به "آیا واردات خودروهای خارجی دوباره ممنوع شد؟ ، احتمال فساد در ثبت سفارش خودروهای خارجی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واردات خودروهای خارجی دوباره ممنوع شد؟ ، احتمال فساد در ثبت سفارش خودروهای خارجی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید