ابلاغ شرایط ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده

به گزارش سافاری رو، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه برنامه ریزی ساماندهی آموزش عالی و مؤسسات، از سه سال پیش شروع شده و حدود یک سال است که پیاده سازی آن شروع شده، گفت: ساماندهی تمام مؤسسات مشمول به صورت میدانی انجام خواهد شد و طی یک الی دو ماه آینده تمام مؤسسات شرایط شان روشن و ابلاغ می گردد.

ابلاغ شرایط ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده

به گزارش خبرنگاران، در نشست مجازی رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و با موضوع آنالیز شرایط آموزش عالی کشوردر سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم برگزار گردید، دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی متناسب سازی رشته ها و مأموریت گرایی مطرح است، اظهار کرد: مأموریت گرایی و متناسب شدن رشته ها همراه با ساماندهی مؤسسات انجام می گیرد.

وی به شورای مدیریت استانی آموزش عالی نیز اشاره نمود و گفت: این مورد نیز سال گذشته ابلاغ شد و دانشگاه های استان ها شورای استان را تشکیل دادند و دبیر شورا در همه استان ها منصوب شده و شورای مدیریت استانی مبتنی بر دو طرح منطقه بندی و مدیریت منطقه ای آموزش عالی است و تصویب شده تا منطقه بندی در مقیاس استانی صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه به بحث پژوهش پرداخت و گفت: چاپ مقالات در مجلات بین المللی شامل همه رشته ها، گروه ها و اعضای علمی آموزشی و پژوهشی می گردد؛ البته این میزان کم و زیاد دارد. ارتباط دانشگاه ها با صنعت به ویژه در انجام طرح های تقاضامحور و کارفرمایی خوب بوده، البته گرچه شامل همه دانشگاه ها نمی گردد اما فرایند رو به رشد بوده است.

وی در ادامه اضافه نمود: دوره های پسادکتری و دستیار پژوهشی از برنامه هایی است که در سال 1400 به صورت گسترده در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها باید اجرا شوند. مهارت آموزی از برنامه های دو سه سال اخیر است که خیلی خوب در دانشگاه ها پیگیری شده و این مهم را باید باز هم تقویت کنیم و گسترش دهیم.

رحیمی در ادامه اظهار کرد: از برنامه های سال 1400 بحث شرکت های دانشگاهی است. آیین نامه ای را در زمان دکتر فرهادی ابلاغ کردند درباره تأسیس شرکت های فناور که دو بخش شده است. یک بخش شرکت هایی که توسط اساتید تأسیس می گردد و بخش دومی که درباره شرکت های دانشگاهی است. دانشگاه ها عملکرد خودشان را در حوزه شرکت های دانشگاهی اعلام نمایند تا آنها را تشویق کنیم. در این راستا در حال آنالیز و برنامه ریزی هستیم تا دفتری تحت عنوان تجاری سازی و سرمایه گذاری در همه دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور تشکیل گردد.

رحیمی درخصوص حوزه فناوری اضافه نمود: مشارکت دانشگاه ها در توسعه فناوری در چند سال اخیر مناسب بوده و باید در سال 1400 این را گسترش دهیم. در این خصوص زیرساخت های خوبی فراهم شده و دانشگاه ها آمادگی پیدا کردند تا بتوانند طرح های تحقیقاتی فناوری و کارفرمایی را انجام دهند.

وی در سرانجام اظهار کرد: پارک های علم و فناوری استانی، پارک های ملی ما هستند. همچنین یک سری پارک های علم و فناوری دانشگاهی داریم و همانگونه که دانشگاه ها تا به امروز موضوع علمی بوده اند، هم اکنون برای ایجاد پارک ها نیز موضوع داشته و شالوده دانش بنیانی پارک های علم و فناوری را دانشگاه های ما شکل می دهند و یکی از انتظارات مان از شورای مدیریت استانی همکاری و حمایت در همین زمینه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1715

به "ابلاغ شرایط ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ شرایط ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید