از مسکن ملی تا ابهامات عرضه مصالح ساختمانی در بورس

به گزارش سافاری رو، همراهان همیشگی ما در خاتمه هفته اول اردیبهشت ماه، با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت با شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

از مسکن ملی تا ابهامات عرضه مصالح ساختمانی در بورس

جهت دریافت خدمات فروشگاه آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

17 هزار و 500 مسکن ملی آماده واگذاری

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در طی مصاحبه ای بیان کرد، 17 هزار و 500 واحد طرح اقدام ملی مسکن آماده واگذاری می باشد. به گفته وی ساخت دست کم 218 هزار و 52 واحد مسکونی تا سرانجام سال 1398 آغاز شده است که این تعداد برابر با 54 درصد از کل پروژه می باشد.

به گفته وی در بخش مشارکت در حدود 97 هزار واحد مسکونی آغاز شده و از این تعداد 58 هزار و 213 واحد در مرحله ساخت و 38 هزار و 448 واحد در مرحله آماده سازی زمین قرار دارند. همچنین به افراد واجد شرایط دارای زمین نیز 9612 فقره تسهیلات ساخت ارائه شده تا برای ساخت و ساز اقدام نمایند.

وی اضافه نمود در بعضی از شهرهای کوچک و متوسط نیز در قالب ساخت گروهی مسکن، برای احداث 17 هزار و 500 واحد، زمین تامین و به متقاضیان واگذار شده است. متقاضیان می توانند با نظارت بنیاد مسکن خودشان برای عملیات ساخت اقدام نمایند. هم چنین 17اظهار داشت، هزار و 500 واحد مسکن ملی در شهرهای کوچک و متوسط آماده واگذاری می باشد و امید داشت این واحدها تا سرانجام خرداد یا تیرماه امسال افتتاح می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی هم چنین اذعان داشت، زمین، برای ساخت 24 هزار و 155 واحد مسکونی در اختیاز بخش خصوصی و تعاونی ها به شرط آغاز عملیات ساخت در اسرع وقت، قرار گرفته است.

عدم وجود برنامه ای مبنی بر ثبت نام دور سوم طرح ملی مسکن

معاونت وزیر راه و شهرسازی، از ثبت نام دو میلیون و 600 هزار متقاضی در مرحله اول و دوم طرح اقدام مسکن ملی اطلاع داد که از این تعداد 240 هزار نفر در مرحله اول و یک میلیون و 360 هزار نفر در مرحله دوم ثبت نام نموده اند.

به گفته وی غربالگری متقاضیان در مرحله اول به سرانجام رسیده و درخواست متقاضیان مرحله دوم در حال آنالیز می باشد. هم چنین اعتراض متقاضیان در مرحله اول نیز در حال آنالیز می باشد.

محمود محمودزاده افزود: در مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی 800 هزار نفر به وسیله ارسال پیامک شرکت نموده اند که این طرح با توجه به شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از خروج مردم از خانه راه اندازه شده است.

وی اضافه نمود تعهد ما برای طرح اقدام ملی مسکن 400 هزار واحد مسکونی بوده است اما با توجه به قرار دریافت ما در سال جهش فراوری، استراتژی جدیدی در دست اجراست تا به واسطه آن امکان فراوری مسکن را به صورت مداوم ادامه دهیم.

به همین دلیل دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سوال که آیا طرح اقدام ملی مسکن نیز به سرنوشت مسکن مهر دچار خواهد شد، گفت: از آن جایی که متقاضیان به صورت مرحله ای هزینه های خود را واریز می نمایند، در آینده با مشکل طرح مسکن مهر و کمبود واحد رو به رو نخواهیم بود چرا که در این دوره متقاضیان می توانند خودشان واحد مسکونی را انتخاب نمایند.

نیازمندی توجه ویژه صنعت ساختمان در امسال

دبیر کانون انبوه سازان مسکن کشور با بیان این که امسال سال جهش فراوری نامگذاری شده است اضافه نمود: با توجه ویژه به صنعت ساختمان و فراوری نماینده می توان فضای کسب و کار را برای فعالان در حوزه صنعت ساختمان فراهم کرد که این امر سبب می گردد در این شرایط مالی چرخ بخش ساختمان کشور به نحو مطلوبی بچرخد.

به گفته فرشید پورحاجت: 18 درصد اشتغال کشور با صنعت ساختمان مرتبط می باشد که این میزان نشان دهنده پیشران بودن این صنعت می باشد.

برچیده شدن بستر امضا فروشی در حوزه مهندسی

سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به امضا فروشی توسط بعضی از مهندسان اذعان داشت: این موضوع در قسمت هایی از حوزه ساخت و ساز وجود دارد که در مقایسه با سال های پیشین کاهش داشته است اما باید به طور کامل برطرف گردد.

وی افزود یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت های سازمان نظام مهندسی برطرف امضا فروشی است و این نهاد در نظر دارد به طور جدی با آن برخورد کند. به گفته وی اجرای این برنامه نیازمند همکاری نهادهایی از جمله وزارت راه و شهرسازی می باشد و در ابتدا دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که از گذشته موجود بوده است باید برطرف گردد.

عدم کاهش قیمت ها با عرضه مصالح ساختمانی در بورس

به گفته فرشید پورحاجت کارشناس بازار مسکن، عرضه کالاهای ساختمانی در بورس در کاهش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت مسکن تاثیری ندارد. به گفته وی از آن جایی که عرضه سهام کالاهایی هم چون فولاد و سیمان در بازار بورس نتوانسته باعث کاهش قیمت آن ها گردد، عرضه دیگر مصالح تحت عناوین مستقل نیز نمی تواند به کاهش نرخ آن ها بیانجامد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 957

به "از مسکن ملی تا ابهامات عرضه مصالح ساختمانی در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مسکن ملی تا ابهامات عرضه مصالح ساختمانی در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید