انفجار نسخه آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس در هنگام فرود با وجود پرواز پیروز

به گزارش سافاری رو، بامداد امروز (پنجشنبه) اسپیس ایکس با به پرواز درآوردن موفقیت آمیز نسخه SN8 استارشیپ تا ارتفاع تقریبا 12 کیلومتر، راستا را برای رساندن این فضاپیما به مدار بیش ازپیش هموار کرد.

انفجار نسخه آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس در هنگام فرود با وجود پرواز پیروز

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سفرها بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، اسپیس ایکس در جریان تست پروازی که بامداد پنجشنبه (به وقت ایران) انجام داد، نسخه آزمایشی استارشیپ، فضاپیمای نسل بعدی خود را تا بالاترین ارتفاعی که این موشک تا به امروز صعود نموده است، بر فراز تگزاس به پرواز درآورد. استارشیپ با وجود برخاستن پیروزیت آمیز، فرودی ناکام داشت و هنگام به بازگشت به زمین منفجر شد. این نسخه که مجهز به سه موتور اصلی بود، پیش از فرود ناپیروز روی زمین به ارتفاع تقریبا 12.5 کیلومتر رسید.

تست پرواز تقریبا 7 دقیقه ای در حوالی ساعت 2:15 بامداد پنجشنبه در تأسیسات اسپیس ایکس در بوکاچیکا تگزاس انجام شد. نسخه آزمایشی تا بالاترین ارتفاع ممکن صعود کرد؛ اما حین پرواز و وقتی اوج می گرفت، دو موتور اصلی آن خاموش شد. در نهایت هر سه موتور از کار افتاد و درحالی که موشک به طور افقی در حال بازگشت به زمین بود، اسپیس ایکس اقدام به انجام مانور بلی فلاپ کرد. در جریان این حرکت، موشک از بدنه و باله های منعطف خود بهره گرفت تا سرعتش را با یاری اصطکاک هوا کاهش دهد. استارشیپ درست پیش از رسیدن به زمین، سه موتور خود را روشن کرد؛ اما سرعت حرکتش بسیار زیاد بود و در اثر اصابت با زمین متلاشی شد.

پرواز امروز، بلندپروازانه ترین آزمایش استارشیپ تا به امروز بود و با هدف آزمودن توانایی های پرتاب و فرود موشک در آینده انجام شد. موشک سیلوشکل اسپیس ایکس از آلیاژ فولاد ساخته شده و قرار است هم به عنوان فضاپیما، هم موشک و هم سطح نشین به کار رود و انسان و محموله را به مقاصدی در اعماق فضا حمل کند. اسپیس ایکس میخواهد استارشیپ را بر فراز موشک غول پیکر دیگری به نام سوپرهِوی به مدار برساند. استارشیپ به محض رسیدن به فضا از موتورهای اصلی خود استفاده خواهد نمود تا به طور عمودی روی مقاصد دیگر از جمله ماه و مریخ فرود آید.

با وجود فرود انفجاری، اسپیس ایکس همچنان آزمایش امروز را پیروزیت آمیز قلمداد می نماید. این شرکت در پخش زنده رویداد، آزمایش را عالی توصیف کرد. ایلان ماسک، بنیان گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس نیز با تبریک به تیم استارشیپ، اشتیاق خود از پرواز را ابراز و تأکید کرد که آزمایش در دستیابی به شماری از اهدافش پیروز بود. پیش تر ماسک شانس پیروزیت پرواز اخیر را یک سوم می دانست و اشاره می کرد که انجام آن مستلزم پیشرفت صحیح بسیاری از امور است.

حتی پیش از آنکه پرواز به وقوع بپیوندد، اسپیس ایکس در وب سایت خود اشاره نموده بود که انجام پروازی بی نقص به معنای دستیابی به پیروزیت نیست. به نقل از شرکت، در آزمایش هایی نظیر این، پیروزیت با دستیابی به اهداف خاص مشخص نمی گردد. درعوض اینکه چقدر می توانیم بیاموزیم، معیار است. درس های آموخته هم زمان با پیشرفت سریع ساخت استارشیپ، احتمال پیروزیت در آینده را افزایش خواهند داد.

اسپیس ایکس درطول چند سال گذشته، در حال ساخت سریع نسخه های آزمایشی استارشیپ در تأسیسات خود در بوکاچیکا بوده و با انجام آزمایش ها و پروازهای گام به گام، آمادگی فضاپیمایش برای رسیدن به مدار را به تدریج افزایش داده است. نسخه ای که امروز پرواز کرد، هشتمین نمونه آزمایشی اصلی با عنوان SN8 بود. اسپیس ایکس پیش تر چندین نمونه آزمایشی استارشیپ را به پرواز درآورده؛ اما فضاپیما در تمام آن ها حداکثر تا ارتفاع 150 مدار صعود نموده بود. آن نسخه های آزمایشی همچنین اندازه ای کوچک تر از طراحی نهایی استارشیپ داشتند و فاقد دماغه مخروطی بودند.

نسخه پرواز امروز، شباهت بسیار بیشتری به استارشیپ نهایی داشت و از دماغه مخروطی و همچنین برآافزا (Flap) در طرفین موشک به منظور یاری به راهنمایی حین فرود بهره می برد. SN8 از سه پیشرانه اختصاصی ساخته شده برای استارشیپ به نام رپتور نیز نیرو می گرفت. استارشیپ نهایی قرار است مجهز به 6 موتور اصلی رپتور باشد که سه نمونه از آن ها برای برای استفاده در سطح دریا و سه نمونه دیگر برای به کارگیری در فضای بیرونی بهینه خواهند شد.

اسپیس ایکس اکنون دو نسخه آزمایشی دیگر به نام های SN9 و SN10 ساخته است که از نظر اندازه و شکل به نسخه به کاررفته در پرواز امروز شباهت دارند. ازآنجا که نسخه هشتم از بین رفته است، احتمال می رود نسخه های یادشده در پرواز های آینده استفاده شوند. اسپیس ایکس امیدوار است از استارشیپ برای برآورده ساختن رؤیای فرستادن انسان به مریخ بهره بگیرد. ناسا نیز در نظر دارد از استارشیپ به عنوان سطح نشین قمری در برنامه آرتمیس استفاده کند. محتمل است فضانوردان ناسا بتوانند به عنوان بخشی از برنامه این سازمان برای بازگشت به ماه، با استارشیپ اسپیس ایکس روی سطح قمری فرود آیند.

در همین حال، اسپیس ایکس ساخت وساز قطعه مهم دیگری از سامانه استارشیپ را شروع نموده است: بوستر سوپرهِوی که استارشیپ را به مدار زمین خواهد رساند. اما فعلا معلوم نیست این موشک چه زمانی نخستین پروازش را انجام خواهد داد. در سپتامبر 2019، ماسک پیش بینی کرد که اسپیس ایکس استارشیپ را ظرف مدت 6 ماه به مدار خواهد فرستاد. با گذشت بیش از یک سال، این وعده هنوز تحقق نیافته است؛ اما پرواز امروز، اسپیس ایکس را یک گام دیگر به آن پرتاب مهم نزدیک تر کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1487

به "انفجار نسخه آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس در هنگام فرود با وجود پرواز پیروز" امتیاز دهید

1 کاربر به "انفجار نسخه آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس در هنگام فرود با وجود پرواز پیروز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انفجار نسخه آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس در هنگام فرود با وجود پرواز پیروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید