خبرنگاران اما و اگرهای بورسی شدن خودرو و مسکن

به گزارش سافاری رو، تهران- خبرنگاران- روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: بعضی های معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو و مسکن بوده و با اجرای این طرح زمینه ای برای شفافیت انجام معاملات در این دو بازار به وجود خواهد آمد.

خبرنگاران اما و اگرهای بورسی شدن خودرو و مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در ادامه گزارش سوم آذر 1399 روزنامه ابتکار آمده است: اما بورسی شدن خودرو و مسکن نیز مخالفان خود را دارد، به گفته بعضی از کارشناسان با ورود این دو بخش به بازار بورس شاهد افزایش قیمت ها و همچنین چالش های جدیدی خواهیم بود.

عرضه خانه و فروش خودرو در بورس از جمله طرح هایی است که نظرات متفاوتی را درپی داشته و طبق این نظرات این طرح معایب و مزایایی دارد که پیش از عملی شدن، مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

فروش متری مسکن در بورس، راهی برای واقعی شدن قیمت ها؟

فروش متری مسکن در بورس مسئله ای است که سال های گذشته نیز مطرح شده بود اما عملا راه به جایی نبرد و نیمه ‫کاره رها شد. این طرح برای نخستین ‫بار در زمان دولت اصلاحات پیشنهاد شد اما به مرحله اجرا نرسید و بار دیگر در زمان ریاست محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران موضوع فروش متری مسکن به میان آمد. اما بازهم فروش متری مسکن در بورس اجرایی نشد و حالا بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته و نظرات موافق و مخالف بسیاری را برانگیخته است.

بر اساس این طرح، انبوه سازها برای تامین اقتصادی پروژه های ساخت مسکن، خانه هایی که قرار است ساخته شوند را در بورس پیش فروش می نمایند و خریداران مسکن در بورس به ازای هر برگه اوراق بهادار، صاحب بخشی از مسکن خواهند شد و زمانی که پروژه تکمیل گردد، خریداران مسکن می توانند با ارائه اوراق خریداری شده، صاحب خانه شوند. اما آیا این راه حل می تواند رویای خانه دار شدن خانوارها را به واقعیت تبدیل کند؟

محمود فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن در این راستا به ابتکار گفت: اگر این طرح درست اجرا گردد قطعا نتایج مثبتی را برای بازار مسکن به همراه خواهد داشت، چراکه بازار سرمایه بهترین راه حل برای تامین منابع اقتصادی پروژه های عمرانی به خصوص مسکن است. بنابراین این شیوه می تواند به فراوری انبوه مسکن یاری کند و بدون اینکه احتیاجی به تسهیلات دولتی و بانکی داشته باشد فراوری را افزایش دهد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: این راه حل هم می تواند بر قیمت اثرگذار باشد و هم زمینه رقابتی را ایجاد کند، در آن شرایط بازار می تواند بر اساس قیمت های واقعی شکل بگیرد. من به اجرای این طرح خوشبین هستم و اگر به مرحله اجرا برسد می تواند بخش زیادی از مسائل بازار مسکن را سامان دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه مسکن در بورس می تواند تمام احتیاج مصرف نمایندگان را پاسخ دهد یا خیر، گفت: قطعا عرضه مسکن در بازار سرمایه محدود خواهد بود و نمی تواند کل احتیاج کشور را رفع کند. کشور سالانه به 1 میلیون واحد مسکونی احتیاج دارد و اکنون احتیاج انباشته حدود 5 تا 6 میلیون واحد مسکونی است، من گمان نمی کنم این شرایط با هیچ بازاری قابل قیاس باشد. ما با چنین بازار عظیمی روبه رو هستیم و اگر این طرح به شکل درستی اجرا گردد و حجم بیشتری از ساخت وسازها را دربر بگیرد حتی بورس هم تحت الشعاع بازار مسکن قرار می گیرد و اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. مطمئنا بورس جوابگوی تمام احتیاج نیست اما اگر بازار سرمایه بتواند چنین حمایتی را از پروژه های عمرانی و ساخت مسکن داشته باشد، اقدام بسیار مثبتی خواهد بود.

طرحی که گره کور صنعت خودرو را کورتر می نماید

نوسانات و افزایش های قیمت افسارگسیخته در بازار خودرو از معضلاتی است که مدت هاست گریبان مصرف نماینده را گرفته است. تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار و رانت و حضور دلالان از جمله مسائلی است که مسائل بسیاری را برای بازار خودرو و مصرف نمایندگان به وجود آورده است. در این میان راه حلهای مختلفی برای کاهش مسائل بازار ارائه می گردد که یکی از این راه حلها عرضه خودرو در بورس است، مسئله ای که کارشناسان نظرات متفاوتی را نسبت به میزان اثرگذاری آن در بازار خودرو مطرح می نمایند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگی این طرح و آثار و پیامدهای آن به ابتکار گفت: طرح عرضه خودرو در بورس یکی از بی فایده ترین طرح هایی است که اخیرا مطرح شده، اگر قرار است قیمت گذاری آزاد گردد که نرخ بازار آزاد اجرا خواهد شد و یا اگر قرار است که قیمت گذاری ها دستوری باشد که فرقی با اوضاع آشفته این روزهای بازار نخواهد داشت. لذا من گمان می کنم این تصمیم یک لجاجت بوده تا بگویند تصمیمات قبلی در بازار غلط نبوده است.

وی همچنین با آنالیز راه حل کاهش آشفتگی ها گفت: راه ساده کاهش آشفتگی ها در بازار خودرو این است که به شرکت ها اجازه دهیم در مبدا کارخانه به هر قیمتی که می خواهند محصولات شان را به فروش برسانند و اگر تصمیم به اقتصادیات ستانی باشد، عدد اقتصادیاتی را به صنعت خودرو اضافه کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اکنون سازوکارهایی که در این طرح دیده شده مبنی بر پرداخت به قطعه ساز، پرداخت به دولت، مسئله مابه التفاوت و ... نه تنها مسائل فعلی صنعت را حل نخواهد کرد بلکه در زمان کوتاهی به شدت چالش ها را افزایش خواهد داد.

زاوه گفت: به عنوان مثال موضوع پرداخت مستقیم از بورس به قطعه ساز اصلا معین نیست که چه سازوکاری دارد و وقتی قطعه ساز از خودروساز پولی نگیرد دیگر تابع حرف خودروساز نخواهد بود و قطعا قطعه ساز ساز خود را می زند. این طرح ابهامات زیادی دارد، به عنوان نمونه سیاست های مدیریتی قطعه سازها چگونه خواهد بود؟ چه کسی لیست بدهی ها را اعلام می نماید؟ چرا فکر می نمایند که اگر پول به حساب خودروساز برود پول را به قطعه ساز نمی پردازد؟ از لحاظ اقتصادیاتی تکلیف چه خواهد بود؟ نامعین بودن تمام این مسائل آشفتگی را بیشتر می نماید.

لذا به نظر نمی رسد این طرح قابل اجرا شدن باشد و اگر اجرا گردد نه تنها مسئله ای حل نخواهد شد بلکه گره کور شرایط فعلی را به شدت کورتر می نماید. این طرح تنها شانسی که می تواند داشته باشد این است که شدت آشفتگی های بازار به واسطه رکود تورمی که به این بخش ورود پیدا نموده و به نظر می رسد بازار مدت طولانی در این رکود باشد کمتر گردد وگرنه شرایط بازار تغییری پیدا نمی نماید.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ورشکستگی خودروسازان ادامه داد: از آن بدتر طرح مطرح شده مشکل ورشکستگی خودروسازان را نیز حل نخواهد کرد، به عبارتی دیگر این طرح با همان فرمان قیمتی که منجربه 7 تا 8 میلیارد دلار بدهی در خودروساز شد، ادامه پیدا می نماید و هر روز این حجم از بدهی عظیم تر می گردد و از سوی دیگر مردم نیز خودرو را گران تر می خرند.

وی به تبعات اجتماعی این طرح اشاره نمود و گفت: این مسئله علاوه بر تبعات اجتماعی که در پی دارد، شرایط بازار را آشفته می نماید و این سیل می تواند کل اقتصاد ایران را درگیر کند و نه تنها به اهداف خود نمی رسد بلکه تبعات سنگینی را به همراه خواهد داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1453

به "خبرنگاران اما و اگرهای بورسی شدن خودرو و مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اما و اگرهای بورسی شدن خودرو و مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید