شناسایی 44تبعه خارجی مبتلا به مالاریا در شیراز

به گزارش سافاری رو، دکتر مصطفی ابراهیمی در مصاحبه با خبرنگاران با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 15 هزار نفر جهت شناسایی بیماری مالاریا بیمار یابی ونمونه گیری شده اند، گفت: ازاین تعداد تنها 44 نفر مبتلا به این بیماری بوده که این افرادتبعه کشور افغانستان بوده و در کشور خودشان مبتلا ودر شیراز شناسایی شدند.

شناسایی 44تبعه خارجی مبتلا به مالاریا در شیراز

وی ضمن تائید عدم انتقال این بیماری در فارس اظهارداشت: طی 10 سال گذشته تاکنون آمارابتلا به این بیماری در فارس به آمار صفر نزدیک شده است.

مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرح داد: البته افرادی که مبتلایانی شناسایی شده اند اتباع خارجی و عمدتا از کشور افغانستان هستند که در شیراز شناسایی ودرمان شدند.

وی بیان نمود: هفت گونه پشه ناقل بیماری در کشور وجود دارد که پنج مورد آن در شهرهای جنوبی استان گزارش شده واین دلیل بر وجود بیماری در منطقه محسوب نمی گردد زیرا پشه مالاریا به تنهایی نمی تواند بیماری را انتقال دهد.

ابراهیمی منبع اولیه ورود مالاریا به ایران را همسایه های شرقی کشور بویژه افغانستان مطرح نمود و گفت: موارد ثانوی بیماری مالاریا به وسیله نیش پشه به دیگران منتقل می گردد

مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیرازاظهارداشت، تشخیص و درمان مالاریا در تمام واحدهای بهداشتی درمانی شهری و روستایی به طور رایگان انجام می گردد.

این مقام مسئول یادآور شد: به تصویب برنامه حذف مالاریا و با اجرای برنامه های پیشگیرانه، ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق در دنیا در زمینه رسیدن به حذف مالاریا به شمار می رود.

ابراهیمی در خصوص نشانه های بیماری مالاریا گفت: این بیماری در ابتدا با نشانه های مقدماتی نظیر احساس درد در عضلات، سر درد، تهوع و استفراغ، تب طولانی مدت ظاهر ودرمان آن در کمتر از سه روز انجام می گردد.

مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزکشی شیراز گفت: انگل مالاریا توسط پشه ای به نام آنوفل به انسان منتقل می گردد.

وی تاکید نمود: مهاجرین افغانی که از مناطق مالاریا خیز به استان مراجعه می نمایند باید مورد آزمایش قرار گیرند همچنین مهمترین راه چاره مقابله با این بیماری شناسایی به موقع درمان مناسب وبه موقع بیماری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 185

به "شناسایی 44تبعه خارجی مبتلا به مالاریا در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 44تبعه خارجی مبتلا به مالاریا در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید