شیر و لبنیات در برنامه غذایی

به گزارش سافاری رو، شیر جزو نوشیدنی های سالمی است که از کودکی تا به حال بارها و بارها مطالب بسیاری را در خصوص فواید آن شنیده ایم. به گفته متخصصان تغذیه، شیر سرشار از مواد معدنی مورد احتیاج استخوان هاست. اینکه شیر از چه مواد مغذی تشکیل شده و چرا متخصصان تغذیه افراد را به استفاده از این نوشیدنی ترغیب می نمایند، سوالی است که این بار از دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه پرسیدیم.

شیر و لبنیات در برنامه غذایی

شیر و لبنیات در برنامه غذایی

مصاحبه با دکتر مسعود کیمیاگر - متخصص تغذیه

شیر جزو نوشیدنی های سالمی است که از کودکی تا به حال بارها و بارها مطالب بسیاری را در مورد فواید آن شنیده ایم. به گفته متخصصان تغذیه، شیر سرشار از مواد معدنی مورد نیاز استخوان هاست. اینکه شیر از چه مواد مغذی تشکیل شده و چرا متخصصان تغذیه افراد را به استفاده از این نوشیدنی ترغیب می نمایند، سوالی است که این بار از دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه پرسیدیم.

آقای دکتر اصلا چرا این قدر به خوردن شیر توصیه می گردد؟

شیر یک نوشیدنی بسیار مغذی است که سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین های گروه B، خصوصا ویتامین B2 بوده و برای سلامت بدن لازم و لازم است. این نوشیدنی بسیار آسان استفاده می گردد و افراد می توانند در وعده غذایی صبحانه و یا میان وعده های غذایی از آن بهره ببرند.

شیر چه تفاوتی با سایر لبنیات مانند ماست، کشک، پنیر و دوغ دارد؟

در بین فرآورده های لبنی ارزش غذایی ماست بسیار نزدیک به شیر است. حتی به اعتقاد من به علت انجام فرآیند تخمیر این ماده مغذی تر و استفاده از آن در کنار وعده های غذایی بسیار مطلوب است اما در مورد دیگر لبنیات باید گفت که دوغ و پنیر به علت اضافه کردن نمک کمتر توصیه می گردد خصوصا افرادی که با مشکل فشار خون روبرو هستند.در مورد کشک هم لازم به یاد آوری است که در زمان فراوری، این فرآورده لبنی مقداری از ویتامین B2 خود را از دست می دهد اما در هر صورت تمام لبنیات برای بدن مفید هستند و باید در رژیم غذایی قرار داده شوند. از این رو توصیه می گردد در صورت در دسترس نبودن هر یک از این لبنیات در وعده های مختلف غذای دیگری را جایگزین آن نمایند.

هر فرد باید روزانه چه قدر شیر بنوشد؟

البته مقدار شیر مورد نیاز افراد مختلف با هم تفاوت دارد. بچه ها زیر 7 سال باید روزانه 5/1 لیوان شیر استفاده نمایند. نوجوانان در سن رشد و بازه سنی 7 تا 12 سال باید دو لیوان شیر بنوشند. پسرها در سن بلوغ به 3 لیوان شیر در روز و دختران در این سن به 5/2 لیوان شیر در روز نیاز دارند. خانم های شیر ده و باردار باید روزی 5/3 لیوان شیر در رژیم غذایی خود داشته باشند و افراد بزرگسال روزانه 2 لیوان شیر نیاز دارند. البته به جای شیر می توان از مقادیر مشابه دیگر لبنیات هم بهره برد.

بعضی از افراد نمی توانند شیر را هضم نمایند.شما چه توصیه ای برای آنها دارید؟

به هیچ اسم نباید شیر از وعده ها و میان وعده های غذایی حذف گردد، حتی اگر هضم آن برای افراد سخت باشد. البته امروزه راه های زیادی برای افرادی که نمی توانند لاکتوز شیر را هضم نمایند وجود دارد. به طور مثال استفاده کردن از قرص های آنزیم برای هضم لاکتوز یا استفاده از شیرهای کم لاکتوز موجود در بازار. البته این افراد می توانند ماست را در صورت تمایل جایگزین شیر مصرفی روزانه خود نمایند.

امروزه انواع مختلف شیر در بازار وجود دارد، کم چرب، پرچرب و بدون چربی. شما کدام را پیشنهاد می کنید؟

مطمئنا شیر کم چرب. برای افراد معمولی که مشکل خاصی مانند چربی خون بالا ندارند شیر 5/1 درصد چربی بسیار مناسب است. البته امروزه شیرهای 5/0 درصد چربی هم در بازار یافت می گردد اما به اعتقاد من در صورتی که فرد از تحرک کافی برخوردار باشد و بیماری زمینه ای نداشته باشد می تواند از شیر کم چرب 5/1 درصد استفاده کند. شیر با چربی 5/2 درصد هم به افرادی که تحرک بالایی دارند مانند ورزشکاران یا افرادی که شغلشان پرتحرک است، پیشنهاد می گردد.

شیرهای طعم دار چه طور؟ شیرکاکائو، شیرتوت فرنگی، شیرموز و شیرعسل، مصرف این محصولات هم خاصیت شیر را دارد؟

شیرهای طعم دار برای افرادی که طعم شیر را دوست ندارند و یا بچه هایی که برای خوردن شیر بهانه می تراشند، بسیار مناسب است. اضافه کردن میوه یا عسل به شیر چیزی از خاصیت این ماده مغذی کم نمی کند. البته اضافه کردن کاکائو به شیر تا حدی موجب عدم جذب کلسیم می گردد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در صورتی که مایل به استفاده از شیر کاکائو هستید، مقدار کاکائو موجود در شیر را کمتر کنید و شیر کاکائوی رقیق بنوشید.

شیرهای غنی شده با چه موادی غنی می شوند؟

معمولا شیر با ویتامین D، ویتامین A، ویتامین های گروه B و بعلاوه آهن غنی می گردد که مصرف آنها هم بسیار توصیه می گردد.

مصرف این نوع شیرها را بیشتر به چه افرادی توصیه می کنید؟

تمام افراد می توانند از شیرهای غنی شده استفاده نمایند اما شیرهای غنی شده با ویتامین D بیشتر به افرادی توصیه می گردد که در شهرهای آلوده زندگی می نمایند و یا عوامل دیگری مانع رسیدن نور خورشید به آنها می گردد. چنین افرادی با استفاده از شیر غنی شده می توانند دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن خود را هم تامین نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1922

به "شیر و لبنیات در برنامه غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر و لبنیات در برنامه غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید