ضربان قلب طبیعی چیست و چگونه در افراد مختلف، متفاوت می باشد

به گزارش سافاری رو، از آن جا که داشتن اطلاعات در خصوص ضربان قلب طبیعی به فرد یاری می نماید تا هنگامی که ضربان قلب در حال استراحت بالاتر از حد نرمال را تجربه می نماید، از علائم خطر آن آگاهی داشته باشد، بسیار حائز اهمیت می

ضربان قلب طبیعی چیست و چگونه در افراد مختلف، متفاوت می باشد

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

از آن جا که داشتن اطلاعات در خصوص ضربان قلب طبیعی به فرد یاری می نماید تا هنگامی که ضربان قلب در حال استراحت بالاتر از حد نرمال را تجربه می نماید، از علائم خطر آن آگاهی داشته باشد، بسیار حائز اهمیت می باشد. مقاله زیر اطلاعات مربوط به آن را ارائه نموده است.

قلب انسان یکی از مهم ترین ارگان ها در کل بدن انسان می باشد. این توده عضله ای خون را در سرتاسر بدن پمپاژ می-کند بدون این که یک قسمت را هم از دست بدهد. خون به وسیله قلب، اکسیژن را همراه با مواد مغذی حیاتی و مواد معدنی به بخش های مختلف بدن پمپاژ می نماید، و مواد زائد را هم از بین می برد. قلب 72 بار در هر دقیقه ضربان دارد و توانایی انبساط و انقباض را دارا می باشد. این انقباض و انبساط، گردش پمپاژ قلب را افزایش می دهد و چرخه قلبی نامیده می گردد. هر چرخه قلبی تقریباً هشت دهم ثانیه به طول می انجامد. این عضو بدون توقف، استراحت بسیار کوتاهی به مدت حدوداً چهار دهم ثانیه در طول کل چرخه قلبی دارد.

ضربان قلب چیست؟

ضربان قلب، تعداد دفعاتی است که قلب در هر دقیقه ضربان دارد یا منقبض می گردد. ضربان قلب در حال استراحت را می توان به تعداد ضربانی که در یک دقیقه زمانی که فرد در حال استراحت می باشد، تعریف کرد. این نشانه ای از سطح تناسب اندام اصلی قلب یک فرد می باشد. هر چه قدر بدن شما بیش تر در وضع مناسب تری قرار بگیرد، در هر دقیقه به پمپاژ خون کمتری برای بدن احتیاج پیدا می نماید. حداکثر ضربان قلب یا حداکثر HR به تعداد دفعاتی که قلب در یک دقیقه منقبض می گردد، تعریف شده است. این که شدت تمرین یک فرد ورزشکار به صورت جداگانه مقدار گیری گردد، بسیار مفید است.

ضربان قلب در حال استراحت طبیعی چیست؟

قلب پس از 22 روز از آغاز بارداری در مرحله جنینی، در طول هفته پنجم بارداری، آغاز به ضربان زدن می نماید. ضربان قلب طبیعی جنین در مقدار های مختلف به توضیح زیر می باشد:

جنین 2 میلی متری: 75 ضربه در دقیقه

جنین 5 میلی متری:100 ضربه در دقیقه

جنین 10 میلی متری: 120 ضربه در دقیقه

جنین 15 میلی متری: 130 ضربه در دقیقه

اگر مادری هستید که در حال انتظار کشیدن برای تولد نوزاد خود هستید می توانید هر پرسشی راجع به ضربان قلب نوزاد خود دارید، با پزشکتان مشورت نموده و نگرانی خود را با وی در میان بگذارید.

ضربان قلب طبیعی یک بزرگسال در حال استراحت، حدود 60 تا 100 بار در دقیقه می باشد. این ضربان قلب در حال استراحت با تغییر سن، افزایش می یابد. ضربان قلب پایین در بزرگسالان سالم، نشانه آمادگی جسمانی قلبی عروقی و عملکرد مؤثرتر قلب می باشد. در یک ورزشکار حرفه ای، ضربان قلب ممکن است به پایین تر از 40 تا 60 ضربه در دقیقه برسد. ضربان قلب در حال استراحت برای بچه ها 6 تا 15 ساله 70 تا 100 ضربه در در دقیقه می باشد.

شما می توانید ضربان قلب خود را با قرار دادن نوک انگشت اشاره، انگشت دوم و سوم بر روی کف مچ دست دیگر، درست زیر بند انگشت شست، احساس کنید. می توانید حتی انگشت اشاره یا دومین انگشت خود را بر روی قسمت پایین تر گردن یا هر دو طرف نای قرار دهید. به آرامی انگشتان خود را فشار دهید تا زمانی که خون ضربان دار را در زیر انگشتانتان احساس کنید. یک ساعت مچی دستی را نگه دارید و به مدت 10 ثانیه ضربان ها را بشمارید. سپس، تعداد ضربان ها را در عدد 6 ضرب کنید و تعداد ضربان را در هر دقیقه به دست آورید.

ضربان قلب در حال استراحت بالا، که به طور مداوم بالاتر از 100 ضربه در دقیقه می باشد، نشانه ای از تاکی کاردی و ضربان قلب کمتر از 60 ضربه در دقیقه به معنی برادی کاردی قلبی می باشد. اگر با علائمی مانند غش، سرگیجه، تنگی نفس و غیره روبرو هستید، سریع با پزشک خود مشورت کنید. همواره به خاطر بسپارید که یک قلب سالم دلیلی برای وجود یک بدن شاد می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1954

به "ضربان قلب طبیعی چیست و چگونه در افراد مختلف، متفاوت می باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربان قلب طبیعی چیست و چگونه در افراد مختلف، متفاوت می باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید