فواید خنده و خنده مصنوعی؛ آیا واقعا مفید و موثر است؟

به گزارش سافاری رو، آیا فواید خنده و تأثیرات مثبتی که بر سلامتی بدن دارد را می شناسید؟ به طور کلی، خندیدن موجب ایجاد تغییرات مثبت جسمی و روحی در فرد شده و سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری های جسمی و روانی تقویت می نماید.

فواید خنده و خنده مصنوعی؛ آیا واقعا مفید و موثر است؟

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به آنالیز فواید خنده پرداخته و ببینیم که خندیدن و حتی خنده مصنوعی چگونه برای سلامتی فرد مفید هستند.

فواید خنده برای سلامتی چیست؟

1. یک خنده و دعوت از 45 دقیقه آرامش!

خندیدن موجب آرامش تمامی قسمت های بدن می شود. به عبارتی، یک خنده از ته دل منجر می شود تا استرس، اضطراب و تنش های روزانه از بدن خارج شده و تا حدود 45 دقیقه بدن را در حالت آرامش نگاه می دارد.

2. از کاهش هورمون استرس تا تقویت سیستم ایمنی

از جمله دیگر فواید خنده می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. به بیان دیگر، خندیدن باعث کاهش هورمون های استرس و همچنین افزایش قدرت سلول های سیستم دفاعی و ایمنی بدن می شود. در نتیجه، می توان گفت که خندیدن موجب بهبود سیستم ایمنی در برابر آسیب های مختلف روحی و جسمی می شود.

3. آزاد شدن اندورفین

خندیدن موجب آزاد شدن هورمون های اندورفین می شود که نوعی هورمون شادی در بدن بوده و منجر به برخورداری از احساسات خوب در افراد می شود. به طور کلی، هورمون های اندورفین نوعی احساس خوشی، نشاط و انرژی را در بدن افزایش داده و حتی می توانند درد را به طور موقت تسکین دهند.

برای خندیدن و شاد بودن، کلید شاد بودن را پیدا کنید.

4. محافظت از قلب

محافظت از قلب از جمله دیگر فواید خنده به شمار می رود. در واقع، خندیدن عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد و جریان خون در بدن را افزایش می دهد. در نتیجه، افزایش جریان خون در بدن می تواند خطر حمله قلبی را کاهش داده و فرد را از سایر مسائل قلبی و عروقی دور کند.

5. بخندید و لاغر شوید!

گرچه برای کاهش وزن هیچ روشی عالی تر از ورزش کردن نیست، اما خندیدن نیز به نوبه خود روشی مناسب برای سوزندان کالری به شمار می رود. در واقع، مطالعات نشان می دهند که خندیدن به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز، موجب سوختن 40 واحد کالری در بدن می شود. در نتیجه، با اختصاص زمانی در طول روز برای خندیدن، در انتها سال به میزان قابل توجهی کاهش وزن خواهید داشت!

6. کاهش خشم و عصبانیت

همان طور که احتمالاً می دانید، هیچ چیزی به اندازه خندیدن نمی تواند موجب فروکش کردن خشم و عصبانیت شود. به عبارت دیگر، توجه کردن به قسمت خنده دار هر اتفاقی می تواند از شدت خشم شما نسبت به آن موضوع بکاهد. بدین ترتیب می توانید نسبت به کنترل خشم خود اقدام نموده و از درگیری های احتمالی با طرفین دخیل در مشکل مورد نظر اجتناب کنید.

7. زندگی طولانی تر

مطالعات نشان داده اند که افراد شوخ طبع نسبت به سایرین فرصت بیشتری برای زندگی داشته اند. به عبارتی، کسانی که خنده را از خود و دیگران دریغ نمی نمایند، نسبت به دیگران طول عمر کمتری خواهند داشت. به علاوه، این تفاوت در افرادی که با بیماری های مانند سرطان مبارزه می نمایند، بسیار قابل توجه تر است.

8. بهبود روابط اجتماعی

خندیدن یک پدیده مُسری است. شوخ طبعی، شوخی کردن با دیگران و خندیدن با آنان نیمی از لذت را برای افراد فراهم می آورد. در حقیقت، بیشتر خنده های افراد در هنگام با هم بودن، به دلیل شنیدن جوک یا خندیدن به اتفاقات مختلف نیست؛ بلکه وقت گذراندن کنار دوستان و خانواده موجب خنده و شادی می شود. به عبارت دیگر، جنبه اجتماعی روابط با دیگران است که نقش مهمی در اثربخشی خندیدن ایفا می نماید.

در واقع، شما نمی توانید از خندیدن در کنار دیگران لذت ببرید، مگر اینکه رابطه احساسی خوبی با آن ها داشته باشید. به بیان دیگر، وقتی با هر یک از اطرافیان خود زمان می گذرانید، با همدیگر تعامل خوبی دارید و احساسات یکدیگر را درک می کنید، خندیدن در کنار آنان موجب می شود تا از یکدیگر احساس خوبی دریافت نموده و سیستم عصبی بدنتان در مقابل تمام اتفاقات اضطراب آور مقاوم تر می شود. همچنین هر دو طرف در این تعامل احساس شادی بیشتر، مثبت تر و آرام تری خواهید داشت.

فواید خنده مصنوعی برای سلامتی

فواید خنده برای سلامت جسم

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش هورمون های استرس
  • کاهش درد
  • آرام کردن عضلات
  • جلوگیری از بیماری های قلبی

فواید خنده برای سلامت روان

  • افزایش شادی و نشاط در زندگی
  • کاهش اضطراب و تنش
  • تسکین استرس در شرایط بحرانی
  • بهبود روحیه فرد
  • افزایش توانایی مقاومت در موقعیت های سخت

فواید خنده در بهبود روابط اجتماعی

  • تقویت روابط اجتماعی با اطرافیان
  • بهبود نتایج کارهای تیمی
  • جلوگیری از درگیر شدن با دیگران
  • تقویت روابط گروهی با سایرین

بعضی افراد ممکن است به هر دلیلی مانند ناراحتی، افسردگی و … نتوانند خنده ای از ته دل را تجربه نمایند. با این حال مطالعات نشان داده که تأثیر مثبت خنده مصنوعی به اندازه فواید خنده طبیعی بر سلامت جسمی و روحی بدن خواهد بود. بنابراین برای بهبود سلامت بدن خود سعی کنید تا در شرایط مناسب، به موضوعات، اتفاقات یا جوک های دوستان و اطرافیان خود حتی به روش ساختگی و مصنوعی بخندید!

با این حال همان طور که ما می توانیم خنده های از ته دل را از خنده های مصنوعی تشخیص دهیم، مغز انسان نیز توانایی تشخیص خنده های ساختگی را از نوع واقعی آن ها دارد. در واقع، خنده واقعی و مصنوعی از دو سیستم آوایی متفاوت تشکیل شده اند و خنده واقعی بخش های مختلفی از سیستم تنفسی بدن را درگیر می نماید. به همین دلیل، مغز انسان تفاوت مابین این دو را تشخیص داده و واکنش های متفاوتی به هر یک از آن ها نشان می دهد.

با این وجود، در بیشتر مواقع، خنده های مصنوعی در نهایت به خنده هایی از ته دل مبدل می شوند. به همین دلیل، می توان گفت که مغز انسان در چنین شرایطی واکنشی مشابه به هر دوی آن ها نشان خواهد داد. بنابراین اگر توانایی خندیدن از ته دل را ندارید، می توانید با شرکت در گروه های مختلف خنده، کلاس های یوگای خنده یا سایر کلاس های تمرینی مهارت خندیدن به صورت مصنوعی و واقعی را با خودتان تمرین کنید.

همچنین از جمله دیگر فواید خنده مصنوعی برای فرد این است که گوش دادن به صدای خنده دیگران به صورت ناخودآگاه او را به خنده وادار می نماید. بنابراین اگر خندیدن را تمرین کنید (حتی به روش ساختگی) به تدریج خندیدن و لبخند زدن جزء عادات روزمره تان شده و بدین ترتیب هم خودتان و هم اطرافیانتان احساس خوبی خواهید داشت.

جمع بندی

در این مقاله به آنالیز فواید خنده به روش واقعی و حتی مصنوعی برای سلامت بدن پرداخته و دیدیم که چگونه می توان با تمرین خندیدن در طول روز، به بهبود سلامت بدن خود یاری کرد. نظر شما در خصوص فواید خنده واقعی و ساختگی چیست؟ آیا تا به امروز برای دوری از شرایط ناراحتی و استرس روش های مختلف خندیدن را به کار گرفته اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

در انتها، به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تأثیر خندیدن، لبخند زدن و مثبت اندیشی در خصوص اتفاقات پیرامون زندگی شخصی خود و اطرافیان، توصیه می کنیم مطلب نحوه ایجاد دید مثبت به زندگی را مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1327

به "فواید خنده و خنده مصنوعی؛ آیا واقعا مفید و موثر است؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "فواید خنده و خنده مصنوعی؛ آیا واقعا مفید و موثر است؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید خنده و خنده مصنوعی؛ آیا واقعا مفید و موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید