قانون جدید معافیت کفالت پدر در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

به گزارش سافاری رو، تهران (پانا) - شاید شما هم هنگامی که در سنین نوجوانی بودید، با دوستان و هم کلاسی های خود مدام سن پدرتان را محاسبه می کردید تا ببینید در چه زمانی از خدمت سربازی معاف می شوید. در واقع می توان گفت که معافیت کفالت پدر، آشناترین نوع معافیت برای پسران ایرانی است.

قانون جدید معافیت کفالت پدر در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

حال که این دوران سخت و چالش برانگیز سربازی را نمی توان به سادگی رد کرد، می توانیم با راهکارهای فرعی مثل معافیت های کفالت، معافیت های پزشکی و ... آن را بگذرانیم. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع درباره معروف ترین نوع معافیت، یعنی معافیت کفالت پدر صحبت کنیم.

شاید فکر کنید که معافیت کفالت پدر فقط در سن او خلاصه می شود؛ اما در واقع اینطور نیست. شرایط دیگری نیز وجود دارد که به واسطه آن می توانید از این نوع معافیت بهره مند شوید. برای دانستن سیر تا پیاز معافیت کفالت پدر با ما همراه باشید.

شرایط دریافت معافیت کفالت پدر

ابتدا بهتر است که ببینیم چه شرایط حداقلی ضروری است تا بتوانیم معافیت کفالت پدر را دریافت کنیم. بر طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی، برای دریافت کفالت پدر داشتن شرایط زیر ضروری است:

فرد به سن مشمولیت یعنی 19سال (18سال تمام) رسیده باشد.

فرد حتی یک روز هم غیبت نداشته باشد.

پدر فرد بیمار پا به سن کفالت معین شده توسط سازمان وظیفه عمومی رسیده باشد.

اولین نکته که از شرایط بالا می توانیم دریابیم این است که حتی اگر شرایط کامل و دقیق برای دریافت معافیت کفالت پدرتان داشته باشید، بدون رسیدن به سن مشمولیت نمی توانید اقدامی برای آن انجام دهید. صبور باشید و به محض رسیدن به سن مشمولیت اقدامات لازم را انجام دهید.

نکته دوم بسیار مهم این است که فرد باید مراقب باشد تحت هیچ شرایطی وارد بازه غیبت خدمت سربازی نشود. حتی یک روز غیبت از سربازی می تواند سبب عدم موافقت با معافیت و اعزام شما به خدمت سربازی باشد. پس بسیار بر روی این مورد دقت کنید.

نکته سوم به بیماری و سن پدر اشاره شده است. هرسال قوانین نظام وظیفه برای سن پدر تغییر می کند. اگر به سن مشمولیت رسیدید و دیدید با سن پدرتان می توانید معافیت کفالت دریافت کنید، لحظه ای برای آن تردید نکنید چون با کوچکترین تغییری ممکن است زندگی شما از این رو به آن رو شود.

مورد دیگری که از نکته سوم می توان برداشت کرد، این است که حتی اگر سن پدرتان به میزان معین شده قانونی نرسیده ولی وی از بیماری رنج می برد (بیماری در حدی که پدر ناتوان شده باشد) می توانید بازهم برای معافیت کفالت پدر بیمار اقدام کنید.

سن کفالت پدر در سال 1400

یکی از قوانینی که مدام در سازمان وظیفه عمومی مورد تغییر قرار می گیرد، سن کفالت پدر است. ما نمی دانیم مبنای این تغییرات چیست اما آخرین بروزرسانی آن را خدمت شما اعلام می کنیم.

سن کفالت پدر در سال 1400 معادل 75سال است.

در واقع اگر پدرتان به این سن رسید، بدون توجه به سلامت یا بیمار بودن او، شما از خدمت سربازی معاف خواهید شد.

در گذشته سن معافیت کفالت پدر 60سال بود که به مرور زمان به آن اضافه شد. تا سال 98 سن کفالت پدر، 70سال بود که در سال 99 و به بعد به 75سال افزایش یافت.

یکی از دلایلی که اصرار داریم تا به محض واجد شرایط شدن، برای دریافت معافیت کفالت پدر خود اقدام کنید؛ همین تغییرات زیاد سازمان وظیفه عمومی است.

معافیت کفالت پدر بیمار

خب طبیعی است که تعداد افرادی که واجد شرایط معافیت کفالت سن پدر می شوند، بسیار کم و محدود است. بیشتر افرادی که این نوع معافیت را دریافت می کنند از طریق اثبات بیماری و ناتوانی پدر است.

در واقع اگر بیماری پدر شما در حدی باشد که توانایی سرپرستی خانواده را از دست بدهد، بدون توجه به سن او برای شما معافیت دائم صادر می شود. بنابراین اگر پدرتان به سن کفالت نرسیده اما خدایی نکرده دچار بیماری حادی است، باز هم می توانید این نوع از معافیت را امتحان کنید.

در بخش بعد درباره شرایط معافیت کفالت پدر بیمار بیشتر باهم صحبت می کنیم.

شرایط معافیت کفالت پدر بیمار

همانطور که در بخش قبل نیز گفتیم، اگر پدر شما به دلیل بیماری، ناتوان شود و توانایی سرپرستی از خانواده را از دست بدهد، شما می توانید معافیت کفالیت پدر بیمار را دریافت کنید. لیست بیماری هایی که سبب اثبات ناتوانی پدر و معافیت شما می شود؛ در ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی، تبصره 1 و 4 آمده است.

ما به صورت خلاصه چند مثال از این بیماری ها را برای شما آورده ایم؛ برای مشاهده لیست کامل می توانید ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی را مطالعه کنید:

  • عدم بینایی
  • انواع سرطان ها و تومورهایی که قابلیت درمان نداشته باشد.
  • مبتلایان به بیماری ایدز HIV))
  • برداشتن مثانه بر اثر عمل جراحی
  • بیماری های پوستی مزمن و بسیار شدید
  • دیابت شیرین و درمان ناپذیر که موجب اختلالات کلیوی، بینایی و ... شده است.
  • جذام
  • معلولیت شدید جسمی و ذهنی
  • و ...

معافیت کفالت پدر با وجود داشتن برادر

یکی از سوالات متداولی که مطرح می شود این است که با وجود داشتن برادر، می توانیم معافیت کفالت پدر دریافت کنیم؟

اگر برادرتان از شما بزرگتر بوده، از سلامتی کامل برخوردار است و به سن قانونی رسیده باشد، امکان دریافت معافیت کفالت پدر برای شما امکان پذیر نیست.

اگر برادرتان زیر 18سال باشد، امکان دریافت معافیت برای شما وجود دارد.

به صورت کلی اگر برادر ارشد و سالم داشته باشید، نمی توانید معافیت کفالت پدر را بگیرید اما اگر برادرتان کوچکتر یا برادر ارشدتان به دلیل بیماری توانایی سرپرستی خانواده را نداشته باشد، می توانید از معافیت کفالت پدر استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که دیدید معافیت کفالت در فقط در سن او خلاصه نشده و در صورت بیماری و ناتوانی هم می توانید درخواست معافیت کفالت بدهید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که باید بسیار مراقب باشید که وارد بازه غیبت نشوید، زیرا در صورت داشتن حتی یک روز غیبت، به راحتی امکان معافیت کفالت برای شما لغو شده و ناچار می شوید به 2سال خدمت سربازی اعزام شوید.

اگر شرایط معافیت کفالت پدر را دارید، همین امروز برای آن اقدام کنید.

منبع: شرایط معافیت کفالت پدر آویژه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1683

به "قانون جدید معافیت کفالت پدر در سال 1400 چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون جدید معافیت کفالت پدر در سال 1400 چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید