لزوم اصلاح فرآیندها و برقراری عدالت مالیاتی

به گزارش سافاری رو، کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری استان زنجان با حضور امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در محل اتاق زنجان برگزار گردید.

لزوم اصلاح فرآیندها و برقراری عدالت مالیاتی

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان با تأکید بر لزوم اصلاح فرآیندها و برقراری عدالت اقتصادیاتی، گفت: فشار بر روی واحدهای فراوریی و دارندگان پفراینده های اقتصادیاتی بیشتر از بخش هایی است که فرار اقتصادیاتی دارند و در شرایط فعلی کشور و با شرایط تحریم های اعمال شده، مسائل و مسائل اقتصادیاتی به یک دغدغه برای واحدهای فراوریی مبدل شده است.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه بحث آنالیز تراکنش های بانکی نیز برای واحدهای فراوریی یک دغدغه جدی شده است، توضیح داد: باوجوداینکه بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، آنالیز تراکنش های بانکی باید برای مبالغ بالایی 5 میلیارد و بعد از سال 1395 و مبنای کار واحدهای حقوقی باشد، به حساب های شخص حقیقی نیز تسری یافته و از قبل از سال 95 مورد رسیدگی قرار گرفته است.

یگانه فرد ادامه داد: انتظار داریم فرایند کار به گونه ای دنبال گردد تا از دغدغه واحدهای فراوری کاسته شده و این واحدها در آرامش کار خود را دنبال نمایند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حجم ورودی پفراینده های اقتصادیاتی به هیئت حل اختلاف بسیار زیاد بوده و فرصت های رسیدگی به این پفراینده ها چندماهه شده است، گفت: امید است با تسریع در رسیدگی، پفراینده ها به روز گردد.

رئیس اتاق زنجان، با اشاره به موضوع بخگرددگی های جرائم اقتصادیاتی، توضیح داد: درخواست داریم بخگرددگی صددرصدی جرائم اقتصادیاتی در استان اجرایی شده و یاریی به واحدها در این زمینه رخ دهد تا مسائلشان حل گردد.

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور اقتصادیاتی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از اقداماتی که امروز باید در اولویت قرار گیرد، بحث استرداد اقتصادیات صادرنمایندگان است، اضافه کرد: در این زمینه باید به گونه ای عمل کنیم که این موضوع به اهرم فشار به واحدهای فراوریی تبدیل نگردد.

او با تأکید بر اینکه اگر به دنبال توسعه و آبادانی هستیم، بخش اعظمی از این توسعه و آبادانی در گروه اخذ اقتصادیات است، توضیح داد: سازمان امور اقتصادیاتی در شرایطی کنونی جامعه دو رویکرد اصلی را در مورد اتخاذ اقتصادیات در نظر گرفته که یکی مقابله با فرار اقتصادیاتی و فساد در این زمینه و دیگری حمایت از فراورینمایندگان واقعی است.

رئیس سازمان امور اقتصادیاتی با تأکید بر اینکه دولت برای انجام بخشی از وظایف خود، احتیاج با اقتصادیات داشته و اگر این منابع تحقق نیابد، باید برای تحقق برنامه های خود منابع را از بخش های مختلف قرض گرفته و خود را مقروض کند، اظهار کرد: بی تردید شاید راه دیگر نیز که چاپ پول است، باشد اما باید توجه داشت که چاپ پول تورم ایجاد می نماید.

پارسا با اشاره به اینکه در کشور معافیت اقتصادیاتی زیاد بوده و 50 درصد اقتصاد کشور معاف از اقتصادیات است، اعلام کرد: این موضوع موجب فشار بر روی پرداخت نمایندگان اقتصادیات می گردد.

رئیس سازمان امور اقتصادیاتی با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی نظام اقتصادیاتی همه معاملات باید قابل رؤیت باشد، عنوان نمود: هیچ دستگاهی هیچ توجیهی برای پنهان کردن اطلاعات لازم سازمان اقتصادیاتی را ندارد.

پارسا با بیان اینکه متکی بودن به منابع نفتی که 35 درصد از درآمد دولت را تامین می کرد، با مقوله ای چون تحریم های نفتی به مشکل بر خواهد خورد، بیان نمود: با توجه به شرایطی که امروز بر کشور حاکم است، باید شرایطی را فراهم کنیم که این تهدیدها به فرصت تبدیل گردد.

او یکی از دغدغه های امروز در حوزه اقتصادیاتی را معافیت های بیش ازحد دانست و با یادآوری اینکه می توان به جرئت گفت که هم اکنون نیمی از اقتصاد کشور از دادن اقتصادیات معاف است، اضافه کرد: معتقدیم امروز یکی از اولویت های دستگاه های اجرایی در زمینه اقتصادیات، این است که اطلاعات لازم را در اختیار امور اقتصادیاتی قرار داده و در این زمینه شفاف سازی لازم را داشته باشند.

نادر جنتی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمانی امور اقتصادیاتی نیز در این جلسه با اشاره به مباحث مختلف اقتصادیاتی، گفت: هر پفراینده ای ممکن است مسائل خاص به خود را داشته باشد ولی نمی توان نسخه واحدی برای پفراینده ها مطرح گردد.

او با بیان اینکه در اقتصادیات اصالت فروش در اولویت است، اظهار کرد: ایرادات عنوان شده در رابطه با معامله با شرکت هایی که وارد لیست سیاه در بحث اعتبار و فاکتور فروش هستند، قابلیت آنالیز دارد.

جنتی ادامه داد: در بحث ضرایب در صفحه نخست اگر هر مرجع دولتی ضریب پایین تر باشد، مرجع دولتی مورد توجه است و این موضوعات به وسیله تعاملات دستگاهی برطرف می گردد.

او با بیان اینکه هر پفراینده ای ممکن است مسائل خاص به خود را داشته باشد ولی نمی توان نسخه واحدی برای پفراینده ها مطرح گردد، توضیح داد: بر اساس قانون اقتصادیات های مستقیم نمی توان تراکنش اقتصادی قبل سال 95 را آنالیز کنیم که البته مواردی برای استثنا وجود دارد که احتمالاً فرار اقتصادیاتی بزرگ و پول شویی وجود داشته باشد. آنالیز حساب های قبل از سال 95 باید با انعطاف برخورد گردد و بر بخگرددگی جرائم برای این سال ها یاری می گردد.

جنتی یادآور شد: بعد از سال 95 درآمدها باید ثبت گردد و شفاف باشد؛ چراکه همه موارد به طور کامل در سیستم ها ثبت شده و به طور کامل قابل دسترسی است، به همین دلیل باید واحدهای فراوریی باصداقت اطلاعات را به طور دقیق وارد کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمانی امور اقتصادیاتی با اشاره به دلایل معافیت فعالیت های کشاورزی از پرداخت اقتصادیات، اعلام کرد: کشاورزی پایه و اساس اقتصاد است و معافیت کشاورزان به دلیل تشویق مردم به کشاورزی و برای رشد فراوری ناخالص ملی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 858

به "لزوم اصلاح فرآیندها و برقراری عدالت مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم اصلاح فرآیندها و برقراری عدالت مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید