کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟
به گزارش سافاری رو، وبسایت چرخان: برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ هایی از دست کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی ها را پیرامون این موضوع بیشتر نموده است ولی سوال اینجاست که چگونه می توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
در خصوص کسانی که این کار را انجام می دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست کاری ها، باطری سازهایی هستند که البته برخی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
متاسفانه برای برخی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع عایدی محسوب می گردد که به طور مکرر انجام می دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می کنند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می دهد ولی گزارش های معتبر نشان می دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می گردد.
کارکرد واقعی خودروجدا از مسئله ای که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می گردد و به علت عدم توجه به برخی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می گردد که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای تازه از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می گردد که با قیمت های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو معین می گردد و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
راه های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می توان به چک کردن ECU، آنالیز دفترچه ثبت کنندگی، شرایط ظاهری خودرو و …. اشاره نمود. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای سی یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری هایی در آن صورت می گیرد که آب از آب تکان نمی خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی گردد!
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه برخی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها معین نیست.
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از برترین روش های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می نماید چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
از دیگر موارد ظاهری می توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره نمود که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه ای باشد قطعا این موارد را با هزینه ای اندک تعویض نموده و شما دستتان به جایی بند نیست!
البته باید بدانید که دو مورد معمولا به وسیله هیچ دلالی تعویض نمی گردد و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
- اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می دهد.
- دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می خواهید بخرید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می دهد.
در خصوص رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می گردد و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. بعلاوه رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می گردد و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
در خصوص دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه های تیز دیسک ترمز روبرو شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارنموده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری گردد و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی مقرون به صرفه تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
پ
منبع: برترین ها