گیاه همواره بهار اثر ضدمیکروبی روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا ندارد

به گزارش سافاری رو، دانش آموخته دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان می گوید: عصاره تام و فرکشن­ های گیاه همواره بهار اثر ضدمیکروبی قابل توجهی روی سویه­ های باکتری سودوموناس آئروژینوزا ندارند.

گیاه همواره بهار اثر ضدمیکروبی روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا ندارد

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران؛ احسان عربی مفرد - اسفند سال گذشته 11 نفر از نخستین گروه دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامى واحد دامغان پیروز شدند با امتیاز عالی از رساله علمی و تحقیقاتی خود دفاع نموده و فارغ التحصیل شوند.

نخستین گروه دانشجویان ساعی و پیروز داروسازى در سال 93 پذیرش شدند و با رتبه های عالی و البته با همت، کوشش و پویایی پیروز شدند با عنوان دکترى حرفه ای از دانشکده داروسازى دانشگاه آزاد اسلامى واحد دامغان دانش آموخته شوند.

هانیه کلهر یکی از این دانش آموختگان دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است که از انتها نامه و رساله خود برای دریافت درجه دکتری عمومی در رشته داروسازی با عنوان آنالیز اثر ضد Pseudomonas aeruginosa عصاره تام و فرکشن های گل گیاه همواره بهار (calendula officinalis) با استاد هدایت سعید گودرزی و مشاوره استاد حسین جمالی فر دفاع کرد.

کلهر با توجه به چکیده ای از رساله دکتری خود به خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران می گوید: گیاه همواره بهار با نام علمی L. Calendula officinalis از خانوادهCompositae و نام­ عمومی رایج آن Marigold است.

وی می افزاید: این گیاه، علفی، پایا، دارای گل­ های زرد رنگ و ساقه ­ای به ­طول 20 تا 50 سانتیمتر بوده و بومی منطقه مدیترانه­ ای است. گیاه همواره بهار در ایران ازجمله در بلندی­ های بالای 2500 متر می­ روید و به­ راحتی در شرایط مساعد رشد می­ کند.

به گفته دانش آموخته دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، این گیاه در طب قدیم با اثرات ضدمیکروبی، ضد التهابی، ضد ویروسی و آنتی­ اکسیدانی استفاده می­ شده است.

کلهر اظهار می نماید: گیاه همواره بهار به­ علت دارابودن ترکیبات فیتوشیمیایی مانند فلاوونوئیدها، ساپونین­ ها، کاروتنوئید­ها و تانن­ ها دارای فعالیت ضدباکتریایی است و برای درمان بیماری­ های مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد.

وی با بیان اینکه سودوموناس آئروژینوزا -که معروف ترین گونه­ سودوموناس است - باسیل های گرم منفی مستقیم یا خمیده هستند، بیان می نماید: این باکتری در آب، خاک، فاضلاب و در روده و پوست انسان و حیوانات یافت می ­شود.

تشکیل نشدن هاله عدم رشد نشان داد که عصاره تام و فرکشن­ های گیاه Calendula officinalisاثر ضدمیکروبی قابل توجهی بر روی سویه­ های سودوموناس آئروژینوزا ندارند

دانش آموخته دانشکده داروسازی واحد دامغان می افزاید: این باکتری هوازی بوده و بهترین درجه حرارت رشد آن 37-30 درجه سانتیگراد است. باکتری سودوموناس به عنوان عاملی بیماریزا و فرصت طلب شناخته شده است. یک باکتری آزاد بوده و قادر است در محیط های نامناسب رشد کند.

کلهر با تأکید بر اینکه عفونت­ های سودوموناس را نباید با یک دارو تحت درمان قرارداد؛ زیرا سویه­ های مقاوم سریعاً ظاهر خواهند شد، خاطرنشان می نماید: برای درمان باید از یک پنی سیلین مؤثر بر سودوموناس مانند؛ تیکارسیلین، پیپراسیلین، همراه با یک آمینوگلیکوزید مانند جنتامایسین، توبرامایسین، آمیکاسین استفاده کرد.

وی با توجه روش­ کار خود در تحقیق رساله دکتری داروسازی عنوان می نماید: در این مطالعه، اثرات ضد سودوموناس آئروژینوزا، عصاره­ تام و فرکشن­ های مختلف عصاره­ گل گیاه همواره بهار به­ وسیله روش انتشار در حفره­ آگار مشخص شد.

دانش آموخته دانشکده داروسازی واحد دامغان شرح می دهد: ابتدا عصاره گل ­های گیاه همواره بهار توسط روش پرکولاسیون تهیه و سپس برای آنالیز فرکشن مؤثر ضد میکروبی از عصاره تام گیاه، فرکشن­ های متانولی، اتیل استاتی، کلروفرمی، هگزانی و باقی­مانده آماده شد.

کلهر می افزاید: در مرحله­­ بعد با ایجاد چاهک در پلیت ­های حاوی میکروارگانیسم کشت داده شده به روش انتشار در حفره­ آگار عمل کردیم. عصاره و فرکشن­ های حاصله از آن در حلال DMSO حل و به داخل چاهک­ ها منتقل و به مدت 24 ساعت در انکوباتور قرار داده شد.

وی با توجه به نتیجه ­گیری تحقیق خود به خبرنگاران می گوید: تشکیل نشدن هاله عدم رشد نشان داد که عصاره تام و فرکشن­ های گیاه Calendula officinalisاثر ضدمیکروبی قابل توجهی بر روی سویه­ های سودوموناس آئروژینوزا ندارند.

سودوموناس آئروژینوزا یک بیماریزای فرصت طلب است. این باکتری از سیستم ایمنی ناتوان افراد سوء بهره گیری نموده و در آن ها عفونت و سموم مضر برای بافت ها ایجاد می نماید.

سودوموناس آئروژینوزا سبب عفونت های مجاری ادراری، سیستم تنفسی، التهاب و آماس پوست، عفونت های بافت های نرم، باکتریمی (وجود باکتری در خون) عفونت های استخوان و مفاصل، عفونت های معده و روده ای و عفونت های سیستمیک گوناگون به ویژه در بیماران با سوختگی های شدید، بیماران دچار به سرطان و ایدز که سیستم ایمنی آن ها سرکوب شده است، می نماید.

انتهای پیغام/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1007

به "گیاه همواره بهار اثر ضدمیکروبی روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه همواره بهار اثر ضدمیکروبی روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید