6 کاربرد جالب هوش مصنوعی در ورزش

به گزارش سافاری رو، زمانی که فیلم Moneyball به اکران رسید کسی فکرش را نمی کرد که این فیلم در یک دهه آینده به واقعیت تبدیل گردد!

6 کاربرد جالب هوش مصنوعی در ورزش

در این فیلم تیم بیسبال اوکلند دچار بحران اقتصادی می گردد و مجبور به فروش ستاره های تیم خود می گردد. بیلی بین مدیر این تیم و نقش اصلی فیلم با یاری دوست خود و با استفاده از تحلیل های کامپیوتری پیچیده و داده های آماری دست به انتخاب و درفت بازیکان می زند. بیلی در نهایت پیروز می گردد با استفاده از این فرمول های پیچیده رقیبان قدرتمند خود را شکست دهد.

بعد از یک دهه از اکران این فیلم شاهد جهش های تکامل یافته در ورزش با استفاده از فناوری های نو هستیم. آمار همواره در ورزش نقش کلیدی داشته اما امروزه با یاری هوش مصنوعی می توان یک استراتژی پیروز برای چگونگی بازی با رقبای ورزشی خود طراحی کرد و حتی مقدار تعامل با مخاطبان را سنجید.

امروزه استفاده از هوش مصنوعی در ورزش و در حوزه های مختلف از داوری گرفته تا نحوه چینش تیم مورد توجه قرارگرفته و در منطقه ها پیشرفته در این حوزه هم استفاده می گردد و با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی شاهد تحولات بزرگی در وزرش هم خواهیم بود. در این مقاله بعضی از جنبه های استفاده از هوش مصنوعی در ورزش را با هم مرور می کنیم.

1. مربی گری پیشرفته با یاری AI

هوش مصنوعی تأثیر بسزایی در تصمیمات استراتژیک مربیان، قبل در حین و بعد از بازی دارد. با یاری سنسورهای پوشیدنی و دوربین های پرسرعت، سیستم عامل های AI یک پاس رو به جلو، یک ضربه پنالتی، LBW در کریکت و بسیاری از اقدامات مشابه را در ورزش های مختلف میزان گیری می نمایند. این داده ها به مربیان یاری می نماید تا به برترین شکل بازیکنان را برای رقابت آماده نمایند. این تجزیه و تحلیل داده محور از بازیکنان همراه با متغیرهای کمی و کیفی به مربیان یاری می نماید تا برنامه های آموزشی بهتری را برای تیم خود تدارک ببینند.

2. بهبود عملکرد بازیکنان

هوش مصنوعی بعلاوه برای بهبود و افزایش عملکرد بازیکنان استفاده می گردد. برنامه هایی مانند HomeCourt برای ارزیابی مهارت بازیکنان بسکتبال از Computer Vision و Learning Machine استفاده می نماید و فضای خوبی برای پیشرفت مهارت های بازیکنان فراهم می نماید. ثبت معیارهای عملکرد ورزشکاران بسیار با ارزش و معتبر است و به بازیکنان یاری می نماید تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی نمایند، از نقاط قوت خود هوشمندانه استفاده نمایند و نقاط ضعف خود را بهبود دهند.

3. انجام تمرین یا ورزش با استفاده از واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی (VR) بعد دیگری را به ورزش و گیمیفیکیشن اضافه نموده است زیرا در حال حاضر با هدست های واقعیت مجازی، علاقه مندان می توانند از سراسر دنیا به طور مجازی با یکدیگر رقابت نمایند. واقعیت مجازی با یاری هوش مصنوعی تجربه ای واقعی در یک محیط مجازی فراهم می نماید که با مشاهده زنده بازی مطابقت دارد. بعلاوه ، با ظهور 5G، چنین تجربه هایی تعاملی تر می شوند و صنعت ورزش برای همواره تغییر می نماید.

4. اخبار ورزشی

با استفاده از قدرت پردازش زبان طبیعی (NLP)، هوش مصنوعی می تواند حرفه روزنامه نگاری و خبرنویسی را کاملا تغییر دهد. با آغاز خبرگزاری های اتوماتیک، اخبار ورزشی هم بسیار تحت تأثیر آن قرار می گیرد. هوش مصنوعی با استفاده از داده های ورزشی که از رسانه های مختلف و استادیوم ها دریافت می نماید آغاز به فراوری و انتشار اخبار ورزشی از داده های دریافتی خود می نماید. به اسم مثال، نرم افزاری مانند Wordsmith قادر به پردازش رویدادهای ورزشی برای ارائه خلاصه ای از رویدادهای مهم روز است.

5. بهبود در برگزاری رویدادهای ورزشی برای مخاطبان داخل و خارج از استادیوم

هوش مصنوعی علاوه بر انقلابی که در دنیای ورزش برای مربیان و بازیکن ها برپا می نماید، تأثیر قابل توجهی در نحوه تجربه مخاطبان ورزشی و تعامل با آن ها دارد. از سیستم های هوش مصنوعی می توان برای انتخاب اتوماتیک زاویه مناسب دوربین برای بینندگان رویدادهای ورزشی، تهیه زیرنویس برای رویدادهای زنده به زبان های مختلف بر اساس موقعیت بیننده و همپنین تبلیغات و درآمدزایی برای استادیوم، تیم یا کمپانی های درگیر و… استفاده کرد.

6. پیش بینی بازی ها با هوش مصنوعی

از یادگیری ماشین (ML) می توان برای پیش بینی نتیجه مسابقات استفاده کرد. چه در فوتبال، چه در والیبال و بسکتبال و یا جایی که داده های گسترده ای در دسترس است، می توان برای پیش بینی نتایج مسابقات مدل سازی کرد. یکی از برترین نمونه ها پروژه ساخته شده به وسیله دانش آموزان در Great Learning درباره پیش بینی نتیجه مسابقه کریکت IPL با استفاده از تکنیک های AI است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1877

به "6 کاربرد جالب هوش مصنوعی در ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 کاربرد جالب هوش مصنوعی در ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید