NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!

به گزارش سافاری رو، قدم بزرگ برای NVIDIA، همکاری با سونی برای فراوری پردازنده گرافیکی پلی استیشن 3 بود.

NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!

به گزارش خبرنگار ، شرکت NVIDIA در حال حاضر بزرگ ترین شرکت فراورینماینده پردازنده گرافیکی در دنیا محسوب می گردد. NVIDIA یک شرکت فناوری آمریکایی مقیم سانتا کلارا در کالیفرنیا که به طراحی و فراوری پردازنده های گرافیکی (GPU) می پردازد. این پردازنده ها برای مصارف گیمینگ، طراحی های گرافیکی و معدن کاوی ارز های رمزنگاری شده استفاده می شوند و از دیگر محصولات این شرکت می توان به سیستم روی تراشه (SOC) برای دستگاه های همراه و خودرو های هوشمند اشاره نمود. خط فراوری محصولات اصلی شرکت NVIDIA با نام تجاری جی فورس (GeForce) به بازار عرضه می گردد. این محصولات، رقیب اصلی نام تجاری رادئون، از محصولات شرکت AMD است. البته به فهرست رقبای انویدیا، باید اینتل و کوالکام را نیز اضافه نمود.

NVIDIA در سال های اخیر حضوری نسبی نیز در بازار های دیگر داشته و با معرفی تبلت شیلد و تلویزیون اندروید شیلد، به این بازار های مدرن وارد شده است. پس از حضور در بازار های تازه، این شرکت تصمیم گرفت زیرمجموعه های خود را به چهار دسته تقسیم و روی آن ها تمرکز کند.

این دسته بندی عبارت است از:

محصولات مخصوص بازی، تصویرسازی حرفه ای، پایگاه های داده و خودرو. البته به دسته های فوق می توان هوش مصنوعی را نیز اضافه نمود که در سال های اخیر بخشی از توجه این غول آمریکایی را به خود جلب نموده است. در ابتدای دهه 1990، سه مهندس با مطالعه بازار آن موقع کامپیوتر به این نتیجه رسیدند که موج بعدی پیشرفت در این بازار، وابسته به پردازنده های گرافیکی است.

آن ها به این نتیجه رسیدند که کامپیوتر های عمومی توانایی اجرای تمام احتیاج های کاربران را ندارند. از طرفی بازار بازی های کامپیوتری در آن دهه رو به رشد بود رقم 40 هزار دلار برای ظرفیت آن بیان می شد؛ اما زیرساخت های لازم برای توسعه هرچه بهتر بازی ها فراهم نبود. تمامی موارد گفته شده، این سه همکار را بر آن داشتند که شرکت خود را با تمرکز بر فراوری سخت افزار تأسیس نمایند. شرکت آن ها ابتدا نام نداشت و از عبارت NV مخفف NeXT Version برای امضای اسناد استفاده می شد.

پس از مدتی، مؤسسان برای ثبت قانونی شرکت احتیاج به یک نام داشتند. پس از آنالیز نام های متعدد، آن ها به نام invidia رسیدند که معادل لاتین کلمه Envy به معنای حسادت است.

مؤسسان شرکت انویدیا عبارتند از:

جنسن هوانگ، مهندس کامپیوتری تایوانی آمریکایی و طراح ریزپردازنده در AMD، کریس مالاکوفسکی، مهندس برق شاغل در سان مایکروسیستمز و کرتیس پریم، طراح پردازنده گرافیکی در سان مایکروسیستمز. آن ها در ابتدای تأسیس شرکت پیروز شدند سرمایه ای 20 میلیون دلاری از سرمایه گذارانی همانند Sequoia Capital دریافت نمایند.

اولین محصولی که انویدیا به بازار عرضه کرد، ریوا تی ان تی (RIVA TNT) نام داشت که در سال 1998 به بازار عرضه شد. این پردازنده گرافیکی، ظرفیت بالای این شرکت نوظهور را برای فراوری محصولات باکیفیت تأیید کرد. یک سال بعد، جی فورس 256 با کد نام NV10 به بازار عرضه شد. این پردازنده رقیبان خود در آن موقع را با فاصله زیادی پشت سر گذاشت و شروعی کامل برای حضور جدی انویدیا در بازار هدف شد.

پس از فراوری چند محصول پیروز، شرکت آمریکایی توانست در رقابت برای قرارداد ساخت پردازنده گرافیکی کنسول بازی شرکت مایکروسافت پیروز گردد. این قرارداد، NVIDIA را با مبلغ 200 میلیون دلار به عنوان سازنده پردازنده گرافیکی ایکس باکس معرفی کرد. این قرارداد تعدادی از بهترین مهندسان انویدیا را از بخش های دیگر جذب و به خود مشغول کرد. البته این جابجایی تأثیر کوتاه مدت خاصی نداشت و محصول بزرگ بعدی در سال 2000 با نام GeForce2 GTS به بازار عرضه شد.

در دسامبر سال 2000، انویدیا قراردادی برای خرید دارایی های معنوی و امتیاز اختراعات شرکت 3dfx امضا کرد. این شرکت زمانی رقیب NVIDIA بود و در میانه دهه 1990 تا سال 2000 به عنوان یکی از پیشتازان فناوری های گرافیک سه بعدی شناخته می شد. این قرارداد تبادل مالکیت های فکری در آوریل سال 2002 نهایی شد. با توسعه فعالیت های انویدیا، شرکت های متعددی به زیرمجموعه آن اضافه شدند. شرکت های Exluna، MediaQ، iReady، iSCSI از مجموعه خرید هایی بودند که از سال 2002 تا 2004 انجام شدند.

قدم بزرگ بعدی برای NVIDIA، همکاری با سونی برای فراوری پردازنده گرافیکی پلی استیشن 3 بود. پس از آن، مایکروسافت گفت که برای فراوری ایکس باکس 360 با ATI همکاری خواهد نمود. شرکت ATI نیز پس از مدتی به مالکیت AMD عایدی. یکی از حرکت های جدی انویدیا در رقابت با ATI، خرید تأمین نماینده بزرگ سخت افزاری این شرکت یعنی ULI Electronics بود. ساکنان سانتا کلارا در دسامبر سال 2005، این شرکت را خریداری کردند. عطش انویدیا برای تصاحب فراورینمایندگان خرد سخت افزاری و نرم افزاری پایان نیافت و آن ها در سال 2006، شرکت هیبرید گرافیکس را خریداری کردند.

پیشرفت های سریع این شرکت آمریکایی باعث شد که مجله فوربز لقب شرکت برتر سال سال 2007 را به آن ها اهدا کند. خرید ها و ادغام های NVIDIA در سال های بعد هم ادامه پیدا کرد و PortalPlayer و Ageia به مجموعه آن اضافه شدند. شرکت Ageia فراورینماینده موتور بازی سازی PhysX بود. پس از این خریدها، انویدیا گفت که از این پس از فناوری PhysX در پردازنده های گرافیکی خود استفاده خواهد نمود.

NVIDIA در حال حاضر لقب بزرگ ترین شرکت فراورینماینده پردازنده گرافیکی در دنیا را یدک می کشد. آن ها بیش از 10 هزار کارمند دارند و به تازگی حضور در بازار پردازنده (CPU) را نیز تجربه نموده اند. عایدی انویدیا در سال 2016 حدود 7 میلیارد دلار گزارش شده و سود خالص شرکت نیز در این سال 1.67 میلیارد دلار عنوان شده است. مدیرعامل کنونی انویدیا یکی از مؤسسان آن یعنی جنسن هوانگ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مرداد 1404 بروزرسانی: 18 مرداد 1404 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2553

به "NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید