شروع پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا از فردا در مشهد

به گزارش سافاری رو، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: درمان کرونا به وسیله پلاسمای فرد بهبود یافته از فردا در مشهد شروع می گردد.

شروع پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا از فردا در مشهد

مجید عبداللهی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه این روزها تمامی کادر درمانی و پرسنل بیمارستان ها در جهت بهبود بیماران کرونایی کوشش می نمایند، اظهار کرد: باتوجه به تحقیقات اجرا شده نسبت به درمان کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته، تصمیم گرفته شد که این کار در استان شروع گردد.

وی اضافه کرد: در این روش، به منظور تقویت سیستم ایمنی بیماران مبتلا به کرونا، پلاسمای فرد بهبود یافته به فرد مبتلا اهدا می گردد. این شیوه بسیار نوین و جدید برای درمان کووید 19 است. این طرح حدود 20 روز است که در تهران اجرا شده و نتایج خوب و مثبتی را به دنبال داشته است.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه زمان و فرصت در این برهه حساس کنونی بسیار مهم و بااهمیت است، اظهار داشت: باتوجه به جلسات و صحبت هایی که با اساتید دانشگاهی شد، به این تصمیم رسیدیم که این روش برای درمان کرونا بسیار موثر خواهد بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه درمانگر اختیار این را دارد که خود نوع درمان را انتخاب کند، اعلام کرد: برای دریافت پلاسمای فرد بهبود یافته، یک کانکس باهمکاری و یاری سپاه امام رضا(ع) در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد قرار گرفته است.

وی تاکید نمود: حضور افراد بهبود یافته در مراکز عمومی انتقال خون استان شاید ترس را برای مردم عادی ایجاد کند. بنابراین ما ترجیح دادیم که محل این کار در بیمارستان امام رضا(ع) باشد؛ چراکه اعتماد عمومی سرمایه ماست و نمی خواهیم آن را از دست بدهیم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی مطرح نمود: تجهیزات مورد احتیاج برای کانکس تهیه و کانکس مستقر شده و درمان کرونا به وسیله پلاسمای فرد بهبود یافته از فردا در مشهد شروع خواهد شد.

عبدالهی مطرح نمود: براساس منشور اخلاقی وزارت بهداشت، اهدانماینده باید داوطلبانه و براساس میل شخصی خود برای اهداء خون اقدام کند.

وی با بیان اینکه مسائل حقوقی و درمانی درمان کرونا با پلاسما به عهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است، توضیح داد: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی براساس اطلاعاتی که در دست دارد با افراد واجدشرایط تماس می گیرد. به آنها گفته می گردد که شما در مرحله یک هفته و یا دو هفته بعد از بهبودی کرونا هستید و با اهداء پلاسما خون خود می توانید افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می نمایند را نجات دهید.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی اظهار داشت: انتقال خون خراسان رضوی، بعد از دریافت پلاسمای فرد بهبود یافته آن را تمام و کمال در اختیار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قرار می دهد. امیدواریم این کار به بهبودی بیماران مبتلا به کرونا یاری کند.

عبداللهی در مورد این نوع درمان، گفت: این کار به نوعی واکسن است. کار واکسن تقویت سیستم ایمنی بدن اکتیو و سالم است. اهداء پلاسمای فرد بهبود یافته به بدن بیمار، نوعی پادتن است که وارد بدن فرد بیمار می گردد. کووید 19 به دلیل اینکه ویروسی جدید و ناشناخته در دنیاست، هنوز واکسنی برای درمان آن ساخته نشده است. بیشترین نوع این پادزهر در بدن کسی است که یک تا دو هفته از بهبودی او از کرونا می گذرد.

وی با بیان اینکه بهترین مزیت درمان کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته این است که شهروندان در جلوی چشم ما پر پر نمی شوند، اظهار کرد: این کار در چین اجرا شده و نتایج مثبتی داشته است. در تهران نیز 200 نفر با این عمل به بهبودی رسیده اند. این درمان برای همه افراد و گروه های سنی قابل اجراست. پرسنل درمانی ما سعی کردند که افراد مبتلا به این بیماری که از بهبودی شان قطع امید شده و یا در کما هستند را به وسیله این روش درمان نمایند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما ظرفیت فراوری پلاسما بالایی داریم اما قدرت بهره برداری از آن را در کشور نداریم، اعلام کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم پلاسما را فرآوری و از آن برای تهیه دارو استفاده کنیم. این امر از آرزوهای سازمان انتقال خون است. امیدواریم با یاری آستان قدس بتوانیم با استفاده از پلاسما، دارو فاکتور 7 ، 8 ، آی وی و آی جی را فراوری کنیم.

عبداللهی با بیان اینکه در حال حاضر پلاسمایی که از خون های اهدا شده گرفته می گردد به آلمان صادر می گردد، اضافه کرد: پلاسمای فرد بهبود یافته از کرونا، تنها برای درمان افراد مبتلا به کرونا در استان استفاده خواهد شد.

عبداللهی با بیان اینکه همواره مردم ما در برهه های حساس پای کار می آیند و در صحنه حضور دارند، اظهار داشت: اینکه گفته می گردد از فرد سالم، پلاسما برای درمان کووید19 گرفته می گردد، صحت ندارد. برای دریافت پلاسما در راستای درمان کووید 19، احتیاج است که فرد به تازگی از این بیماری بهبود یافته باشد تا از او پلاسما گرفته گردد.

وی اضافه کرد: قبل از دریافت پلاسما از فرد بهبود یافته، کلیه آزمایشات لازم از جمله ایدز، هپاتیت و... از او گرفته می گردد. فرآیند این عمل همانند کاری است که در مراکز اهداء خون انجام می گردد.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه خداروشکر کمبود نیرو نداریم، گفت: اگر کمبود نیرو در درمان کرونا به وسیله پلاسما داشته باشیم، بیمارستان امام رضا(ع) همکاری لازم را با ما خواهد داشت.

عبداللهی تاکید نمود: همکاری لازم با مسئولان ذی ربط برای درمان و مهار ویروس کرونا انجام شده است که امیدواریم روش پلاسما فرد بهبود یافته در درمان مبتلایان موثر باشد.

وی در مورد سامانه نوبت دهی آنلاین انتقال خون، مطرح نمود: خدارا شاکریم که اهدانمایندگان همواره پای صحنه هستند. وظیفه ما این است که محیط امنی برای اهدا نمایندگان ایجاد کنیم. خراسان رضوی در کشور جزء استان هایی است که بیشترین میزان مشارکت را در اهداء خون دارد. ما مقام دوم فراوری خون در کشور را داریم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی تاکید نمود: هیچ مشکل و یا کمبودی در ذخایر خونی استان نداریم. میزان ذخایرخونی در حد قابل قبول است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1044

به "شروع پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا از فردا در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا از فردا در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید