فراوری 44 قلم تجهیزات تحریمی پزشکی

به گزارش سافاری رو، خبرنگاران-گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا: اخیرا با افزایش شرکتهای دانش بنیان، تولیدات دانش بنیان رونق گرفته به طوریکه علاوه بر بازار کشورمان در کشورهای دیگر نیز برندهای ایرانی را می بینیم. یکی از سرفصل های تولیدات دانش بنیان که در حال رونق دریافت است مربوط به تجهیزات پزشکی می گردد؛ تشخیص، پیشگیری، پایش، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه و... همه و همه به واسطه تجهیزات پزشکی محقق می شوند.

فراوری 44 قلم تجهیزات تحریمی پزشکی

در حال حاضر از 4 هزار و 616 شرکت دانش بنیان، 178 شرکت در زمینه فراوری وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی فعالیت می نمایند.

شرکت های دانش بنیان به تفکیک حوزه فناوری

با توجه به اهمیت موضوع فراوریات شرکتهای دانش بنیان در زمینه تجهیزات پزشکی در صدد برآمدیم که در گزارشی فهرستی از محصولاتی که توسط شرکتهای دانش بنیان در این زمینه به فراوری رسیده و قرار است به فراوری برسد را ارائه کنیم. همچنین در ادامه به آنالیز توانایی شرکتهای دانش بنیان، قیمت تجهیزات ایرانی نسبت به نمونه های خارجی، استقبال صنایع از دستاوردهای ایرانی در این زمینه، تعاملات ارگانها و سازمانهای مختلف، رایزنیها برای فراوری تجهیزات و ... پرداخته ایم.

بعضی محصولات فراوریی توسط شرکتهای دانش بنیان

تجهیزات پزشکی به هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم افزارها اطلاق می گردد که توسط فراورینماینده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) ساخته می گردد. این وسایل جهت تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری، تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت، تحقیق و آنالیز و ... برای اهداف پزشکی ارائه می شوند.

تاکنون دستگاههای بیهوشی، ایمپلنتها، دستگاههای نوار مغز، محلولهای ضد عفونی نماینده و ... توسط شرکتهای دانش بنیان فراوری شده اند که در جدول زیر آمده است:

جدول بعضی تجهیزات پزشکی فراوری شده توسط شرکتهای دانش بنیان

ردیف نام کالا
1 دستگاه بیهوشی
2 مانیتورهای علائم حیاتی،ونیلاتور بخش مراقبت های ویژه، ساکشن موتوردار طبی، الکتروکاردیوگراف
3 دستکش های معاینه و جراحی
4 دستگاههای استریل
5 ایمپلنتهای ارتوپدی
6 دستگاههای نوار مغز، نوار عصب و عضله
7 تجهیزات هتلینگ بیمارستانی
8 صافی دیالیز
9 رادیولوژی دیجیتال
10 دستگاه فیکوویتر کتومی
11 پارچه و البسه بیمارستانی
12 کوتر جراحی
13 تشک مواج
14 کیتهای آزمایشگاهی
15 انکیباتور و فوتوتراپی
16 دستگاههای کنترل عفونت
17 تجهیزات استیل بیمارستانی
18 دستگاههای الکتروکاردیوگراف
19 تجهیزات هتلینگ کاربردی در بیمارستانها
20 تخت های اتاق عمل و چراغ
21 پایه های ترالی و پاروان
22 کنسول بیمارستانی، چراغ، اتاق عمل، تشک های طبی
23 دستگاه همودیالیز
24 تشک های تخت بستری، اتاق عمل و طبی خاص
25 تشکهای تخت بستری، اتاق عملو تشک
26 یخچالهای تخصصی آزمایشگاهی
27 تجهیزات آمبولانس، خودروهای ویژه امدادی-طراحی و فراوری تجهیزات پزشکی در مراکز اورژانس
28 فراوری مواد دندانی
29 محلولهای ضد عفونی نماینده
30 ساکشن موتوردار طبی

فراوری تجهیزات پزشکی با استانداردهای اروپایی و آمریکایی

فراوریات شرکتهای دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی نشان می دهد که امکان بی احتیاج شدن کشور برای تامین بعضی تجهیزات کاربردی وجود دارد.

محمدرضا کمپانی، نائب رئیس اتحادیه صادرنمایندگان تجهیزات پزشکیو مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در مصاحبه با خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی که برای فراوری تجهیزات پزشکی توسط شرکتهای دانش بنیان انجام گرفته گفت: حوزه تجهیزات پزشکی، حیطه بسیار گسترده ای محسوب می گردد که از رشد و پیشرفت بالایی نیز برخوردار بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از توان محققان و فناوران برای دستیابی به دانش فنی تجهیزات پزشکی در کشور مطرح نمود: دانشجویان و کارآفرینان بسکمک در سال های اخیر وارد این حوزه شده اند و اقدامات بسیار ارزنده ای نیز انجام داده اند. پیشرفت ما در فراوری تجهیزات پزشکی در سطحی واقع شده است که می توانیم کالاهایی با استانداردهای اروپایی و آمریکایی فراوری کنیم.

40درصد احتیاج بیمارستانها به تجهیزات از فراوری داخلی تأمین می گردد

کمپانی با اشاره به فعالیت فراورینمایندگان در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر، چهل درصد احتیاج بیمارستان ها و مراکز درمانی به تجهیزات پزشکی توسط محققان و فراورینمایندگان داخلی رفع شده است و مابقی جز اقلام وارداتی هستند. ما عمده راه را برای فراوری تجهیزات پزشکی مورد احتیاج کشور رفته ایم و برای فراوری این چهل درصد یک پروسه بیست ساله طی شده است ولی برای فراوری اقلام حیاتی دیگر زمان کوتاهی را در پیش داریم زیرا زیرساخت های آن در کشور فراهم شده است.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکتها و فراوری نمایندگان، الفبای فراوری تجهیزات پزشکی را به خوبی می دانند، تاکید نمود: جای شک نیست که می توانیم بخش بزرگی از مابقی تجهیزات پزشکی وارداتی را فراوری کنیم.

وی در پاسخ به اینکه می توان صددرصد تجهیزات پزشکی را در کشور فراوری کنیم پاسخ داد: البته که احتیاج نیست صد در صد کالاها را در کشور فراوری کرد زیرا فراوری همه اینها اصولی نیست و در فراوری بعضی کالاها موضوع تیراژ، میزان دسترسی و احتیاج مطرح است. در بعضی موارد تعداد اندکی از یک دستگاه در کشور احتیاج است که فراوری کامل آن نمی تواند قطعا به صرفه باشد زیرا در این صورت کشور هزینه زیادی را متحمل می گردد که این متداول نیست.

وی ادامه داد: در مجموع ارزش بازار تجهیزات پزشکی در کشور 5.2 میلیارد دلار است که 750 میلیون دلار آن توسط فراورینمایندگان داخلی تامین می گردد. دانش فراوری تجهیزات وارداتی کنونی در کشور وجود دارد و طبق آخرین آمار، بخشی از ارزش واردات حدود 450 میلیون دلار تجهیزات پزشکی توسط فراوری نمایندگان و فناوران برای فراوری هدفگذاری شده است.

درآمد 25میلیون دلاری از صادرات

کمپانی اضافه نمود: رشد علمی و پژوهشی ما در این زمینه موجب شده که فقط 15 تا 20 درصد از اجزا و قطعات مورد احتیاج فراوری را وارد و همچنین توانسته ایم در زمینه صادرات کالاها نیز پیروز عمل کنیم و درآمدی حدود 25 میلیون دلار از صادرات به 40 کشور جهان بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با توجه به اقدامات خوبی که وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی فراوریی انجام داده فراوری نمایندگان هزینه های قابل توجهی در بخش تحقیق و توسعه خود صرف نمایند که به این مهم نایل آیند. بستر برای فراوری تجهیزات پزشکی فراهم است. قطعا فراوری بخشی از تجهیزات وارداتی می تواند باری بر دوش فراوری نمایندگان، شرکتهای دانش بنیان و فناوران باشد اما همین امر باعث می گردد شاهد جهشی در این زمینه باشیم.

رئیس اتحادیه صادرنمایندگان تجهیزات پزشکی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری های دولت برای داخلی سازی تجهیزات خارجی گفت: دولت در بعضی مواقع به فراوری این تجهیزات توجه ویژه ای داشته و در بعضی موارد نداشته و واردات اوج گرفته است؛ این موارد باید سیاستگذاری شوند تا در گام دوم انقلاب به خوبی در این زمینه پیشرفت کنیم.

کمپانی با تاکید بر اینکه می بایست در این حوزه سرمایه گذاری خوبی انجام دهیم، گفت: درحال حاضر صنعت این را قبول نموده که فراوریات ایرانی می تواند به صرفه تر باشد.

وی در مورد تجهیزات پزشکی مورد تایید ادامه داد: طبیعتا تجهیزاتی که در کشور ساخته می شوند با استانداردهای بین المللی به فراوری می رسند و خیلی نگاه سخت گیرانه ای به تجهیزات در کشور می گردد؛ همیشه تجهیزات پزشکی مجوز فروش و پروانه دارند که وزارت بهداشت به این موضوع اهمیت ویژه ای می دهد.

وی با تاکید بر این نکته که کالاهای فراوری شده در کشور که با فناوری روز جهان ساخته شده است، با قیمت اندکی در مقایسه با تجهیزات پزشکی خارجی به فروش می رسد، اعلام کرد: تجهیزات پزشکی ساخت ایران با میانگین نصف قیمت سایر برندهای خارجی و با خدمات پس از فروش مطلوب تر عرضه می گردد و دلیل این امر سابقه کم ایران در این حوزه بوده و ما برای ترغیب خریداران و به دست آوردن بازار باید کالاها را با خدمات بیشتر و سود کمتر عرضه کنیم.

فراوری 44 قلم تجهیز پزشکی به واسطه شرکتهای دانش بنیان

به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای افزایش توان شرکتهای دانش بنیان برای فراوری محصولات مورد احتیاج بخش درمان اقدام به انعقاد تفاهم نامه و موافقت نامه هایی نموده است یکی از این قراردادها تفاهم نامه با هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران است.

دکتر اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری در مصاحبه با خبرنگاران در مورد این تفاهم نامه اظهار کرد: طبق جلسه ای که با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری و هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران داشتیم توافقاتی برای فراوری تجهیزات پزشکی به واسطه شرکتهای دانش بنیان صورت خواهد گرفت.

وی اضافه نمود: رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه تجهیزات پزشکی این است که محصولات و تجهیزاتی که در کشور ساخته می شوند توسط شرکتهای دانش بنیان مورد تایید هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران قرار بگیرد و سپس به مراکز و بیمارستان ها برسد.

قادری فر خاطر نشان کرد: بر اساس توافقات با این هیات امنا و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، قرار است 44 قلم از تجهیزاتی که اکنون جز اقلام وارداتی هستند به واسطه شرکتهای دانش بنیان به فراوری برسند. این تجهیزات که جز اقلام تحریمی هستند به طور ویژه از سوی معاونت علمی مورد حمایت قرار می گیرند؛ از طرف دیگر هم هیات امنای صرفه جویی های ارزی در معالجه بیماران تعرفه محصولات خارجی مشابه را افزایش می دهد که بتوانیم بازارسازی محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی را در داخل کشور داشته باشیم.

قادری فر تاکید نمود: این اقلامی که قرار است فراوری شوند جزء اقلام پرمصرف پزشکی هستند و برای فراوری آنها هدفگذاری شده است. به واسطه فراوریات در این حوزه، ظرفیت جذب فناوری ارتقا می یابد.

وی با اشاره به زمان دستیابی به این فراوریات گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ویژه ای دارد که فراوری تجهیزات ایرانی تا سرانجام سال تبدیل به قرارداد شوند. خوشبختانه توانایی فراوری تجهیزات پزشکی در شرکتهای دانش بنیان دیده می گردد به همین دلیل ارجحیت ما کمک و حمایت از شرکتهای دانش بنیان است که این حمایت به واسطه توافقات بین معاونت علمی، هیات امنا و اداره کل تجهیزات پزشکی رخ خواهد داد.

سبد دانش بنیان ها از تجهیزات پزشکی به 72 درصد رسید

در ادامه هومن نریمانی، مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران نیز به خبرنگاران گفت: از سال 92 که طرح تحول شروع شد میزان خرید تجهیزات پزشکی از محل دانش بنیان ها 9 درصد بوده که در شش ماهه امسال (سال98) به 72 درصد از نظر تعداد اقلام رسیده است. این نشان می دهد که شرکتهای دانش بنیان توانایی قرار دریافت در جهت فراوریات ایرانی حوزه تجهیزات پزشکی را دارند. براحتی می توان چنین برداشت کرد که سبد دانش بنیان ها از تجهیزات پزشکی 72 درصد است و یک جهش بزرگی از سال 92 تاکنون در زمینه تامین تجهیزات اتفاق افتاده که به واسطه شرکتهای دانش بنیان بوده است.

نریمانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر71 شرکت فراوریی و دانش بنیان به فراوری تجهیزات پزشکی می پردازند که نزدیک 50 درصد این تعداد دانش بنیان هستند؛ ما تجهیزاتی داریم که کلا وارداتی هستند و به خاطر تکنولوژی بالایی که دارند در کشور فراوری نمی شوند؛ از این رو با همکاری معاونت علمی و فناوری لیستی تهیه کردیم که شامل 44قلم تجهیزات پزشکی است که پیش بینی می گردد توسط شرکتهای دانش بنیان به فراوری برسد. ما این لیست را تهیه کردیم و به معاونت علمی ارائه دادیم که به واسطه شرکتهای دانش بنیان در قالب طرح های کلان ملی فراوری شوند. در حال حاضر، تیم داوری مشترک بین هیات امنا و معاونت تشکیل شده؛ از این طریق شرکتهای دانش بنیان می توانند در راستای فراوریات ایرانی تجهیزات گام بردارند و احتیاج کشور را براورده نمایند.

وی با اشاره به کیفیت محصولات و تامین قطعات برای فراوری تجهیزات پزشکی گفت: این فراوریات باید با کیفیت باشند؛ از طرف دیگر ما در تعریف فراوری داخل اشتغالزایی و ارزش آفرینی را مد نظر داریم؛ از این رو نمی توانم قبول کنیم که قطعات از خارج تامین و دستگاه در ایران سرهم بندی گردد. فراوریات داخل باید بیش از 50 درصد فراوری مستقل باشند.

وی با تاکید براینکه کیفیت، میزان داخلی بودن محصول و ارائه خدمات می تواند عواملی برای جذب مراکز و بیمارستانها در راستای استفاده از محصول ایرانی باشد، گفت: تاکنون محصولاتی که در زمینه تجهیزات پزشکی فراوری شده اند توسط مراکز و بیمارستانها استفاده شده و درخواست نمونه های خارجی را نداشته ایم.

لیست تجهیزاتی که قرار است توسط شرکتهای دانش بنیان به فراوری برسد

ردیف نام کالا
1 دستگاه سونوگرافی داپلر
2 دستگاه اکوسونو داپلر
3 دستگاه سونوگرافی پرتابل
4 سل کانتر
5 فیکو قدامی
6 اسلیت لمپ
7 دستگاه اکوکاردیوگرافی
8 دستگاه اکوکاردیوگرافی پرتابل
9 ویدئو آندوسکوپ کلونوسکوپ
10 دنودنوسکوپ
11 اندروسکوپ
12 برونکوسکوپ
13 لاپاراسکوپ
14 یورتروسکوپ
15 سیستوسکوپ
16 هیستروسکوپ
17 فلونوروسکوپ
18 میکروسکوپ جرحی چشم
19 میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب
20 میکروسکوپ جراحی گوش، حلق و بینی
21 ام آر آی
22 لیزر چشمی
23 اتورفرکتومتر
24 تونومتر
25 IOL-MASTER
26 الکتروشوک
27 ونیلاتور پرتابل
28 کولکوسکوپ
29 کرانیوتوم
30 درماتوم
31 کرایواستات
32 NCPAP
33 CPAP
34 ABG
35 EPS
36 سنگ شکن درون اندامی
37 لیزر سنگ شکن
38 فلوسایتومتری
39 اسپکتروفوتومتر
40 شتابدهنده خطی
41 ایمونواسی آنالایزر
42 الکترولیت آنالایزر
43 اتوآنالایزر
44 آنژیوگرافی

حمایت از فراوری تجهیزات پزشکی توسط یک صندوق

شرکتهای دانش بنیان که توانایی فراوری تجهیزات پزشکی را دارند همیشه در صدد هستند که محصول نهایی را فراوری نمایند و به بازار برسانند. صندوق های پژوهش و فناوری که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری هستند بعضی شرکتها را در این جهت کمک نمایند.

از این رو حسین سلمانی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: طی 2 سال اخیر روند صدور اولین پروانه های ساخت محصولات حوزه تجهیزات پزشکی در حدود 35 درصد رشد داشته و این نشانگر افزایش تنوع و میزان فراوری داخلی محصولات است.

کاهش واردات تجهیزات پزشکی در 3 سال اخیر

وی با بیان اینکه روند 3 سال گذشته حاکی از کاهش واردات متوسط 8.5 درصد در سال است به نحویکه از آمار واردات 6 ماهه امسال پیش بینی می گردد که واردات سال 98 در حد 1.1 میلیارد یورو باشد، گفت: شرکتهای دانش بنیان همیشه توانایی داخلی سازی اقلام وارداتی در حوزه تجهیزات پزشکی را دارند.

وی در مورد میزان حمایت های صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی به عنوان یک صندوق غیردولتی گفت: این صندوق تاکنون به مبلغ 25 میلیارد تومان از 98 طرح فناورانه در راستای فراوری تجهیزات پزشکی حمایت نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 682

به "فراوری 44 قلم تجهیزات تحریمی پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 44 قلم تجهیزات تحریمی پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید