خشم شدید پکن از اظهارات نفر دوم دولت آمریکا

به گزارش سافاری رو، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد اظهارات ضد چینی مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و تاکید او بر نقض آزادی ها در هنگ کنگ اظهار داشت که واشنگتن به جای اتهام زنی ، مسائل داخلی خودش را برطرف کند.

خشم شدید پکن از اظهارات نفر دوم دولت آمریکا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هوا چوانینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز آدینه خود در واکنش به اظهارات اخیر مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا درباره هنگ کنگ گفت که پکن به شدت از سخنان پنس خشمگین است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنان ضد چینی مایک پنس، نفر دوم دولت آمریکا در سخنرانی روز پنجشنبه خود در اندیشکده مرکز ویلسون خشم مقام های پکن را به دنبال داشته است.

معاون رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی به چین درباره مسائل مختلف از قبیل تحولات هنگ کنگ، تایوان، دریای چین جنوبی، تجارت بین المللی و مسائل ورزشی و بسکتبال اتهام زنی کرد و مدعی شد که طی یک سال اخیر رفتار چین تهاجمی تر و بی ثبات کننده تر شده است.

پنس در بخشی از این سخنرانی و در ادامه مداخلات واشنگتن درباره اغتشاشات گاها خشونت آمیز در هنگ کنگ گفت: روی صحبتم با میلیون ها نفر در هنگ کنگ است که طی ماه های اخیر به صورت مسالمت آمیز به منظور حفاظت از حقوقشان در حال اعتراض بوده اند: ما در کنار شما می ایستیم، شما الهام بخش ما بوده اید و از شما می خواهیم که همچنان در جهت اعتراض غیرخشونت آمیز باقی بمانید.

معاون دونالد ترامپ در این نشست مدعی فشارهای دولت چین به شرکت های ورزشی آمریکایی از قبیل نایکی و همچنین ان بی اِی (اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا) به منظور پیش بردن مواضع خود در قبال مسائل حساسی از قبیل اعتراضات در هنگ کنگ شده است.

هوا چوانینگ سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد اظهارات مایک پنس اعلام نمود که دولت چین به شدت از اظهارات مطرح شده در این سخنرانی خشمگین است و این اظهارات را رد می نماید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین خطاب به معاون ترامپ اضافه کرد، ایالات متحده به جای ایراد اتهامات علیه چین، باید به مسائل داخلی خودش از قبیل خشونت های مسلحانه بپردازد و مشکلاتش را رفع کند.

اظهارنظر اخیر معاون رئیس جمهور آمریکا علیه چین در شرایطی مطرح شده که مقامات هنگ کنگ چهارشنبه همین هفته لایحه جنجالی استرداد مجرمین که خیابان های این منطقه را برای چندین ماه به صحنه آشوب و هرج و مرج تبدیل نموده بود، لغو کردند.

شهروندان هنگ کنگی نهم خرداد ماه در اعتراض به تصویب لایحه استرداد مجرمین در مجلس این کشور اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر می کرد اما به گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ کنگ می شد.

علیرغم به تعلیق درآمدن لایحه استرداد مجرمین، معترضان خشن هنگ کنگ همچنان به تظاهرات خشن خود که بر اساس شواهد آمریکا نیز در آن نقش دارد، ادامه دادند و خواهان حقوق و آزادی های بیشتری شدند.

در صورتیکه این لایحه به تصویب می رسید، افراد تحت تعقیب پلیس چین که به هنگ کنگ فرار نموده بودند، پس از دستگیری به دولت مرکزی چین تحویل داده می شدند.

در پی تداوم اعتراضات، چندی پیش فرماندار هنگ کنگ، ارائه این لایحه به مجلس را معلق نموده بود اما رسماً این لایحه لغو نشده بود.

هنگ کنگ از سال 1842 تا 1997 تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال 1997 و پس از خاتمه یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از 7 میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم اقتصادی در منطقه شرق آسیا و دنیا به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 536

به "خشم شدید پکن از اظهارات نفر دوم دولت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم شدید پکن از اظهارات نفر دوم دولت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید