صدور دستور بازداشت وزیرخارجه اسبق سودان

به گزارش سافاری رو، دادستان کل سودان دستور بازداشت وزیر خارجه اسبق این کشور به همراه چند نفر از مسئولان نظام عمرالبشیر را صادر کرد.

صدور دستور بازداشت وزیرخارجه اسبق سودان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه سودان تریبون، دادستان کل سودان دستور بازداشت علی کرتی وزیر خارجه اسبق این کشور به همراه چند نفر از مسئولان نظام عمرالبشیر را صادر کرد. این افراد متهم هستند در کودتای سال 1989 که به سرنگونی دولت قانونی صادق المهدی و به قدرت رسیدن عمرالبشیر منجر شد، نقش داشته اند.

بازداشت این افراد به درخواست کمیته تحقیقات در خصوص کودتای 1989 سودان اجرا شده است. این کمیته توسط دادستانی سودان تشکیل شده است.

دادستان سودان به علی کرتی وزیر خارجه اسبق این کشور یک هفته فرصت داد تا خود را به پلیس تسلیم کند و در غیر این صورت تمام اموال او توقیف خواهد شد.

کمیته تحقیقاتی درباره کودتای 1989 اعلام کرده است اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد علی کرتی فرار یا خود را پنهان کرده است تا دستگیر نشود.

علی کرتی از سال 2010 تا 2015 سکانداری وزارت خارجه سودان را به عهده داشت. او قبل از احراز این سمت، فرمانده نیروهای دفاع مردمی بود.

همچنین دادستان سودان دستور بازداشت صدیق فضل، صافی نورالدین ابراهیم، هادی عبدالله محمد عوض، عمرسلیمان و محمد عبدالحفیظ از مسئولان نظام سابق این کشور به دلیل نقش آفرینی در کودتای 1989 را صادر کرد.

این روزنامه سودانی در خبر دیگری نوشت: شهروندان پایتخت در اعتراض به تاخیر در اعلام نتایج بررسی کمیته تحقیقات درباره حمله نظامیان به اعتصاب کنند گان در خارطوم ، تظاهرات کردند.

قرار بود نتیجه این تحقیقات دیروز اعلام شود، اما رئیس کمیته تحقیقات درباره حمله نظامیان به اعتصاب کنندگان خارطوم 3 ماه دیگر فرصت خواست تا نتایج قطعی تحقیقات در این زمینه را اعلام کند. این موضوع سبب خشم شهروندان سودانی شد و با وجود ممنوعیت برپایی هر گونه اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا در سودان به خیابان ها اَمدند و با سردادن شعارهایی و آتش زدن لاستیک خودرو در نزدیکی مقر فرماندهی نیروهای مسلح در خارطوم خشم خود را از این اقدام نشان دادند.

نخست وزیر سودان در شهریور ماه گذشته دستور تشکیل کمیته تحقیقاتی درباره حمله نظامیان به اعتصاب کنندگان در خارطوم را صادر کرد.

نظامیان سودانی در خردادماه گذشته به اعتصاب کنندگان در برابر مقر فرماندهی نیروهای مسلح سودان در خارطوم حمله کردند که در اثر آن 61 نفر جان خود را از دست دادند و 128 نفر دیگر زخمی شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 981

به "صدور دستور بازداشت وزیرخارجه اسبق سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور دستور بازداشت وزیرخارجه اسبق سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید