غربالگری نوزاد چند مرحله دارد؟

به گزارش سافاری رو، غربالگری نوزادان آزمایشی است که معمولا بعد تولد نوزاد انجام می گردد تا تعیین گردد آیا اختلالی دارد یا نه! این یک آزمایش ساده خون است که با یاری آن پزشکان می توانند از نظر بیماری های نادر ژنتیکی، هورمونی و متابولیک نادر نوزاد را آنالیز نمایند. غربالگری در نوزادان سرعت تشخیص و درمان را افزایش می دهد.

غربالگری نوزاد چند مرحله دارد؟

غربالگری چیست؟

غربالگری نوزاد، آزمایشی است که کمی بعد از تولد انجام می گردد تا بیماری های قابل درمان که معمولا در دوره نوزادی هیچ علامتی نشان نمی دهند، شناسایی شوند. با استفاده از پاشنه پا کمی خون از نوزاد در همان بدو تولد گرفته می گردد و برای بیماری های جدی آزمایش می گردد. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید خون بندناف برای آزمایش استفاده گردد زیرا می تواند آلوده به خون مادر باشد. زمان ایده آل برای جمع آوری نمونه خونه برای غربالگری بین 24 تا 48 ساعت بعد از تولد است.

آیا می توان غربالگری را دیرتر انجام داد؟واقعیت این است که هرچه زودتر این اختلالات قابل درمان تعیین شوند، درمان روی نوزاد نتیجه بهتری خواهد داشت. اکیدا توصیه می گردد که نوزاد قبل از ترخیص از بیمارستان غربالگری گردد. نتایج غربالگری نوزاد شما به پزشک متخصص گزارش خواهد شد.

کدام تست های غربالگری را باید انجام دهید؟نوزاد بعد از تولد برای 24 اختلال متابولیک نادر اما قابل درمان، اختلالات غدد درون ریز، اختلالات خون و فیبروز کیستیک مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. تست غربالگری در کشورهای مختلف متنوع است. اما به طور کلی غربالگری نوزادان شامل آزمایش های زیر است:

مسائل متابولیکی: متابولیسم فرایندی است که غذا را به انرژی تبدیل می نماید که بدن می تواند از آن برای حرکت، فکر کردن و رشد استفاده کند. آنزیم ها پروتئین های خاصی هستند که با سرعت بخشید به واکنش های شیمیایی در سلول ها به متابولیسم یاری می نمایند. بیشتر مسائل متابولیکی وقتی اتفاق می افتد که آنزیم های خاصی از دست رفته باشد.

اختلالات متابولیک در غربالگری نوزادان شامل موارد زیر است:

فنیل کتونوری

متیل مالنویک اسیدمی

بیماری ادرار شربت افرا

تیروزینمی

سیترولینما

مسائل هورمونی: هورمون ها پیغام رسان های شیمیایی هستند که به وسیله غدد ساخته می شوند. مسائل هورمونی زمانی بروز میکند که غدد هورمونی بیش از حد یا ناکافی هورمون فراوری نمایند. مسائل هورمونی که در غربالگری نوزادان آنالیز می گردد شامل موارد زیر است:

کم کاری تیروئید مادرزادی

هایپرپلازی مادرزادی آدرنال

مسائل هموگلوبین: هموگلوبین یک پروتئین در گلبولهای قرمز است که اکسیژن را در سراسر بدن حمل میکند.

بعضی از مسائل هموگلوبین موجود در غربالگری موارد زیر است:

بیماری سلول داسی شکل

بیماری هموگلوبین SC

بتاتالاسمی

مسائل دیگر که در غربالگری آنالیز میگردد عبارتند از:

گالاکتوزومی

کمبود بیوتیدیناز

فیبروز کیستیک

نقص ایمنی ترکیبی شدید

بیماری پومپه

موکوپلی ساکاریدوز نوع 1

آدرنولوکودستروپی مرتبط با X

آتروفی عضله نخاعی

در اغلب کشورها نوزاد از لحاظ ضعف شنوایی و بیماری بحرانی مادرزادی قلب نیز غربالگری می گردد.

نتایج غربالگری نوزاد چگونه است؟اگر غربالگری منفی باشد به این معناست که احتمال اینکه نوزاد یکی از 24 اختلال را داشته باشد بسیار کم است.

اگر غربالگری مثبت باشد به این معنی است که نوزاد شما احتمالا مسئله ای دارد. اما این به آن معنا نیست که نوزاد یکی از این اختلالات را دارد و تنها امکان آن در گزارش آزمایش آورده می گردد و شما برای اطمینان باید آزمایش های بیشتری انجام دهید.

اگر نوزاد شما یکی از این شرایط را داشته باشد تشخیص زودهنگام به نوزاد یاری می نماید تا در اسرع وقت درمان موثری انجام گردد.

گاهی اوقات نمونه خون خشک شده از نوزاد بعد از اتمام آزمایش برای مقاصد دیگری استفاده می گردد که شامل موارد زیر است:

اگر نتیجه آزمایش اول تعیین نبود برای انجام آزمایش دوباره استفاده می گردد.

کوشش برای یافتن دلیل مشکل سلامتی که بعدا برای نوزاد به وجود می آید یا کوشش برای یافتن دلیل بیماری و یا حتی مرگ نوزاد

آنالیز کیفیت آزمایش صورت گرفته به وسیله آزمایشگاه برای اطمینان از صحت نتایج

استفاده از نمونه ها برای تحقیقات بهداشتی

تکرار آزمایش غربالگری نوزاد ضروری است؟نتایج غربالگری نوزاد برای کاهش شنوایی و بیماری قلبی به محض انجام آزمایش در دسترس است. نتایج آزمایش خون معمولا 5 تا 7 روز بعد از آزمایش آماده می گردد. اگر تست غربالگری طبیعی باشد به والدین اطلاع داده نمی گردد اما اگر غربالگری مثبت باشد با آنها تماس گرفته می گردد.

در صورت تایید تشخیص پزشکان ممکن است نوزاد را برای آزمایش های دیگر به پزشک متخصص ارجاع دهند. در صورت احتیاج به درمان ضروری است هرچه سریعتر اقدام لازم انجام گردد.

غربالگری نوزادان چند مرحله است؟غربالگری نوزادان در یک مرحله و قبل از ترخیص از بیمارستان انجام می گردد. این آزمایشها همانطور که گفته شد شامل غربالگری شنوایی، آزمایش خون به منظور تشخیص بیماریهای متابولیک و آزمایش بیماری های قلبی است.

چرا نوزاد باید غربالگری گردد؟برای به دست آوردن اطلاعات مهم در خصوص سلامت نوزاد کمی خون از نوزاد گرفته گردد. نوزاد تازه متولد شده می تواند سالم به نظر برسد اما دارای یک اختلال نادر و جدی باشد که والدین و پزشک از آن آگاهی نداشته باشند. غربالگری در نوزادان به یافتن این اختلالات یاری می نماید. یافتن و درمان زودهنگام این بیماری ها باعث جلوگیری یا کاهش مسائل جدی سلامت می گردد. در صورت عدم درمان بسیاری از این اختلالات می توانند باعث معلولیت شدید روانی، سایر مسائل سلامت و مرگ ناگهانی نوزاد گردد.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1968

به "غربالگری نوزاد چند مرحله دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربالگری نوزاد چند مرحله دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید