معضلات دفن غیراصولی پسماند در ایذه ، کاسه صبر مردم لبریز شده خبرنگاران

به گزارش سافاری رو، دفن غیراصولی پسماند در شهرستان ایذه، معضلی 30 ساله است که مردم این منطقه با آن روبرو هستند و سال هاست که وعده های مسئولان برای حل این مسئله عملی نشدند.

معضلات دفن غیراصولی پسماند در ایذه ، کاسه صبر مردم لبریز شده خبرنگاران

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، هانا چراغی؛* دفن غیراصولی پسماند و رهاسازی زباله ها در اماکن مختلف از طبیعت گرفته تا کوچه و خیابان ها، به یکی از دغدغه های مهم در زندگی امروزی بشر تبدیل شده و با اینکه هشدار های بسیاری برای رعایت بهداشت در این بخش داده می گردد، همچنان شاهد تکرار آن هستیم.

ازدیاد جمعیت، توسعه صنایع و رابطه مستقیم آن ها با افزونی زباله های شهری و صنعتی سال هاست که مسائل بغرنجی را برای محیط زیست کشورمان به وجود آورده و اکنون هم در برخی از شهر ها این مسئله به شکل بحرانی زیست محیطی مطرح شده است.

شهر ایذه یکی از مناطق جنوبی کشورمان است که 30 سالی می گردد با معضل دفن غیراصولی زباله ها دست و پنجه نرم می نماید. با اینکه مردم این منطقه از طرق مختلف خواهان رسیدگی مسئولان به این مسئله و حل دائمی این معضل شدند؛ اما همچنان پسماند ها به صورت غیربهداشتی در این شهرستان دفن می شوند و وعده های مسئولان برای حل آن، تا به امروز هیچ نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است.

ماجرای دفن غیراصولی زباله در ایذه از این قرار است که سال هاست پسماند های خانگی، صنعتی و بیمارستانی شهر ایذه و روستا های اطراف آن از سوی شهرداری جمع آوری و به سایت دفع پسماند راسفند که به اسم روستای مسکونی نزدیک آن نامگذاری شده، انتقال داده می شوند.

دفن غیراصولی در سایت دفع پسماند راسفند باعث شده که شیرابه زباله ها در چشمه های آب اطراف این منطقه نفوذ نمایند و دام ها و ساکنان این منطقه را مسموم و مسائل تنفسی و... برای مردم ایجاد کند. جدای از آن، بوی نامطبوعی که از این پسماند ها به مشام ساکنان این منطقه می رسد، آنان را عاصی نموده و اعتراضاتشان را به دنبال داشته است تا جایی که اهالی روستا های راسفند و نوترکی تیرماه سال 1398 با مسدود کردن جاده، مانع تخلیه زباله های جمع آوری شده از سوی شهرداری در اطراف روستا های خود شدند و اعلام کردند که جمعیت 8000 نفری در این منطقه 30 سال است که منتظر تحقق وعده مسئولان برای ساماندهی محل دفن زباله ها است.

به گفته یکی از اهالی نوترکی، در این منطقه توریستی 40 حلقه چاه وجود دارد که این چاه ها، آب روستا های بسیاری را تأمین می نمایند. وجود زباله های خطرناک شهری و بیمارستانی در این منطقه نه تنها سلامت ما را به خطر می اندازد؛ بلکه باعث نابودی دام ها و محصولات کشاورزی می گردد و با توجه به نزدیکی محل تخلیه زباله ها به شهرک دام پروری نوترکی، سلامتی گاو های این شهرک بدون تردید در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.

یکی از دام پروران نوترکی هم در این باره می گوید: پیش تر که شهرداری ایذه، زباله ها را در این منطقه تخلیه می کرد، بخاطر فاصله کم این مکان با شهرک دام پروری، گاو های ما در چندین مرحله دچار مرگ و میر شدند. سگ های ولگرد هم که یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری در منطقه هستند، بی وقعه میان شهرک و زباله های رها شده، سرگردان بودند. اینکه شهرداری بخواهد دوباره در این منطقه زباله ای تخلیه کند، نه تنها باعث می گردد که جان دام های ما به خطر بیفتد، بلکه می تواند باعث آلودگی شیر و دیگر محصولاتی گردد که از این منطقه به شهر ارسال می گردد.

ممانعت اهالی روستا های راسفند و نوترکی از تخلیه زباله در سایت دفع پسماند راسفند و پافشاری بر مخالفت خود در این زمینه، با اینکه باعث انباشت زباله در سطح شهر و ایجاد مناظر زشت و بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر شده بود، اما موجب شد مسئولان مربوطه به طور موقت و به عنوان راه حلی جایگزین اقدام به دفن زباله ها در مکانی جدید (سرقنات) واقع در نزدیکی قبرستان روضه الزهرا ایذه که معروف به کوره های آجرپزی است، نمایند.

جدای از آن، مردم روستا های راسفند و نوترکی به دلیل دفن غیراصولی زباله در این منطقه، از شهرداری ایذه شکایت کردند و در نتیجه این شکایت، دادگاه کیفری اهواز، شهردار وقت ایذه را به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و دفن غیراصولی زباله شهری به یک سال حبس تعزیری، محکوم کرد.

مردم روستا های راسفند و نوترکی به دلیل دفن غیراصولی زباله در این منطقه، از شهرداری ایذه شکایت کردند و در نتیجه آن، شهردار وقت ایذه به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی به یک سال حبس تعزیری، محکوم شد.

اکنون، قریب به 2 سال است که زباله های شهرستان ایذه به صورت غیراصولی در منطقه سرقنات دفن می شوند و هنوز هم خبری از مشخص مکان جدیدی برای دفن اصولی زباله در این شهرستان نیست و حالا بوی نامطبوع زباله ها، نفس مردم این منطقه را به تنگ آورده است.

به گفته یکی از اهالی منطقه سرقنات، بوی تعفن زباله زندگی را برایمان تلخ نموده است. چندین بار به فرمانداری و شهرداری مراجعه کردیم و خواهان رسیدگی به مسئله دفن غیراصولی زباله در سرقنات شدیم؛ اما هر بار به ما می گویند که شورای تأمین شهرستان این تصمیم را گرفته است. از فرماندار ایذه تقاضا داریم که فکری به حال مردم نمایند. ما با معضل رهاسازی زباله زندگی را به سر می بریم و این بوی نامطبوع باعث آزار و اذیت ما و فرزندانمان شده و نفس کشیدن را برایمان سخت نموده است.

پیگیری های مسئولان به کجا رسید؟

خدا رحم رشیدی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ایذه هم بجای حل سریعتر مشکل دفن غیراصولی پسماند این منطقه، در گفتگویی می گوید: ما در کوشش هستیم که این مشکل را سر و سامان ببخشیم؛ اما جای دفن مناسبی برای زباله نیست؛ لذا زباله ها در نقطه ای از شهر به مرکزیت سرقنات به صورت غیراصولی دفن می شوند. جلسات متعددی را در این زمینه با مسئولان شهرستانی و استانی داشتیم و کارگروه هایی را در این راستا تشکیل دادیم که بتوانند یک مکان دوم را بجز منطقه راسفند برای دفع اصولی زباله انتخاب و معرفی نمایند.

رئیس شورای شهر شهرستان ایذه مدعی می گردد: بحث زباله ها تنها مختص به شهرداری و شورای شهر نیست و از آحاد مردم و مسئولان استانی خواهانیم که به ما یاری نمایند تا این معضل را برطرف کنیم.

این در حالی است که احمد امیری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه در این باره می گوید: به دلایلی از جمله نارضایتی اهالی روستا های منطقه راسفند و نوترکی از شرایط مدیریت پسماند، انتقال زباله های شهری ایذه با دستور های مدیریت شهری ایذه به محل روضه الزهرا(س) انجام شد که این مکان هیچکدام از ضوابط و معیار های زیست محیطی را ندارد. این مکان در محیط بلافصل شهری در کنار اماکن مسکونی واقع شده که از لحاظ قانون های نظارتی سازمان محیط زیست و قانون مدیریت پسماند این عمل خلاف است و جرم تلقی می گردد.

امیری اظهار می نماید: سازمان محیط زیست و اداره حفاظت محیط زیست ایذه پیگیری های لازم را در این زمینه به وسیله مراجع قضائی انجام داده است. همچنین در مورد اقدامات دفن بهداشتی و یا مدیریت پسماند به شیوه های دیگری که متداول شده، جلسات و کارگاه های متفاوتی با حضور مسئولان مدیریتی شهری ایذه و استان خوزستان برگزار کردیم، اما این امر تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است. تنها مکان دفن زباله همان منطقه راسفند بود که به دلیل اجحاف های انجام شده، مردم روستا های راسفند و نوترکی عاصی شدند و به تنگ آمدند و اجازه حمل زباله در محل راسفند را به هیچ وجه نمی دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه ابراز می نماید: در این راستا راه حل و پیشنهادی را بر اساس مطالعات کارشناسی ارزیابی و آمایش سرزمینی کل به لحاظ توپوگرافی، باد های غالب و… داده شده که چند نقطه از شهرستان ایذه را به عنوان محل دفن زباله در نظر بگیرند و برای اخذ مجوز های زیست محیطی در آن مکان ها اقدام گردد. پس از اخذ مجوز ها از ارگان های ذی ربط، اقدام به احداث سلول دفن زباله، لوله گذاری کنترل شیرابه، حصار کشی، احداث اتاقک نگهبانی، استقرار ماشین آلات دفن و... در آن محل به صورت فنی و تخصصی می گردد و کار دفن زباله و مدیریت پسماند در آن مکان انجام می گیرد.

آنچه مسلم است، مسئله دفن غیراصولی پسماند که به معضل این روز های شهرستان ایذه و بسیاری از مناطق دیگر تبدیل شده، با اقداماتی موثر و هوشمندانه قابل جبران بوده و با ارتباط و همکاری بیش از پیش مردم و ارگان های ذی ربط می توان چاره ای برای حل آن اندیشید. همچنین، عمل به وعده های مسئولان مربوطه بعد از 30 سال یکی از الزاماتی است که تحقق این مهم را میسر می سازد و به منظور برطرف معضل دفن پسماند های شهری ایذه ضروریست که شهرداری این شهرستان وظایف محوله خود را به درستی انجام دهد تا این بحران زیست محیطی را حل نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1691

به "معضلات دفن غیراصولی پسماند در ایذه ، کاسه صبر مردم لبریز شده خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضلات دفن غیراصولی پسماند در ایذه ، کاسه صبر مردم لبریز شده خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید