هابل عکسی خیره کننده از کهکشان مارپیچ نزدیک راه شیری گرفت

به گزارش سافاری رو، تلسکوپ فضایی هابل نمای چشم نوازی از کهکشان نزدیک به راه شیری با نام UGC 11537 را ثبت نموده است که شیوه چرخش بازوهای مارپیچ به خوبی در آن دیده می گردد.

هابل عکسی خیره کننده از کهکشان مارپیچ نزدیک راه شیری گرفت

این پرتره نجومی از تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا، نمای جانبی کهکشان مارپیچی باشکوه UGC 11537 را به نمایش می گذارد. توانایی رصد فروسرخ و نور مرئی دوربین میدان باز 3 هابل، که چندی پیش فعالیت علمی خود را دوباره شروع کرد، بازوهای کهکشان را که به شکل مارپیچی تنومند به دور قبل آن می چرخند به تصویر کشیده است.

این تصویر نوارهای درخشان ستارگان و ابرهای تیره را که در سراسر کهکشان پیچیده شده اند، آشکار می نماید. در عکس کامل هابل از این کهکشان جزئیات دیگری هم دیده می گردد.

UGC 11537 در فاصله 230 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی عقاب (Aquila) قرار گرفته است و به صفحه کهکشان راه شیری نزدیک است. به میزان ای نزدیک که ستارگان پیش زمینه کهکشان خودمان هم در این تصویر هابل دیده می شوند. ازجمله دو ستاره درخشان که متعلق به راه شیری هستند و در جلوی کهکشان UGC 11537 رخ نمایی می نمایند.

پرتوهای نور دیده شده از این ستارگان که شکلی الماس-مانند ایجاد نموده اند، در حقیقت داده های مصنوعی هستند که به آن ها خط پراش می گویند. این خطوط نتیجه برهم کنش نور ستاره با ساختاری هستند که آینه ثانویه تلسکوپ هابل را نگه داشته است.

این تصویر حاصل بخشی از مجموعه رصدهایی است که برای یاری به ستاره شناسان در مشخص جرم سیاهچاله های کلان جرم در مرکز کهکشان های دوردست گرفته شده است. چشمان تیزبین هابل همراه با داده های تلسکوپ های زمینی به دانشمندان امکان می دهد تا مدل های دقیقی از جرم و حرکت ستارگان در این کهکشان ها توسعه دهند که به نوبه خود به مشخص دقیق تر جرم سیاهچاله های کلان جرم یاری می نماید.

عکس کاور: نمای ایزومتریک کهکشان UGC 11537

Credit: ESA/Hubble & NASA, A. Seth

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2208

به "هابل عکسی خیره کننده از کهکشان مارپیچ نزدیک راه شیری گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابل عکسی خیره کننده از کهکشان مارپیچ نزدیک راه شیری گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید