گزارش، چگونه چین از اشتباه آمریکا در خاورمیانه بهره می گیرد

به گزارش سافاری رو، پکن با ارائه پیشنهادات مالی مناسب و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای خاورمیانه دست کم در حال حاضر، به دنبال استفاده از اشتباه چند دهه ای آمریکا در این منطقه به سود خود است.

گزارش، چگونه چین از اشتباه آمریکا در خاورمیانه بهره می گیرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت بزرگ و رقیبی جدی برای ایالات متحده موضوع جدیدی نیست و کارشناسان غربی درباره لزوم مقابله با این روند و اتخاذ رویکردی از سوی دولت آمریکا تاکید نموده اند. اکثر کارشناسان معتقدند درگیری مالی بین آمریکا با چین نیز به همین دلیل انجام شده و رئیس جمهوری فعلی آمریکا با این سیاست سعی در کنترل پکن داشته است. اما آیا سیاست مهار چین واقعا نتیجه بخش بوده یا واشنگتن با چالشی جدی در این جهت روبرو شده است.

به اعتقاد بعضی کارشناسان آمریکا رقابت با چین را دستکم در منطقه مهمی چون خاورمیانه از دست داده است. یکی از وزرای خارجه در مجلسی خصوصی گفته است که آمریکا به مدت 20 سال درحال جنگ در منطقه ای بوده که در آن به پیروزی دست نیافته اما در نقطه مقابل چین در این مدت 20 سال بدون درگیر شدن در هیچ تقابل نظامی در خاورمیانه نبرد با آمریکا را به سود خود رقم زده است.

عملیات نظامی دو دهه اخیر آمریکا در خاورمیانه بعد از حملات 11 سپتامبر شروع شد. پس از این حملات جنگ آمریکا در افغانستان شروع شد اما پس از حدود 18 سال به اهداف مورد نظر خود نرسید. هرچند اوباما از برنامه خود برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و تحویل مسئولیت رزمی جنگ به نیروهای افغان تا سال 2013 خبر داده بود اما اظهارات آگوست 2017 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا درباره راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان نشان داد آمریکا همچنان نگران افزایش قدرت القاعده و طالبان در این کشور است.

ترامپ با بیان اینکه نیروهای آمریکایی بدون مشخص جدول نظامی به ماموریت خود در این کشور ادامه خواهند داد، گفت: خروج عجولانه از افغانستان یک فضای خالی ایجاد خواهد نمود که تروریست ها از جمله داعش و القاعده فوراً آن را پر خواهند کرد. همانطوری که می دانید، امریکا در سال 2011 عجولانه از عراق خارج شد. این یک اشتباه بزرگ بود. در نتیجه دستاوردهایی که به سختی به دست آورده بودیم به راحتی به دست دشمنان ما افتاد.

تهاجم آمریکا به عراق نیز به بهانه ارتباط با القاعده، خلع سلاح صدام و نابودی زرادخانه های شیمیایی در 20 مارس 2003 شروع شد و رسما در 20 آگوست 2010 خاتمه یافت اما اتفاقات بعد از آن مانند کوشش گروه های مختلف برای در اختیار دریافت قدرت و گسترش نفوذ داعش در این کشور نشان داد که نتایج مورد نظر آمریکا دستکم برای مردم عراق قابل قبول نبوده است. ردپای حضور آمریکا در سوریه نیز از همین الگو پیروی می نماید و بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش بهانه قابل قبولی برای اقدامات ایالات متحده در این کشور نبود.

آمریکا مدعی است که مبارزه با تروریسم یکی از اولویت های اصلی آن در خاورمیانه به شمار می رود اما تجربه نشان داده که چنین جنگی همانند جنگ علیه مواد مخدر و فقر هیچگاه نتیجه بخش نخواهد بود و وجود ابزار ارتباطی راه دور باعث شده که میلیاردها نفر از مردم جهان در جریان سیاست های خارجی آمریکا قرار گرفته و در نهایت به تقویت روحیه ضد آمریکایی درکشورهای مختلف بخصوص کشورهای خاورمیانه گردد.

وجود چنین فضایی باعث شده که آمریکا حتی با صرف میلیاردها دلار در سوریه همچنان بازیگری کوچک در این کشور تلقی گردد و گفتگوهای سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در قبال سوریه تاثیرگذاری به مراتب بیشتری به نسبت کوشش های آمریکا داشته است. صرف سردادن شعار آزادی و درگیرکردن یک کشور خارجی در آتش جنگ به این بهانه نمی تواند به افزایش اعتبار آمریکا منجر گردد. این موضوع انکار ناپذیر است که در نهایت مردم حاضر در کشورهای درگیر جنگ هر روز با این واقعیت روبرو هستند و طبیعی است که دست برتر را در انتخاب بین گزینه نظامی (آمریکا) و یا همکاری مالی(چین) داشته باشند.

تنش بین آمریکا و ایران هر روز بیشتر شده و به نظر می رسد کوشش آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه تهران نتیجه بخش نبوده است. راهبرد آمریکا در اخذ امتیاز از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و آلمان به جای همکاری براساس منافع مشترک باعث نارضایتی آنها شده است. این سیاست پرسروصدا و غیرقابل پیش بینی آمریکا که در مقابل فاقد پایداری ضروری است باعث نگرانی متحدانش ازجمله عربستان و امارات در خاورمیانه شده است.

اما در سوی دیگر چین با اتخاذ نگرشی محبت آمیز با کشورهای حاضر در خاورمیانه به دنبال تضمین واردات انرژی خود از این منطقه است و دستکم درحال حاضر هیچ تمایلی به مداخله در امور داخلی این کشورها ندارد (راهبردی که با استقبال هردولتی روبرو خواهد شد). پکن حتی توانسته با اتخاذ سیاست بی طرفی روابط مناسبی با ایران و عربستان، دو رقیب و بازیگر مهم در منطقه ایجاد کند. استفاده از راهکار نظامی رویکردی نامناسب برای دستیابی به اهداف بلند مدت بوده و پکن با ارائه پیشنهادات جذاب و مالی به دنبال استفاده از این اشتباه آمریکا به سود خود است. متحدان قدیمی آمریکا درحال حاضر حساب ویژه ای روی پیشنهادات مالی پکن باز نموده و شاید شاهد چرخش این اتحاد راهبردی (هرچند به شکل تدریجی) به سمت شرق باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 654

به "گزارش، چگونه چین از اشتباه آمریکا در خاورمیانه بهره می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چگونه چین از اشتباه آمریکا در خاورمیانه بهره می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید