تاثیر اختلال عملکرد عروق بر چاقی

به گزارش سافاری رو، نتایج تحقیقات تازه نشان می دهد که رژیم غذایی نامناسب و چاقی می تواند باعث ایجاد انواع آسیب گردد.

تاثیر اختلال عملکرد عروق بر چاقی

نتایج تحقیق تازه دانشگاه لایپزیگ آلمان نشان داده رژیم غذایی نامناسب و چاقی می تواند باعث ایجاد انواع آسیب گردد که شامل نقص های عروقی و اختلالات سلول های اندوتلیال (EC) مانند تصلب شرایین، نارسایی قلبی، تخریب عصبی، سکته مغزی، فشار خون ریوی، بیماری عروق کلیوی، اختلال عملکرد عروق کوچک و بعلاوه طیف وسیعی از عوارض عروقی کبدی است.

به گزارش ارث، همه این بیماری ها با نقایص عروقی مرتبط است و نشان می دهد اختلال عملکرد عروقی در چاقی یکی از علل اصلی این آسیب شناسی است.

رگ های خونی در کبد و بافت چربی برای پردازش چربی های اضافی کوشش می نماید. رگ های کلیوی اغلب دچار اختلالات متابولیک می گردد و عروق ریه می تواند به شدت ملتهب گردد.

اولگا بونداروا، محقق ارشد این تحقیق و محقق پسا دکتری در دیابت و چاقی در دانشگاه لایپزیگ، گفت: از آنجایی که اختلال عملکرد عروقی همه آسیب شناسی های اصلی، از نارسایی قلبی گرفته تا تصلب شرایین و تخریب عصبی را در پی دارد، نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که چگونه عادات غذایی بد به طور مولکولی باعث ایجاد بیماری های مختلف می گردد.

ماتیاس بلوهر، یکی از محققان این تحقیق و استاد غدد درون ریز مولکولی در همان دانشگاه نیز اضافه نمود: ما می خواهیم ساز و کار های مولکولی چاقی را روشن کنیم تا بتوانیم در آینده درمان های سفارشی را به بیماران ارائه دهیم.

دانشمندان دریافتند که اگرچه رژیم غذایی سالم می تواند علائم مولکولی ایجاد کننده بیماری ناشی از یک رژیم غذایی نامناسب را کاهش دهد، سلامت مولکولی رگ های خونی تنها می تواند تا حدودی بهبود یابد. به عنوان مثال در حالی که رگ های خونی در کبد می تواند به طور تقریبی پس از تغییرات رژیم غذایی بهبود یابد، رگ های خونی در کلیه ها بدون توجه به رژیم غذایی سالم و کاهش وزن علامت بیماری را حفظ می نماید.

این یافته ها نشان می دهد حداقل بعضی از رگ های خونی ما می توانند حافظه ای از بیماری متابولیک ایجاد کند که معکوس کردن آن بسیار سخت است.

محققان نتیجه گرفتند کار ما تغییرات ناشی از چاقی در اندوتلیوم را لیست و مبنایی برای درک بهتر اختلال عملکرد عروقی در بیماری های متابولیک و بیماری های مرتبط با چاقی را فراهم می نماید. شبکه های مولکولی که ما کشف نموده ایم، مسیر های هدف درمانی بافت خاص برای بهبود اختلال عملکرد اندوتلیال در طیف گسترده ای از بیماری ها است.

یافته های این تحقیق در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آذر 1401 بروزرسانی: 5 آذر 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2284

به "تاثیر اختلال عملکرد عروق بر چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اختلال عملکرد عروق بر چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید